Narodna milicija
20) da vozači zaprežnih kola uvek budu na svome sedištu il: domaku svoje zaprege, te da je mogu u svakom trenutku uhvatiti i voditi;
27) da su zaprežna kola za vreme noći i magle osvetljena jednim fenjerom okačenim sa leve strane kola u pravcu vožnje ili na rudi:
28) da su bicikli za vreme noćne vožnje i za vreme magle obeleženi spreda fenjerom;
29) da širina tovara ne prelazi 2,5 metra, a visina 4 metra;
90) da su prilikom prevoza dugačkih predmeta čiji krajevi prelaze dužinu vozila, ova obeležena danju sa crvenim barjačićem, a noću i kod jake magle sa crvenim fenjerom;
931) da radenici ili putnici, koji se prevoze teretnim automobilima, za vreme vožnje sede na pričvršćenim klupama ili na podu;
32) da vozači motornih vozila za vreme vožnje ne svraćaju u usputne kafane i ne piju prekomerno alkoholna pića;
33) da stanovnici pored puteva ne puštaju decu na put, stoku ili živinu bez nadzora i bez opravdane potrebe;
34) da su teretna motorna vozila racionalno iskorišćena shodno Naredbi Vlade FNRJ o iskorišćavanju praznih vožnji teretnih automobila;
95) da su vozači državnih putničkih automobila snabdeveni propisanim nalozima, odnosno ispravama, shodno Naredbi Vlade FNRJ o upotrebi državnih putničkih automobila i motocikla;
96) da vrše povremenu kontrolu vozača motornih vozila te da li isti poseduju urednu vozačku ispravu za upravljanje odnosnom vrstom i kategorijom motornog vozila i da li imaju urednu saobraćajnu knjižicu.
Pored gore iznetih dužnosti, komandiri stanica će dati pa-
Поручник ТУБИЋ БРАНКО
trolama i ostale zadatke koji su specifični za njihovo područje, kako bi i sa te strane bezbednost saobraćaja bila zagarantovana. Iz gore izloženog proizlazi, da bi patrole imale za zadatak da one građane, a naročito pešake i teraoce stoke i zaprežnih kola, koji greše iz neznanja i nepoznavanja saobraćajnih propisa, upućuju na pravilno korišćenje javnih puteva, a da one, naročito vozače motornih vozila koji čine prekršaje, koji su po svome pozivu dužni da poznaju saobraćajne propise i da se istih strogo pridržavaju, prijavljuju radi pokretanja redovnog administrativno-kaznenog postupka.
Obzirom da su saobraćajne nezgode usled nepropisne brzine najbrojnije i da ove prekršaje treba bezuslovno sprečiti, iznećemo način na koji patrola može, u konkretnom slučaju, da odmah utvrdi kojom je brzinom jedan vozač vozio automobil. Za proračunavanje brzine kretanja mora se uzeti na putu dve tačke čija je razdaljina tačno izmerena bilo u kilometru ili stotinu metra (ovde mogu korisno da posluže telefonski stubovi koji su obično udaljeni jedan od drugog 35 metara ili stubići (kolobrani) koji se malaze na ivici kolovoza. Sada se osmatra koliko je vremena trebalo vozaču da ovaj prostor pređe, a potom se prosečna brzina proračunava prema datoj tablici. Na taj način patrola će moći odmah da utvrdi kojom je brzinom jedan vozač vozio automobil bilo na pravom putu ili na mestima gde je bio dužan da brzinu smanji.
Vozači motornih vozila često se ne pridržavaju saobraćajnih znakova postavljenih duž puta, od čijeg pridržavanja zavisi bezbednost saobraćaja, jer se njima upozoravaju VOzači na pojedine opasnosti, zabrane i t. sl. iako prema ovim znacima imaju da usmeravaju svoju vožnju. Obzirom na važnost ovih saobraćajnih znakova u prilogu donosimo njihove crteže.
О ЛОВУ И КРИВОЛОВЦИМА
Лов је грана привредног деловања. Лов је и спорт којим се данас не баве више привилегисане класе као некада, него је постао приступачан широким слојевима народних маса. Та, делатност има и своју важност као врело средстава која, служе извозу у иноземство. НЕ
Лов се регулише законом. Нерегулисан лов би довео ускоро до истребљења дивљачи, до уништења, те привредне гране. Зато се забрањују оне врсте лова којима се тамани дивљач, а уводе се мере које омогућују да се дивљач расплођава. Ови разлози, који су општепознати, доводе до законских мера ради општег интереса. Неки појединци, у првом реду они којима, таква законска, ограничења сметају, те не могу да по својој вољи лове где хоће и како би хтели, налазе да за та ограничења нема оправдања. Али, сви они који су лично незаинтересовани и који ствари посматрају са гледишта општих интереса знају да би по тим и таквим људима и њиховим склоностима до данас већ у нашој земљи престао да дише и последњи зец, Они разумеју да су такове потребе произашле из намере да се очува једно опште добро, добро које је данас, кад су шуме, као и остала природна богатства наше земље, прешле у државну својину, општенародно.
Међу неоспорне дужности припадника Народне милиције спада старање о извршењу Закона о лову. Дужност је милиционара да се старају о тачном примењивању Закона, о лову. С тим је најуже везано сузбијање криволовства, ма у којој се форми оно појављивало. Криволовац је и онај који лови замком или извежбаним кером, а не само онај који убија из пушке. Криволовац је пак првенствено онај који на лов нема право, Који нема ловачку карту. Тих има највише. То су и они који лове у забрањено време, наиме у време ловостаја. Штетност таквог лова је очигледна. Такав криволовац показује нарочиту окорелост, јер ловац је, и онда када лови, пријатељ природе који ће увек настојати да се дивљач чува, да се расплођује, да се заштити зими, да се прехрани кад настане несташица хране. Такво старање о лову даје ловцу и оправдане да лови. Лов тражи своје господарство, разумни поступак и само је такав лов оправдан и нико му неће приговорити..
Из тих разлога је дужност припадника Народне милиције да контролише сваког ловца; он се не сме задовољити с тим да утврди да ли неко има ловачку карту, него мора да зна и какав је његов лов. Јер и онај, који је са те стране закону задовољио, тј. који има ловачку карту, може на много начина прекршити одредбе закона. И онај који је законски регулисао
10
своје право да лови, не може ловити гдегод хоће и кадгод хоће. Њему је у првом реду утврђен рејон његовог права, ван кога је његов лов бесправан. А исто тако је сигурно да ловац, | нако има ловачку карту, не сме да лови дивљач која је заштићена ловостајем. Има и ограничења која за одређену врсту лова забрањују употребу кера. Код других је врста лова, нарочито на високу дивљач, забрањено ловити другом муницијом сем куглом. Сваки је чин који томе не одговара кажњив и мора се сузбијати. |
Већ је напоменуто да ловац има одређен рејон у коме сме да лови. То је његов закуп. Лов на земљишту који је изван тога подручја задире у туђа права. Ловац мора да је савестан, он треба да чува своја права и интересе, али ни туђа права не сме да присваја. ·
Обично криволовци убијају дивљач пушком. Редовито они на држање пушке немају права, кад буду затечени на, делу, они се прибојавају двоструке одговорности, што су се огрешили о ловне прописе и што носе бесправно оружје. Зато могу бити опасни. Лако се разуме да је сузбијање бесправног држања и ношења оружја уједно и добра заштита лова. Тај се циљ постиже, ако припадници Народне милиције уоче оне који су страствени криволовци и ако им успе да утврде њихов посед оружја.
Својствена је криволовцу локалност, она је и предуслов томе раду. Треба то имати у виду код сузбијања криволоветва, те они којима је то дужност морају се довијати и настојати да лако. уочавају таква лица, која бесправно лове. Тако ће им најлакше доскочити, а и са најмање опасности, јер се у много случајева показало да су криволовци, затечени на делу, били склони да се супротставе. То се може догодити нарочито онда ако су ухваћени у шуми, кад сз са надлежним органом нађу око у око на месту где могу де се поуздају да злочин, ако га почине, може остати неоткривен.
Припадници Народне милиције, кад хватају криволовца, морају, дакле, бити опрезни, јер је то једна важна служба, у којој један моменат игра велику улогу за заштиту живота милиционара од опасних криволовада.
Ради заштите правилног развитка привреде и чувања добара који су данас општенародна својина, сваки припадник Народне милиције без обзира да ли се он налази на дужности или не, треба да стави себи у задатак да контролише и хвата лица која се баве криволовством и да их предаје народним властима ради кажњавања. .