Narodno blagostanje — dodatak

138

Evidencija 16.760 22.946 27.933 Dužnici 27.652 9.389 26.438 Menice 3.217 1.674 311 Разтуа:

Dionička glavnica 90.000 90.000 90.000 Reserva 2.559 430 = Banke, franzitorno 5.202 — 414 Interim 4.522 5.744 6.193 'Vjerovnici 124.922 111.926 136.432 Dobitak 96 6.899 4.853 Ukupno 277.690 215.519 237.966

Bilanca nije baš najpreglednija. Ima nešto previše ftransitornih računa i interima tako da je teško dati jedan pregled Pogotovu što se svake godine ne bilancira po istom kalupu. Ukupna bilanca iznosi 277 miliona dinara. Tim iznosom dovoljno je okarakterizirana veličina i važnost poduzeća. Ma da dionička glavnica iznosi 90 miliona dinara, poverioci prelaze 100 miliona dinara dok dužnici ne prelaze ni 30 miliona, Prema tome jedan deo investicija izvršen je iz kredita. A i čitav pogon. Po tome je opravdano gledište uprave da podigne dioničku glavnicu na 180 miliona dinara. Onda bi se obaveze prema novčanim zavodima svele na mnogo niži iznos što bi se osetilo i na uspehu preduzeća. Radi toga za nadati se je, da će doći do aranžmana sa državom i u tom pogledu i da će povišenje biti ргоуедепо.

Prošle godine dobitak je bio minimalan. Konjunktura nije baš bila loša. Možda je to i namerno učinjeno, da se dobiju bolje kondicije kod definitivne sistematizacije odnošaja sa državom. Za očekivati je, da će to pitanje biti skoro konačno rešeno i da će poduzeće moći da potencira svoju delatnost.

БРОДАРСКО АКЦИОНАРСКО ДРУШТВО „ОЦЕАНИА“ БЕОГРАД Ситуација паробродарског друштва „Оцеаниа“ „данас

је скроз друга него што је била још до пре кратког вре-

мена. Њеној управи успело је наиме да након дугогодишњег настојања увери надлежне факторе о потреби државне субвенције за неке редовите линије, које „Оцеаниа“ подржава између наших лука и главнијих лука Средоземног мора — инклусивно Марока и Канарских отока.

Данас кад је дугорочни уговор о субвенцији већ потписан, изгледи „Оцеание“ далеко су повољнији, него што су били последњих година. Сада постоји уверење да се прилике и код овог паробродарског друштва дефинитивно сргдиле и да ће оно већ идуће године бити у положају да своју билансу закључи добитком и приступити плаћању дивиденде. (С обзиром на измену у ситуацији било би погрешно из прошлогодишњег биланса стварати закључке о даљњем просперитету подузећа, како је то редовито код осталих акционарских друштава. Субвенцијом наступио је један нови моменат, који битно мења читаву ситуацију.

Биланса за годину 1929. закључена је са губитком. Он је додуше нешто мањи од губитка изказаног у години 1928. али ипак доста знатан, да продрма темељима подузећа кад не би било дошло до субвенције.

Биланса за 4 последње године пружа следећу слику

Актива : 1920. r. 1928. r. . 1927. г.. 1926. г: Пароброди 36.206 36.206 28.051 31.619 Ефекти 4.271 3.187 2.931 3.339 Дужници 9.925 9.116 9.803 11.322 Материјал 395 678 675 1.026 Губитак 2.287 2.680 — Пасива :

Главница 20.000 20.000 20.000 20.000 Резерва 1.000 1.000 800 600 Амортизација 13.862 12.052 10.452 9.049

20.570 18.324

Веровници 6.090 13.398 Добитак 2.270 3.550

У структури билансе нема битних промена. Вредност пловног парка исказана је концем 1929, г. као и концем 1928. год. Међутим фонду амортизације одобрен је износ од јелног милиона 800 хиљада динара. То значи, с обзиром да нису учињене никакве набавке пловног парка, да је вредност постојећег умањена за 1.8 милиона макар да није било никакова чистог добитка. једна друга управа, само да искаже што мањи губитак, можда би за једну-две године пропустила да се дозначи одговарајући износ амортизационом фонду. Тиме што то није случај код „Оцеание“ најбоље се показује, са којом се Ригорозношћу врши књижење вредкости пловног парка. Он данас у биланси представља нето вредност од 22.5 милиона динара. А сигурно је да вреди далеко више. Ту има друштво и извесну резерву коју може искористити код елиминирања досадашњег губитка, дотично дефицита.

Ни код других позиција нема битних промена. Ефекти су порасли за нешто преко једног милиона. То је вероватно у вези са новом емисијом Краљевичког бродоградилишта, који припада истом концерну којем припада и Оцеаниа. Веровници су порасли за 2 милиона динара што је опет у вези са порастом ефеката и повећањем губитка,

Рачун губитка и добитка овако изгледа :

Добитак ;: 1929. 7. 1928. п. 1927. г. [926 г. Бруто приход 39.937 39.882 44.109 47.926 Расходи : | Издаци пловидбе 38.947 40.965 40.315 41.704 Амортизација 1.810 1.600 1.402 1.600 Камати 1.601 1.034 626 1.070:

Бруто приход био је за десетак хиљада већи од бруто прихода године 1928. Издаци су били за 2 милиона динара мањи. Међутим издаци на камате порасли су за преко пола милиона динара, а за амортизацију око 200 хиљада.

Лошији резултат двеју последњих година има се приписати делом опадању подвозних ставова у слободној пловидби и конкуренцији у линијској пловидби. Ранијих година добитак у слободној пловидби био је тако знатан да је био довољан не само да покрије дефицит линијске пловидбе него и да омогући исплату примерне дивиденде. Данас слободна пловидба која је иначе скучена на минимум није у стању да покрива ни своје издатке, а камо ли да покрива дефицит Редовитих линија. Код редовитих линија имала је „Оцегниа“ да издржи двоструку конкуренцију. У промету са западним делом Средоземног мора, Мароком, осећала је јаку конкуренцију талијанских друштава из Трста и Ријеке, која уживају знатне субвенције. А на линијама са лукама источног дела Средоземног мора поред конкуренције талијанских и грчких друштава осећала се је конкуренција и домаћих друштава : Јадранске пловидбе и Дубровачке пловидбе. Нама као да није било доста туђе конкуренције, него смо пустили наша друштва да се у истим линијама међусобно мрцваре.

У будуће Оцеаниа ће имати годишњу субвенцију од 6.5 милиона динара. Ако претпоставимо да ће и идуће године бити тако неповољне као и 1928. и 1920., износ од 6.5 милиона динара достајаће не само да подмири губитак него да омогући и исплату примерне дивиденде.

Друштво је примило обавезе да сагради 4 нова пароброда за своје линије, То ће бити пароброди средње тонаже (3.500—4.000), али доста брзи тако, да Не моћи подржавати и брже теретне линије. Главно ће тежиште бити линије према Африци и Шпанији. Није још тачно одлучено како ће се коначно уредити питање линија са грчким лукама, дотично Смирном, Изградња ових нових пароброда намеће знатне финансијске жртве, те ће можда бити потребно приступити повишењу капитала. | )