Narodno blagostanje — dodatak

144

sko-skadarsku plovidbu, čime proširuje svoj тад па sve vode zetske banovine i postaje jedino subvencionirano preduzeće, koje viši redovni lokalni saobraćaj na Skadarskom Jezeru. Tom kupovinom društvo je povećalo svoj park za četiri ·jedinice: „Zetu”, „Skenderbega” i motore brodove „Ruma” i „Soko. Istovremeno povišena je i glavnica na 10 miliona dinara. U toj je godini učinjen još jedan veoma važan uspeh: sa državom sklopljen |e nov sporazum, za 10 godina, dakle do 31. marta 1938. godine, po kome ima „Boka” postepeno izvršiti đelimičnu obnovu svog plovnog parka, izgradnjom četiri novih jedinica za ukupno 500 bruto registar tona, a država da daje za vreme trajanja ugovora „Boki” 7 miliona dinara godišnje.

U trećoj, 1929. godini, prodat je parobrod „Vojvodina” za bruto svotu od 9.500 engleskih funti, odnosno za пејо iznos od dinara 2,279.246 (razlika od oko 328 hiljada predstavlja verovatno plaćenu proviziju). U knjigama preduzeća brod je nakon otpisa predstavljao vrednost od 1,005.000 dinara, a prema proceni komisije njegova vrednost iznosila je 2,100.000 dinara; ovako dobijena razlika između postignute cene i procenjene vrednosti u visini od 179 hiljada dinara doznačena je fondu za osiguranje brodova, pošto je „Boka” prestala da osigurava kod osiguravajućih društava. Nanovo je u ovoj godini kupljen motorni čamac ,Dobrota” sa 6 fona i 12 konjskih snaga za cenu od 70 hiljada dinara. Ova mala lađa vrlo dobro služi društvu, vršeći lokalnu službu između Kotora i obližnjih varoši.

„Boka” sa ponosom podvlači, đa je u prošloj godini po- |

svetila veliku pažnju opravkama svojih brodova, a naročito opravkama „Bistrice”, „Sitnice” i „Morave” koje su opravke koštale preko 1,5 miliona dinara. Lađi „Morava” koja je sagrađena u 1898. godini zamenjen je kotao sa potpuno novim, i uprava se nada, da će postepeno zameniti koflove i nekim drugim brodovima.

Obrazložili smo sastav glavnih bilansnih pozicija za 1927. godinu; veoma interesantan je i pregled i upoređenje fih pozicija za 1928. i 1920. godinu, koji pružaju sledeću sliku:

Aktiva 1927. 1928. 1929. u hiljadama dinara Gotovina | 3 9 61 | Vrednost рагођгода 9.839 7.930 5.870 Dužnici 1.229 6.176 7.224 | Hartije od vrednosti 293 302 467 Vrednost robe na stovarištu 46 95 83 MImventar po ofpisu 94 101 91 Gubitak 2.522 592 Vrednost Skadarske plovid. po otpisu — 1.660 1.476 Pasiva

Glavnica 1.259 10.000 10.000 Fond za amortizaciju 120 963 1:550 Poverioci 6.587 5.879 2.096 Nepodignuta dividenda 53 —

Pouzeće 11 23 21 Робнак = = 1.296 Fond za osiguranje brodova -— = 302 Zbir pasive 14.029 16.867 15.273

Račun gubifka i dobitka

Prenos gubitka 919 2.522 592 Upravni troškovi 453 627 929 Izdržavanje i popravka brodova 1.523 736 1.627 Plate i ishrana posade i dr. troškovi 1.131 1.588 2.720 Pogonski troškovi 1.191 1.599 1.568 MHamate i provizija 552 348 209 Osiguranje parobroda 197 195 —

Porez i takse 38 16 Otpisi. 4.253 1.042 808Dobitak = — 1.296. Prihodi Od prevoza robe 622 940 1.230“ Od prevoza putnika i priljaga 514 1.219 1.542 Od subvencije i 5.454 5.881 6.979: Kamate od hart. od vred. 15 12 |Prenos fondova 1.242 27 Gubitak 2.522 592 Zbir prihoda 10.371 8.672 9.757

Vrednost parobroda snažno se otpisuje: videli smo, daje otpis izneo u 1927. godini 4,25 miliona a u 1928. godini preko: jednog miliona dinara; u 1920. godini iznosi otpis samo 808: hiljada, ali je istovremeno osnovan i naročit fond za osiguranje brodova (o kome je već bilo govora) u visini od 302.000 dinara a isto tako jako je povećana dotacija 1927. godine osnovanog fonda za amortizaciju, koji je od 120.000 porastao na 1,5 miliona dinara. Prema bilansu iskazana vrednost brodovlja iznosi dakle: u 1927. godini 9,839.000, u 1928. godini 6,176.000' 1 п 1929. godini 5,870.000 dinara. Jak skok pokazuju dužnici: od 1.23 u 1927. godini na 7,22 miliona u 1929. godini (ovde severovatno pojavljuje država kao dužnik za neplaćenu subvenciiu). Vrednost Skadarske plovidbe unesena |e u bilans za 1928. godinu sa 1,66 miliona dinara.

Povoljan je znak, da su poverioci u opadanju. „Boka” ih ie otplatila iz povišene glavnice i iz prinosa prodatih lađa;: pali su od 6,5 u 1927. godini za 4,5 miliona u toku dvaju godina. na 2,0 miliona dinara.

Vrlo pregledno su sastavlieni računi gubitka i dobitka. ZboS povećanog intenziteta rada, povećani su i svi upravni ı \pogonski troškovi, sve plate i troškovi za izdržavanje lađa; to ije normalna i zdrava slika. Radi prodaje „Vojvodine” u 1928. | godini pogonski troškovi čak su nešto smanjeni; ali je porast (tih nabrojanih pozicija prema 1927. godini preko 100%, 510 \naibolje ilustrira razvoj i obim poslova. Ovo naše tvrđenje u | punoj meri potvrđuju podatci o prihodima „Boke. Tako viidimo, da su prihodi od prevoza robe, putnika 1 ри аса и зпа2nom porastu: od ukupno 1,13 miliona porasli su u 1928. go|dini na 2,16 miliona, a u 1929. godini na 2,77 miliona. To je lep: jrezultat; a pri tome moramo još imafi u vidu da je u svakoj od: poslednjih godina bio prodan po jedan brod koji je time ispao iz saobraćaja. Subvencija je prema 1927. godini u porastu: od 15,45 miliona ona se је и 1928. godini popela na 5,88 miliona iodnosno na 6,08 miliona u 1929. godini. Kamate i provizije u | rashodima računa gubitka i dobitka su u opadanju; i to je u \vezi sa opadanjem pozicije poverioci. |

1928. godina je sama po sebi bila aktivna. Čista dobit iznosila bi skoro 2 miliona dinara da nije tu postojao još i gubitak iz 1927. godine u iznosu 2,52 miliona; zbog toga падтаšuju rashodi prihode za 592 hiljade, koliko je kao gubitak pre{neto na novu 1929. godinu. U toj je godini sanacija dovedena

__ kraju, i u prkos skoro 600.000 dinara gubitka iz ranije godine,

prihodi preduzeća nadmašuju rashode sa 1,3 miliona dinara, kolika je čista dobit „Boke” u 1929. godini; ona je podeljena 'na sledeći način: 129 hiljada dinara odnosno 10% rezervnom |fondu, koji je bio istrošen 1927. godine i koji će se u 1930. go! dini nanovo pojaviti; 10% upravnom odboru u smislu člana 16. 'društvenih pravila (116 hiljada), 15.000 kao nagradu nadzorInom odboru, jedan milion kao 10% dividendu, a ostatak prenosi se na novi račun.

1930. godina biće nakon dugog vremena prva normalna godina u razvoju „Boke” (jer 1920. godina je otpočela за. gu-: 'bitkom) i time je definitivno i uspešno završena era sanacije. | Plovni park „Boke” sastavljen je od 10 jedinica sa | ukupno 1009 bruto registar tona i 1826 indiciranih konjskih

snaga.