Narodno blagostanje

>

Страна 60.

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Број 4.

НЕДЕЉНИ ПРЕГЛЕД ТРЖИШТА

РОБНО ТРЖИШТЕ

Атмосферске прилике, које су у последње време биле одлучујуће по кретање и развој цена робних тржишта, премда још нису повољне, ипак су се у толико побољшале, да су циркулација и саобраћај добара доведени донекле у нормално стање. А у том факту лежи већ и одговор на ситуацију ове недеље: код свих робних тржишта са врло малим изузецима тенденција је још увек чврста. Без сумње је, да је и интензитет тражње, који због поремећеног саобраћаја није био далеко од кризе са најтежим и непредвиђеним последицама по нашу земљу, дефинитивно прешао своју кулминацију. Међутим јучер и данас непрекидно опет пада снег...... те су изгледи, који су све до јучер давали оправдање оптимистичком посматрању, данас опет нестали. Општа тенденција робних тржишта још је чврста; била је дата неколико дана могућност, да се тражња подмири са довозом потребних добара и пошто у току ове недеље није“било више опасности но снабдевање, то се је затегнутост између тражње и понуде приближила нормалној ситуацији.

Према прошлој недељи, шшеница, кукуруз, овас и јечам код нас не показују битних промена, те су износили највиши и најнижи курсеви Београдске робне берзе од 291. до 28-1. 1929:

ПШЕНИЦА. Сава шлеп промпт 78-79, 8-4% . 240— 235.Дунав, шлеп. промпт. 78-79, 3- 407 245.— 237.50 Главна пруга, промпт. 78-79, 93-40 lo 247.— 240.Тиса шлеп промпт. 79-80, 20 : 245.— 240.Бегеј шлеп промпт. 79-80, 2%5 . . 245.— 240.Вршац 79-80, 29, промпт.. . . . 245— 240.Банатска станица 79-80, 2" . 245.— 240.узана пруга промпт. 79- 80, 4- -50/ 245.— 240.Бачке станице 79-80, 200. . 248.— 242.шлеп Шабац 79-80, 3-4%/% за 2041 247.50 244.Пожаревац промпт. 79-80, 9-4%/ . 246.— 242.50 Екзекутива промпт. 80, 20. . - : | 240.— 240.КУКУРУЗ: Главна пруга промпт. пар. Смедер. 275.— 270.промпт. пар. Вашац ...... 262.50 257.50 TIE: IVA, У. Бачка, Срем .. .. 26550 280.промпт. Срем, Бачка. . . . . . 265— 262.Егзекуција, бачке стан. промпт. : —.— = Егзекуција пар. Марковац ... —= те Мај. шлеп Бегеј Тиса ..... 285— 280._ Промпт. nap: UBMHe La 2 . . . 2185 263.OBAC: Српски, шлеп Сава промпт.. . 245.— 240.(сремски, вагон .. ...-.-..- 250-— 245.главна пруга. _. -_ -_- |. 240. 230.Македонски, оригинал ..... 215— 208.вагон Беопрад . . . .- _- | 255— 250."ваконоуска пруга! 23... 5 с. 2405= 235.РАЖ: без нотице U + . - < de на аие 5: ЈЕЧАМ:

1 Ел пруга промпт, = - 1 - - - <= 240. 230.Македонски, оригинал ..... 205— 200.Пиварски 69770 52 255 Мел 2558 210.—

НАСУЈЉБ: Бели, главна пруга 69 1 2.39 | 960.— 950.БРАШНО: Ог. бачка станица .. Ба 350 = 340.No 2 бачка станица. . ..... 330— 320.Ме 5 банка станица. | ~ ..- . - 310. 300.де 6 "банка станица. ..... . 250: 219.Ме 7 бачка станица. ... . 265.— 260.—

Цене су остале поготову исте; са врло незнатним

учвршћењем. Пшеница има неколико промпт тражње, али је довоз промпт робе (спекулацијаг) још незнатан. Већи је интерес био за терминску шлеповску робу

за правац Румуније и Турске. За веће извозне квантитете на европска тржишта наша тшеница увек још превисоко нотира. Видна роба је на извозу данас још слабо интересирана, пошто понуда у самој земљи још задовољава тражњу. Ново снижење саобраћајне тарифе од 9—25% код из-

| Bosa у Италију или Аустрију имаће повољан утицај на из| воз,

али је роба на данашњој бази увек још изнад светског паритета. Северо-американски житарски јроој, који је пре кратко. време због јаке зиме повисио цене пшенице, није успео у томе маневру, пошто су се неочекивано појавиле на европска тржишта државе јужне Америке са врло знатним штоковима и много повољнијим ценама. Велики

| европски интересенти увек су још веома резервисани, па | је због тога и вероватно, да је за кратко време очекивати

снижење цена американске понуде. Кукуруз је у последње време без праве ситуације.

| Пасивни крајеви наше државе су знатно одустали од тражње, те су због повољнијих кондиција прешли на снабдеlu са пшеницом. Промпт понуда

донекле надмашује тражњу, која је резервисана.

На свима европским тржиштима тенденција за жи-

тарске производе још је и даље чврста, а нарочито је чвр-

ста за терминску робу.

Довоз јаја — фришке робе — који је био на европским тржиштима већ у прошлој недељи врло слаб — је у | току оне недеље готово потпуно престао, док је тражња неминовно велика. Па и конзервисана роба не може више задовољити тражњу те изгледа, да су се њене резерве много прецењивале. Иста је ситуација код пернате живине. У Немачкој се према цени прошле недеље плаћа за кгр.

| клане живине према квалитету 0.20 до 0.40 марака.

Цена свиња и говеда непромењена је код нешто живљег довоза.

Угаљ одржава и даље своју коњуктуру. Домаћа продукција ради пуном снагом, али је довоз увек још отежан због оскудице вагона. Цене су доспеле до оптимума, и то нарочито детаљне цене, пошто је приватна тражња по-

"чела опадати. Али су сви стокови било домаћег било иностраног угља исцрпљени и та чињеница осигурава нашој "домаћој индустрији добру

запосленост још за извесно време.

Цене на велико у овој недељи биле су за домаћи угаљ за 10.000 кгр. франко станица рудник:

Камени угаљ Дин. 3.200мрки крупан угаљ ,„ 3.600.мрки ровни угаљ „ 2.700.мрки сит. циглар. „ 1.500 лигнит » 1.400.инострани франко гранична станица оцарињено: Камени угаљ Дин. 800Кокс У. 1000.—

Као што се чуло, држава, као готово највећи потро-

"шач угљена, водила је преговоре за куповину 100:000 тона

печујског — иностраног — угља, али се тај посао због превисоке цене није перфектуирао. Сто хиљада тона иностраног каменог угљена одговара 150.000 тона домаћег уугљена и ако прерачунамо према продукцији појединог „радника то би значило, да би 1000 наших домаћих радника било за целу годину без посла. И већ је. због самог тог разлога важно да се наведена набавка није перфекционирала, те да ће и она. бити извршена код наших угљенокопа.