Narodno blagostanje
16. марта 1929. -
радити одмах и одпочети са извршењем његовим од прихода општинских — са бар 25 милиона годишње.
Питање поливања водом улица да би се очистио ваздух од прашине, као други битни елеменат за одржање човечјег живота, није још решено. Тако се грађани једног града окруженог без мало са свих страна водом даве у прашини. То се питање мора решити тиме, што ће се поливање улица вршити или хидрантима или нарочитим колима. При извршењу водоводне мреже за нефилтровану савску воду мора се имати на уму и начин поливања, водећи при том рачуна о паду улица, те према томе учинити и распоред хидраната.
КАНАЛИЗАЦИЈА Канализација по систему спирања још није извршена у целој вароши. 'Ово се има постепено извршити,
како У деловима вароши, где није изведена, тако и по периферији. Доњи део Савског и Дунавског краја по систему сепарационом није ни почет да се канализира. Те делове ваља одмах каналисати. Каналазација, једанпут изведена, мора се одржавати и онда она са хигијенског гледишта има благотворан утицај. На против, ако се не одржава, она тек постаје легло заразе и опасност за животе грађана. Ако се канализација одржава, она добро функционише, — али се то сада не врши редовно. Има много канала који се не испирају нити их стручни људи прегледају, да би се уверили о њиховом правилном функционисању. Има сливника на равном терену (на Теразијама) који су потпуно засути. Међутим у стрменим улицама, та засућа сливника су врло честа појава и поред толиког плаћеног персонала.
КАЛДРМА
Једна од највећих срамота Београда је његова калдрма, која је постала чувена у целом свету. Нама она мање пада у очи јер смо на њу навикли. Странци се пак ње ратосиљају.
Модерна калдрма је хигијенска установа. Она је ту не само да се по њој удобније вози, већ она пре свега спречава образовање блата и прашине. Она се лакше пере, чисти и одржава. Модерна калдрма изгледа на први поглед скупља од ове наше т. зв. турске калдрме. Међутим, то није тачно. Модерна калдрма од камених копака, кад се са разумевањем изради, прима и највећи саобраћај без честих оправака, јер прима и највећи осовински притисак. На тај начин, једна страна њена не поаба се за 15—20 година. Како таква коцка има 6 страна, она ће 6 пута толико дуже трајати док се обична турска калдрма, према величини саобраћаја сваких 3, 6 или 10 месеци поправља или изнова ради.
Ово нарочито бива чест случај, што се обично за ту турску калдрму употребљава кречни камен, који не може да издржи велики осовински притисак и живљи саобраћај. Честа оправка и поновно грађење стаје много. Сем тога обична калдрма није из хигијенских обзира препоручљива, јер ствара блато и прашину. Обичну калдрму треба дакле што пре избацити и нипошто је не обнављати. Њу треба једном заменити модерном калдрмом — све са 06зиром на саобраћај и пад улица. Ситна калдрма се у последње време много употребљава, јер јефтиније стаје, а одговара свима условима модерне калдрме. Модерно калдрмисање Београда је првокласно питање и са техничког гледишта наравно није тешко, али из финансијског отежано, јер кад се нема новаца, тај је рад тежак. Али баш због тога, што за њ треба велика количина новца, важна је организација овога рада, како у техничком, тако и у финансијском погледу. Калдрма не даје никакве приходе, нити за своје грађане, нити за одржавање, нити за ануитет. Она се мора радити готовим новцем, било из сопствених прихода општинских, било из зајмова. Данас је
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
e
CrpaHa 85.
тешко за нашу општину добити чист зајам без извесних концесија. Такви су зајмови тешки и скупи, Ја мислим, да су садањи приходи довољни, разуме се са променом организације рада, финансијских прихода и штедње, да се уз њих издвоји извесна сума за радове и набавку материјала. ПРОБЛЕМ ИНДУСТРИЈЕ КАМЕНА
Најважнији материјал за камену калдрму, којом ће се највећи број улица у Београду калдрмисати, јесте камена коцка. Пре свега има се утврдити избор камена, његов квалитет и величина коцке. Набавку овог камена треба вршити једино у земљи. Ми немамо добро разрађених камених мајдана. Отварање мајдана значи стварање нове камењарске индустрије и оно стаје много материјалних жртава. Та се индустрија може тамо развијати, где се њени продукти могу пласирати. Њена је будућност велика у нашој земљи с обзиром на велики број вароши, које би требало калдрмисати. Да би се заинтересовали поседници мајдана и да би за то могли наћи потребан капитал, општина треба да распише лицитацију за дужи низ година одређујући предузимачима, да у прво време имају давати мање количине, а доцније све веће и према развоју мајдана. На тај би се начин омогућила постепено набавка камена у земљи, што је врло важно са опште привредног гледишта, новац се не би из земље износио нити велики транспортни трошкови плаћали, а створили би нову индустрију као ново поље рада, на коме би се могли упослити хиљаде беспослених раденика. На тај начин, постепено припремала би се радна снага за израду калдрме и обраду камена и осигурала већа количина камена за доцнијих неколико година, тако да, кад Општина буде продужила рад на калдрмисању из зајма, може имати већ све припремљено у земљи.
ЕЛЕКТРИЧНО ОСВЕТЉЕЊЕ
Целокупна инсталација електричног осветљења не одговара данашњој, а још мање будућој потреби. Она се мора повећати и проширити, не само због осветљења, већ и због трамваја. При томе наравно има се водити рачуна, да се електрична енергија добије што јевтиније, како би се могла по јевтину цену уступити и индустријским предузећима. Нарочито треба омогућити ширење моторне снаге нашим занатлијама-и мањој индустрији.
Проширење инсталација за електричну енергију, спровод по вароши, набавку материјала и наплату струје ваља тако предвидети и систематски радити, да сви радови буду добро и јефтино израђени а да при том одговарају савременој техници, за материјал'и угаљ постићи што нижу цену, а режију свести на минимум. Само таквом организацијом посла може се смањити потрошна цена електричне енергије.
Повећањем електричне енергије повећавају се и спроводници. Овакво извршење спровода мора бити у тесној вези са калдрмом, као што су то и други подземни радови варошки. Само таквим једновременим радом показаће се, да општина греде једним смишљеним путем
ИЗНОШЕЊЕ ЂУБРЕТА ИЗ ВАРОШИ
За овај посао не треба изванредних финансиских средстава нити каквог великог знања. За његово решење треба имати воље и мало више стрпљења, па да се може организовати да функционише као сат, као што то бива у другом свету. Ако не икад, а оно за време наше евакуације, сваки је се могао уверити о беспрекорном функционисању његовом у страном свету, па ипак се од тога направило код нас једно страшно питање, где је било чак говора и предлога, да се доведе за тај посао стручњак из Немачке! Понављам, да се то питање изношења ђубрета сваког дана или сваког другог дана, може у најкраћем