Narodno blagostanje

2 август 1930.

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 483

из УЗБУРКАНЕ НЕМАЧКЕ

1. Велике финансиске реформе

Као што је читаоцима већ познато, до двоструке кризе Министра финансија и до кризе владе дошло је услед немогућности да, се састави већина у парламенту за решење прешних финансиских питања. Влада је покушала то да уради путем декрета, али јој је Рајхстаг — парламент — дао истог дана неповерење и због тога су расписани избори. После расписаних избора влада је поново узела финансиско питање у проучавање и по том увела, про шле недеље на снагу читав низ економских и финансиских мера, — такође путем декрета. Што се тиче политичке стране овога, акта, она није наишла на опозицију. Непарламентарно би било кад би влада декретом решавала питања, која спадају у надлежност парламента, док он ради ; а сада кад је парламент распуштен влада може да чини употребу од тог свог права, у толико пре што су избори у исто време и суверени суд за поступке владе. Како се појавио дефицит у финансијама Рајха од округло 10 милијарди динара, то би лако могло бити угрожено правилно функционисање државне касе. Због тога се не подиже глас против правне стране начина извођења великих финансијских реформи. Ми не желимо да упознајемо читаоце у де таљу са тим низом мера немачке владе из претпоследње недеље у циљу лечења, финансиске, а делимично и економске невоље. Али је наша дужност као стручног органа да у најкраћим потезима реферишемо. Активиран је на првом месту буџет за 1980.

тодину онакав, какав је био на другом читању у |

парламенту. Највеће повећање прихода од 269 милиона марака, очекује се од повећања доприноса, за осигурање против беспослице за 1% (од 3,50 на 4.50). До сада, је дефицит услед растуће беспослице радништва покривала државна каса било дотацијама. било позајмипама. Сад се пак он за један део преноси на заинтересоване. Истовремено извршена је реформа законодавства о обезбеђењу радништва, за случај беспослипце, услед чега, се постиже уштеда од 100 милиона марака. Скоро 300 милиона марака счекује се од новота пореза на, плате чиновника, п намештеника од 2,50% и на тантијеме чланова управних и надзорних одбора, (ва рачун Рајха). У исту групу спада и 5% прирез на порез по лохотку од преко 100 хиљада динара (8.000 марака). У исту групу спада и порез на нежењене. Исто тако мења се и закон о порези на, дуван и скраћују рокови за плаћање истог, услед чета се у овој години лобија скоро 48 милиона марака.

Истовремено се декретом покушава у неколико да ублажи финансиска криза немачких општина овлашћењем на повећање пореза, на пиво п остала, пића, или на увођење грађанског данка, (који

би био у неколико пропорционалан разрезаноме порезу). Данак износи на главу 6 марака, може сићи изузетно до три марке, али се пење и до хиљаду марака, (13.500 динара) на главу пореског 06вевника. У самом се декрету означавају те мере као привремене с обзиром на то да се пред парламентом налази закон о пореском упрошћењу.

И по осталим околностима то су привремене мере. Пре свега од 760 милиона марака дефицита 600 милиона потичу услед тешке економске кризе у земљи; представљају дефицит Завода за осигурање радника у беспослици и помоћ радницима, погођених економском кризом од стране општина. Калкулирало се са стањем беспослице ових дана, т. ј. на бави милион и 600 хиљада, незапослених раденика. Међутим се очекује од стране стручњака да ће, ако не раније, а, оно посигурно зимус да порасте број беспослених, у коме случају се отвара нов дефицит, за који се мора наћи ново покриће. Даље, један од многобројних декрета предвиђа помоћ од преко седам стотина милиона динара за источнопруске велепоседнике, којима иде врло рђаво. И за то треба наћи покриће. Значи, да ће нови Рајхстаг имати цео склоп питања да решава из основа.

П, Опсесија диктатуре

У прошлом броју, а у чланку „На западу ничет новог“, покавали смо да се политичка ситуација

у Немачкој развија потпуно парламентарно. На супрот томе гледишту политички есеиста Х. У. 2. об-

јавио је у „Политици“ од 27. јуна чланак под насловом „Завођење диктатуре у Немачкој иакосеу њему не само не доказује горње тврђење, већ се оно чак и не поставља. Чланак се завршава следећим речима :

„Примена члана 48. још не значи завођење диктатуре, али јој избори отварају врата и само се не зна да ли ће она доћи одозго или одоздо“.

Колико је нама познато, избори су најпарламентарнији излаз из парламентарне ситуације у Немачкој. У ствари највећа опасност за парламентаризам је избегавање избора. Диктатура, је негација избора. Диктатура или избори, гласи алтернатива, Зашто да избори треба да отворе врата. диктатури % То би значило, да или влада разјури парламент, — ако не добије већину или да мањина револуцијом узме власт у руке. Прво неће да ураде владине странке, које су одмах после изгласаног неповерења у парламенту расписале изборе. Прилике у Немачкој развијају се најпарламентарније, идеално парламентарно. Нека нам је допуштено да питирамо гледиште на прилике у Немачкој, најбољер економског и политичког часописа Средње Европе „Јстерајхишер Фолксвирт-а“, у броју од ис-

| Љубљана _. А, Д. ПРЕЂЕ ШКОДИНА ФАБРИКА У ПИЛЗЕНУ ; Загреб | || Шеленбургова бр, 7. : e Рачкога бр. 2 Телетрами а Заступипштво Београд, Кнез Михаилов Венац 13-14 : из | || ПШКОДОВКА, Љубљана : ТЕЛЕФОН 5-78 | Телеграми: ШКОДА Београд IO NOCNI) Телефони: 29-36 и 27-37 "израђује све пројекте и шаље на захтев своје стручне имжињере Телефон 4!-97 |