Narodno blagostanje

Страна 652

САОБРАЋАЈ

— За изградњу директне железничке везе БеоградШабац почињу радови идуће недеље.

— Mešovita komisija Beogradske opštine i Ministarstva građevina, proučavala je, na terenu, projekat za gradnju keja i velikog pristaništa na Savi. Radovi na izgradji pristaništa treba da otpočnu u martu 1931 god. }

— Треће заседање Тарифног одбора одржаће се у другој половини о. M. Ha овом заседању конкретизираће Тарифни одбор своје предлоге Министарству саобраћаја у погледу тарифне политике.

— Država je preuzela i otkupila uskofračnu železnicu Varaždin—Vinica, dugu 17,5:km., sa celim yoznim parkom, ložionom i svim raspoloživim materijalom.

— Талијански пароброд налетео је на нашу моторну једрилицу, у близини Сплита. Једрилица је била натоварена брашном, нафтом, петролеумом и другом робом. Усгед ударца све је на њој упропашћено, и штета се цени на 150.000 динара. |

Ово је чудно. У моменту кад процес око догађаја са нашим паробродом „Карађорђем“ још није завршен, и кад Талијани улажу све своје силе да докажу да они нису криви судару, долази до новог сукоба, скоро исте природе. Да ли се ту ради само о способности или неспособности капетана 2 Талијански као и наши бродови, плове и по другим морима, и до тих сукоба не долази, него баш у нашим водама. Чудно ! Заиста, чудно !

— Cetinhjska „Epoha” donosi vest, da je raspisana licitacija za izradu žičane železnice Kotor—Cetinje. Rok za ргеdaju oferata je 15. novembar t. g.

— U našoj tarifnoj politici nastale su manje izmene. Tako je Generalna direkcija drž. železnica odobrila specijalnu povlasticu u podvozu za cinkovu i olovnu rudu, koja se iz naše zemlje izvozi za Grčku. Objavljena je direktna železnička tarifa za izvoz suvih šljiva od Siska do svih važnijih potrošačkih mesta u Nemačkoj. Odobrena je povlastica za izvoz krompira, koja će važiti od stanice Bares, Beli Manastir, Horgoš, Koprivnica, Subotica, Koftoliba, Caribrod, Đevđelija, Rakek i Sušak. Odobrena je povlastica za prevoz šećera koji se iz naših fabrika izvozi za Albaniju. Ova povlastica računaće se od železničkih stanica: Beograd, Beli Manastir, Crvenka, Ćuprija, Novi Vrbas, Osek, Usora i Vel. Bečkerek.

— Nova vozna tarifa, prema predlogu tarilnog odbora, biće završena krajem ovog meseca.

— Čehoslovačko-jugoslaveski saošptenje o rezultatima poslednjih konferencija za izgradnju direktne tarife između naše države i Čehoslovačke republike. O ovom predme{u delegati železničkih uprava Jugoslavije, Čehoslovačke, Mađarske, Austrije i Nemačke sastali su se prvi put u mesecu julu 1928. g. Do sporazuma je došlo marta meseca 1929. g. i prešlo se na izradu same tarife koja je bila pregle-, dana i odobrena na saobraćajnoj konferenciji, održanoj pre kratkog vremena u Sarajevu, a stupiće na snagu kad bude odobrena od železničkih uprava zainteresovanih država. Izrađena je direktna tarifa za sve stanice koje dolaze u obzir i za svu robu koja se prevozi, osim lučkih stanica za koje će se izraditi posebna lučka tarifa. U lučkoj tarifi odobriće nam inostrane železničke uprave iste povlastice koje daju i saobraćaju sa Trstom i Rijekom. | — Ministarstvo građevina poručilo je iz Nemačke mate-: rijal za proširenje i podizanje telefonskih i telegrafskih mreža u celoj državi.

— U Kopenhagent održaće se od 20. do 25. t. m. konfetencija predstavnika svih evropskih državnih i privatnih Žželeznica, na kojoj će biti rešavano pitanje voznog reda.

savez za robu izdao je

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 41

— Шпањодски министарски савет бави се планом за успостављање нових прекоокеанских паробродских линија и ликвидације садањих концесионарних паробродских друштава. Према овоме плану ново концесионирано друштво би добило три пароброда типа Магељаеш и субвенцију од 32.6 ил. пезета.

С обзиром на досадашњи уговор са паробродарским друштвом значи то велику уштеду за владу. Нова компанија ће успоставити три нове линије. Једну од калабријске обале до Њујорка, другу из Средоземног Мора до Ла Плата (јужна Америка), са паробродима од 15.000 тона и брзином од 19 енглес. миља на сат и трећу линију од обале на Средоземном мору до Кубе, са паробродима од 19.000 тона и брзином 18 миља на сат.

ИНДУСТРИЈА

— Трансемерикен Корпореџшен у савезу са неким енглеским интересентима основала је нови телефонски трест у Њујорку. Фирма се зове Џенерал Телефон енд Електрик Корпорејшен. Главница износи 26 мил. дол. (1456 мил. дин.), у којој Трансемерикен суделује са 20 мил.

— Минниг асосајшен, организација подузетника у енглеској индустрији угља, одбила је да именује 6 својих делегата за одбор, који треба да се формира по закону 2 угљу. Овај нови форум у енглеској индустрији угља би се углавном бавио питањем надница и радног времена. П5 · олу треба да се састави од 18 чланова, делегата послодаваца, радника и трговаца.

—- Београдска Трговачка комора на својој последњој пленарној седници, испитивала је, између осталог, и питање заштите наше индустрије, и донела следећи закључак: треба разумно заштитити домаћу индустрију, али не толико много да то потрошаче стаје више стотина милиона динара. Индустрији је довољна заштита 25 од сто, а има их које су заштићене и са 80 од сто.

— Ових се дана води велика борба између електричних њентрала: Електрарна Фала код Марибора, Удружене електричне централе Загреб—Карловац и Удружених рудника и топионица у Загребу, око електрификације Подравине. Прва је хидро-централа, друга је калорична и хидроцентрала, док ће трећа бити калорична (на нафту, јер ће се истом изградити у Загорју). Особито прве две централе, као стари конкуренти, воде огорчену борбу, која је слична оној по питању електрификације Дравске бановине.

— Svečano otvaranje Trepčanskog rudnika kod Kosovske Mitrovice, bilo je 10. oktobra t. g. Društvo „YTrepče Mines, Limited” ima dionički kapital od milion funti šterlinga (275 miliona dinara), osnovano je u decembru 1927. god.

— Pivovaru Heinrich Weiss i sin u Mitrovici, kupila je Srpska d. d. za proizvodnju piva, slada i leda, koja ima svoju pivaru u Valjevu.

— Савез предноница памука у Енглеској саопштава да се положај текстилне индустрије побољшава, јер потражња памучног конца и робе све више расте тако, да је око 20 предионица понова отпочело са радом.

— У Фордовим фабрикама ће се ових дана снизити радна недеља са 4 на 3 дана. Радно време ће се повисити га 4 дана чим то тржишне прилике дозволе, како то Форд обећава.

— Пет белгијских жељезничких фабрика приморано је, да услед јаког пада цена железничких производа, ограничи своју производњу и да делимице престане са радом.

— Румунски Браун-Бовери повисио је своју главницу од 5 на 20 мил. леја и бавиће се одсада производњом, транспортом, поделом и комерцијализацијом електричне струје. Осим тога преузимаће радове у земљи и иностранству.