Narodno blagostanje

Страна 794

укупно, дакле, 6.825.120 динара. Буџетски дефицит износи, као што видимо 3.150.000 дин. који ће покрити 7 од сто општинским прирезом на непосредне порезе, у износу, од

приближно четири и по милиона динара.

СОЦИЈАЛНА ПОЛИТИКА

— Амерички државни секретар. за рат Харлеј затражио је пуномоћство да може преостатак војних буџета око 22.5 мил. дол. (1260 мил. дин.) ставити на расположење за извођење јавних радова, да би тиме помогао сузбијање незапослености. Гувернер савезне државе Илинонс ставио је на расположење велике количине постеља и одеће у исту | сврху, -

— Управни одбор трбовљанског угљенокопног друштва одобрио је милион динара незапосленим и сиромашним рударима; Исти износ био је додељен радништву марта месеца ст ~ |

— Дравска бановина издала је, по наредби министарства за унутрашње послове, налог свим среским и општин= ским начелницима, да подузму потребне кораке за снижавање цена хлеба.

ИНДУСТРИЈА

— У Енглеској је створена установа, чија је задаћа да саветима помаже државним органима, највише Министарству трговине у питањима развоја и реорганизације енглеске индустрије. На челу установе постављен је сер Хорас Вилзон, стални секретар Министра рада. -

— „Звоно“ д. д. фабрика чарапа и трикотаже у Загребу повисила је акционарску главницу са 250.000 на 1 милион динара, емисијом 3000 комада акција по номиналној вредности 250 динара.

— „Прва Бос. асфалтна индустрија“ ком, др. Антон Зирмај, претворено је у „Прва босанска алфалтна индустрија а. д.“ За претседника управног одбора је изабран д-р Влада Андрић, а чланови д-р Павле Зирмај, Д-р јосип Весел, Корнелије Смешкал и др.

— У Бугарској he бити подвргнут ревизији закоп о заштити индустрије, који се односи на предузећа са најмањом главницом од 20.000 златних лева, машинеријом од 10 коњских снага и 10 радника. Укинуће се повластице оних грана, у којима постоји хиперпродукција.

— У Штрасбургу је основан филијал ческе фабрике Бата са главницом од ! мил. фр. (2.2 мил. дин.). У свима већим местима Елзас-Лорена су отворене продавнице Батиних ципела,

·_ — У Швајцарској се поред индустрије сатова, машина и везова и производња кондензованог млека налази у тешком положају. Превише развијена за време рата и првих година после овога, кад је снабдевала својим продуктима велики део европских и америчких држава, ова индустрија особито трпи под заштитним царинама, које су последњих година успоставили њени некадањи купци ради заштите влдстите млекарске привреде. Кондензовано млеко се данас и без тога слабо троши. :

— На седници претседништва Савеза индустријалаца дравске бановине расправљало се о питању шумских поседа. Наглашено је да велепоседници у Словенији најбоље гссподаре шумама, те се при решавању тога питања мора о томе водити рачуна. Савез није противан пројекту за оснивање Привилеговане индустријске банке, под уветом да држава пружи тој банци сличне инвестиције које има ПриВилегована аграрна банка. У погледу тарифне политике тражи се да се индустријским продуктима Словеније омогући конкуренција са страним производима која увозе воденим путем. То важи особито за словенски угаљ, коме у Војводини конкурише мађарски а у Приморју енглески,

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 50_

— У Управни одбор „Траверзе“ д. д. у Загребу за индустрију и промет железничких прагова, изабран је г. д-р Адолф Цувај, генерални секретар загребачке трговачке коморе. Претседник тога друштва је. Ото Хајнрих, познати стручњак и бивши дугогодишњи генерални директор друштва „Драх“ д. д. у Цапрагу. Г. Хајнрих је и главин акциопар „Траверзе“. Он је сакупио у свом друштву највећи део трговине железничких прагова наше државе.

= Грчка у својој привредној политици баца тежиште ва привлачење страног капитала. Богата рудама она ствара комуникације и отвара руднике помоћу страног капитала. Сад већ извози много крома, пирита и железа.

— Ових дана завршени су радови око обнове пиваре „Требеса“ у Никшићу. За који дан обавиће се свечано отВерање ове пиваре, која је основана још 1910. год.

— Резерве угља на халдама у Руру износе 9.7 мал. тона, што је равно 30-дневној производњи. Вредност прелази 180 мил. марака (2430 мил. дин.).

— Озеска Нушса železa i fabrika strojeva, izradila je električne dizalice za lokomotive, za ministarstvo saobraćaja. To je prvi put da se u našoj industriji izrađuju је dizalice.

— Велико америчко индустријско друштво „Мајцева“, која у Немачкој и Чехословачкој има фабрике штирка, где се овај артикал производи готово за целу Европу, узело је ових дана у своје руке и Панчевачку фабрику штирка. југословенска удружена банка је у тесној вези са овим предузећем, јер је њен потпредседник г. Бенцион Були постао претседник овог друштва, а г. Божичковин, члан његове управе. Југословенска удружена банка основала је и своју подружницу и Панчеву.

— Совјети су закључили са Фордом уговор о лифе. ровању 2200 аутомобила.

— Кинеска свилена индустрија се налази у незапамћеној кризи. У самом Шангају је у кратком времену преко 100 предионица престало са радом. 500.000 радника је остало без посла. Преко 10.000 бала свиле лежи на улици и чека узалудно на потраживача.

САОБРАЋАЈ

— Чехословачке железнице повисиће почев од 1. јануара 1931. год. тарифу за особни саобраћај за 20%, н пртљаг за 33%. Имаоци годишњих карти, које важе до !. јула 1931. године, надоплатиће 10% куповне вредности.

— Потписан је Закон о аутомобилском превозу путнека и робе по коме Не се овај моћи вршити само уз дозволу бана, изузев предузећа у режији министарства грађевина. У градовима са преко 30.000 становника имаће првенство за обављање превоза градске општине. Предузећа која врше превоз путника мораће их осигурати против озледа н штета. На захтев власти предузеће ће, уз накнаду, вршити и превоз поште. Законом је предвиђена н одштета за употребу путева.

— Аустријске савезне железнице су почеле са претхедним радовима за електрификацију пруге Салцбург—Линц истовремено се воде преговори са мађарском железницом око електрификације пруге Беч—Будимпешта.

— У Пољској је објављен декрет о комерцијализацијн железница, које ће моћи самостално закључивати краткорочне зајмове, само ови не смеју прелазити 10% иметка железница. Управа је подређена Министарству саобарћаја.

= Генерална дирекција железница објавила је, да се брзовозне пошиљке и оне живих животиња код којих пошиљач не пропише у товарном листу превозни пут, имају се превозити оним путем који је предвиђен у путоказу, а возарина да се рачуна као код свих осталих пошиљака за најјевтинији пут.