Narodno blagostanje
30. мај 1931. НАРОДНО извозну квоту према другим земљама. То је наравно све пропало због начелног отпора Северо-американских држава против контингентирања извоза уопште. Али у сваком случају Русија је успела да спречи да се створи ринг против ње. А у даљој линији увећала је шансе за добијање увозних кредита.
Цена пшенице је мерило народног благостања у Канади. И ако изгледа да су се цене стабилизирале, ипак су оне далеко испод продукционих трошкова канадских фармера. Цена пшенице у западним крајевима варира између 60 цента бушел; међутим просечни трошкови производње у Канади. износе 70 цента. У преријама је 80% фармера постало инсолвентно.
Ниска цена имала је за неизбежно дејство смањење површине обрађене пшеницом за 8% (2 милиона акра), То је смањење нарочито у државама Саскачаван и Алберта; док су источне провинције остале на истом нивоу. Пољопривреда врши преоријентацију ка сточарству. Међутим и ту се појевила хиперпродукција, тако да су цене пале на ниво који већ угрожава рентабилитет. Канада се спрема ове године да изврше јуриш на енглеско тржиште са сточним производима.
Очајан положај канадске пољопривреде
Međ francuskim poljoprivredniFrancuska kritika Međeuna- “cima vlada sve veće nezadovoljrodne agrarnme banke
ne banke u Ženevi, koja se tako pogrešno naziva, a koja bi se trebala nazvati Međunarodnom hipotekarnom bankom, pošto ona daje kredite samo na hipoteku. Nezadovolistvo ne dolazi otuda, kako bi se to moglo da pretpostavi, što Francuska svojim kapitalom jača poljoprivredu u inostranstvu i time otežava položaj francuskog poljoprivrednika, već protiv samog sistema, pro-
tiv načina, na koji banka misli da reši problem agrarnog kredita.
Francuski poljoprivrednici su najodsudnije ргобуш Мротјекагnom kreditu i ističu da je jedini pravi poljoprivredni kredit lični kredit u kome dolaze do izražaja čovečanske i profesionalne osobine dužnika. Lični kredit se naslanja na iskustva i saznanja lokalnih organizacija, a fo je najdragocenije. To je najracionalniji poljoprivredni kredit.
Hipotekarni kredit je stalno vezan za vrlo kompliciranu i зкиросепи ргоседити.
Dalje ističu oni da je istočno-evropskim seljacima hitno potreban kredit, a da će vrlo mnogo vremena proći dok pojedine nacionalne hipofekarne ustanove budu ispunile sve uslove, Које traži nova međunarodna banka u Ženevi. Istočno evropski seljaci se nalaze u rukama profesionalnih zelenaša iz kojih se ne mogu iskolebati zbog toga što nema kome da dadu zemlju u zakup niti da je prodadu. A najzad ne mogu promeniti ni profesiju zbog toga što nema industrije.
iS u rare e OCI arene aurea ee,
Mogu kritičari pisati šta hoće, тедипатодпов! и ekonomskim pitanjima razvija se ledenim zakonom, koji je našim čitaocima ] dobro poznat. U članku „Mrtvima za dušu, živima za gušu” mi smo kazali da je prva dužnost svake nove komisije, da rodi najmanje jednu novu. U koliko ih više rodi, u taliko je uspešnija.
Odbor za Evropsku uniju je dobre rase. On je pre neki dan završio stvoj rad u Ženevi sa šestokratnim porođajem. Hodio je šest novih odbora i to:
Odbor za koordinaciju, koji ima da koordinira sve do sada podnesene predloge, drugi odbor je Žitni; treći odbor ima da proučava pitanje regulisanja proizvodnje i razmene Žita; četvrta komisija ima da proučava pitanje o tranzitu životnih pro=
Primerna doslednost
stvo protiv Međunarodne agrar
БЛАГОСТАЊЕ Страна 341 izvoda; peta komisija ima da proučava pitanje o plasiranju međunarodnih zajmova; i šesta komisija da proučava pitanje slobode uvoza električne energije.
Ako svaka od ovih komisija do idućeg sastanka u jesen rodi po dva odbora, onda će do jeseni biti 18 komisija. Ako se se porađanje produži istim tempom, onda ćemo imati do Uskrsa 48 odbora. To znači da će 480 ureda — privatnih i javnih trpeti usled osustva činovnika i nameštenika, koji budu delegirani: u koji od ovih odbora.
III a pra Oi
Друштвени поредак је по-
Папина енциклика о раднич _ следњих деценија брига катоком питању
личке цркве. Она жели да исти буде у духовном и моралном погледу у духу њезиног учења. Али никад до сада није имала католичка црква програм о друштвеном уређењу. Она зна да исти зависи од разних историских и природних услова који су разни према земљама. Због тога је њен положај негативан, она се ограничава да истакне привредан поредак и друштвено уређење, које не прима.
Први је папа Леон ХИ који је познатом енцикликом O rerum поуагшт изложио гледиште католичке цркве на радкачко питање, које се поклапало са становиштем тадашњих социјалних политичара. Приликом четрдесетогодишњице тога акта дао је данашњи папа Пије Х! нову енциклику. У њој се заузима гледиште према питању капитализам и социјализам. И ако има врло много католика међ социјалистима, ипак је енциклика заузела опозиционо гледиште према социјализму. Она признаје да у њему има врло много учења, која су индентична са оним католичке цркве, али његово основно учење не може да прими. Не може човек у исто време да буде добар католик и прави социјалиста. Она сматра да је приватна својина потребна ради одржавања воље за рад и благостања. Својина је услов за породицу, без које се не може замислити будућност човечанства.
Али и против капитализма се изражава енциклика, у колико се под њим разуме концентрација великих капитала у мало руку, следствено зависност широких маса од истих. Велика концентрација својине води лако до самовоље, Трајко пролетаризирање масе искључује моралну базу живота. Велика маса пролетаријата мора се депролетаризирати.
АЈС ЧИ Београдски кројачи су најзад издали црну књигу, у којој се налазе имена рђавих платиша, шиканера и хохштаплера, Ми смо о томе већ писали. Самопомоћ је једини лек, а та мера није тако изводљива, као што се мисли. Ми не верујемо, да ће сви београд“ ски кројачи бити у стању да се одупру разним искушењима нарочито оним од стране хохштаплера, за чије су трикове паши кројачи сувише наивни,
Жројачка црна књига
Г. Ђ. Анђелковић, председник кројачког удружења, дао је један интервју у „Политици“. Тим поводом срушио се на психопатолошке шиканере, каквих је он срео у Берлину, које ни један кројач не може да задовољи. Тога има у свима пословима. Шиканер је највеће зло пословног живота. Против тога нема другог лека до суђења,
Али кад је већ дошло до тога да се између кројача и муштерија рашчисте односи без остатка, онда је мислимо сасвим умесно да се удруже и београдске муштерије и издаду црну књигу рђавих шнајдера. Јер, као што има непоправимих шиканера, које ни један кројач не може да задовољи, и којима је свако одело прави џак, тако исто има им шнајдера, који ни најскромнију муштерију не могу да задовоље. Има две врсте кројачких џакова: уображених и е-