Narodno blagostanje
· 15. октобар 1932. - значи, да је најгори период депресије прошао. За очекивати : је да цене неће више пасти на ниво од месеца јуна. Стално Опадање цена сировина од године 1929. па на овамо завршено је пошто је то опадање већ у првом полгођу ове године било: врло слабо.
ar
Slom jedne banke može да р: uzrokuje kriza, ali takođe mogu i odgovorni funkcioneri da kriv» za njenu propast. Finansiski skandali posiednjih godina dokazali su, da pogreške odgovornih lica mogu da upropaste i najveća bankarska preduzeća. U slučaju bečkog Kreditanšta!ta
Jedna velika greška
javnost je mišljenja, da su krah prouzrokovali nepošteni DO-.
slovi, a u štampi nije falilo ni direktnih sumnjičenja direktora Ehrenfesta. U svakom slučaju, prva dužnost države je bila la ispita ko je krivac pada banke. Moralo se utvrditi da li post3jji građansko-pravna, kazneno-pravna odgovornost vodećih čnosti, ali država nije ništa preduzela. Tek posle nekoliko m»seci pod pritiskom javnog mišljenja izdat je nalog za hapšenie
direktora Ehrenfesta ali je on već davno bio na sigurnom mestu |
u inostranstvu.
Država je šta više ne uzevši u obzir stare greške, пекада5зије članove upravnog odbora, ponovno pozvala u upravni odbyr, _ sa motivacijom da je njihova saradnja i dosadanja praksa za VO_ djenje poslova neophodno potrebna. Jedino bečka banka Rotn_ schild izgubila je kod kraha Kreditanštalta jedan део 5у22 imetka i to dobrovoljno, jer pravno nije postojala nikakva obaveza za to, pošto je njen uticaj na Kreditanštait bio relativno malen. · Već godinu i po traje borba izmedju javnosti, koja traži sudsku raspravu u pitanju odgovornosti i vlade koja na to neće da pristane.
1. oktobra ov. god. začudila je vlada austrisku javnost donošenjem zakona, koji izmenjuje uredbu o osiguranju pravn:li zahteva na štetu bivših vodećih funkcionera Kreditanštalta i onih banaka koje je Kreditanštalt preuzeo. Gornja lica u koliko se njihova krivica dokaže, jamče državi za iznos njenih subvencija i garancija kod saniranja Kreditanštalta. Prema novom Z1konu finansiska vlast može zahtevati od sudova, da provedu egzekuciju nad privatnim imanjem bivših direktora Kreditanštalta. To znači: oni mogu da opterete nepokretnosti prisilnim hipotekama, sfanbene uređaje založiti ili uzeti pod sudsku, upravu, blokirati njihova potraživanja od banaka i E. d. Za 9 nije potrebno nikakvo posebno sudsko rešenje.
Finansiska uprava nije dužna niti da dokaže зуоје роtraživanje. Ovaj način egzekucije protivan je svakom pravnom 0OScćaju. Redovno se egzekucija može provesti samo na osnovi V?C donesene sudske odluke. U tom slučaju taj pravni akt ima 74daću da osigura potraživanje, dok se ne donese konačna odluka najviše sudske vlasti. Prema tome redovno je, da se egzekucija protiv imanja direktora banaka u slučaju nekog kraha može provesti tek posle sudske konstatacije krivice i donošenja
. odluke o egzekuciji. Ovde to nije slučaj. Finansiska uprava mora naravno tužbu naknadno podneti i to u roku od godine dana. A budući da će proces protiv bivših direktora trajati najmanje 1-—2 god:ne, to znači da će sudska egzekucija protiv njih trajati nekoliko godina. Ona će ugasnuti tek onda, ako najviša sudska 'instancija poništi zahtev na naknadu štete. Ali dotle oni mo.
· biti potpuno. materijalno ruinirani.
. Ponavljamo da je moguće, da krivica tih lica u istinu po · stoji. U tom slučaju moraju oni da odgovaraju za nadoknadi štete, ail samo na temejlu redovnog sudskog rešenja, a nb jednog zakona, koji |e u proftivnosti sa postojećim pravom, jer je taj novi zakon donesen na osnovu jednog dekret-zakona od god. 1917. U toliko nezgodnija je ova nagla odluka vlade Šf,. se zna, da su pravi krivci svoj imetak već sigurno ukloni ispred dohvata austriskih zakona. Ako u istinu dođe do egzš-
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
„Страна 661
kucije na osnovu novog zakona, po svoj prilici biće oštećeti nevini, ali u svakom sulčaju neće biti oštećeni glavni krivci,
Ova odluka vlade dade se razumeti samo kao sredstvo za umirenje javnosti, jer i daljna likv:dacija aktiva Mreditanštalta pokazuje stalno nove gubitke. Položaj vlade je vrlo loš i da bi
| ga bar donekle poboljšala, iz taktičkih razloga ona donosi jedan
zakon, koji znači povredu prava. Najgore sredstvo kojim možš da se posluži jedna vlada. No tim ona nije postigla nikaka taktički uspeh, jer i socijalni demokrati pobijaju novi zakca kao protuustavan i ako im je iz taktičkih razloga vrlo ugoda:..
Конверзија енглеског ратног 5%-тног зјама завршена је са великим успехом. Исплате су захтеване за 165 милиона фунти или 8%. Ако у Француској исплата у готовом износи само 2%, не сме се заборавити, да је у Енглеској конвертовано 184 милијарде франака према 85 у Француској и да је енглески тип 3 и по одстотни а француски 4 и по одстотни.
После конверзије не развија се ситуација на лодонском тржишту капитала онако, како је то до сада био случај. То има своје оправдане разлоге. Енглеско министарство финансија у споразуму са Банк оф Енгланд наредило је пре две године ембарго за стране емисије, јер су златне резерве новчаниичне банке стално опадале. Као главна припремна мера за садашњу конверзију био је одређен генерални ембарго т. ј. биле су забрањене и све домаће емисије. После ковнерзије било би наравно, да се Ситију даду одрешене руке. Међутим није тако. Супротно пракси, која је воBena деценијама и састојала се у потпуној аутономији Ситија, енглеско министарство финансија, води сад врло активну политику и даје Ситију директиве.
Генерални ембарго је укинут, али и даље је остао на снази за стране емисије, и за емисије домаћих приватних друштава у сврху конверзије. У Ситију ради тога влада нерасполжење и то потпуно оправдано. Приватна друштва могу слободно да узимају нове зајмове. Дозвола нових емисија приватним друштвима има можда сврху, да олакша подизање нових индустрија у смислу новог заштитног царинског система, Но нове индустрије у Енглеској, како смо у прошлом броју нашег листа рекли, неће успети да надокнаде губитке, које настају услед запуштања старе експортне индустрије. Забраном емисија приватних друштава у сврху конверзије, њима се одузима могућност искориишћења јефтиног капитала за смањење каматних трошкова односно трошкова производње; а то је један од главних импулса за поновно оживљење народне привреде. Јер, не сме се заборавити, да су пријашњи дугови приватне привреде закључивани по камати од 6—7 од сто и да је смањење тог терета природна потреба. Осим тога неоправдано је с моралног становишта, да се новим индустријама дозвољава искоришћавање ситуације на тржишту капитала, док се то старим индустријама забрањује. Тиме се ствара неједнакост у условима конкуренције .
Непосредни разлози контроле лондонског тржишта капитала јесу следећи:
1. Почетком децембра доспевају обавезе министарства финансија у висини од око 320 милиона фунти и то: 165 мил. фунти отказаног 5%-тног ратног зајма, 140 мил. 4 и по одстотних благајничких бонова и 13 мил, 4 и по одстотног ратног зајма. Средства за ове исплате набавиће се закључењем једног новог 3 и по одстотног зајма од 300—320 мил. фунти са роком од 10—15 годиина. Предуслови су за овај
Енглеско тржиште капитала под командом Министарства финансија
А __________-
зајам одлични и држава хоће да их искористи.
2. У задње време „осећа се слабљење фунте. Шпекулација а ла хос престала је. Американци су повукли један део својих кредита Енглеској, а такође и нешто енглеског капиитала отишло је у иностранство због врло ниске ка-