Narodno blagostanje

23. јуни 1934, ВАРОЈ 10—15 година мислило да служи искључиво ратним сврхама и чије је развијање пропагирано из разлога земаљске одбране, добила је данас много шири значај. Ја пословни свет и обавештајну новинарску службу, авион као саобраћајно сретство постао је права благодет. Велики број државника користи се искључиво њиме за одлазак на преговоре и т. д. У политичкој и културној пропаганди авиом игра све већу улогу. У извесним земљама помоћу њега врши се засејавање великих површина и уништавају се биљне штеточине. Пакетска и писмоносна поштанска служба прелази све више на авионски саобраћај. Писмо послато авионом с" пре стиже од телеграма. · Сезонски · трговачки артикли погодни за мање пакете преносе се данас искључиво авионима. За пет година од данас прштеће небо

од авиона, који ће постати једно од врло значајних саобра-

ћајних сретстава и играти велику улогу у привредном и културном животу народа.

Преимућства ваздушног саобраћаја већ сада су огромна, а непрестаним усавршавањем биваће све већа. Постигнута је врло вељика сигурност, одстрањене су све неугодности путовања, авион као саобраћајно сретство улева све веће поверење савлађујући отпор и најконзервативнијих људи. Када је, пре кратког времена, полазио из Београда немачки авион „Хинденбург“, од позваних новинара било је доста њих, који су први пут сели на авио. Па ипак нико није изостао. На сукцесивним аеро митинзима све је већа навала; на пропагандним летењима, за која се минимално плапа, никада се не могу задовољити сви они, који желе да лете. Са коликом брзином продире данас авијапија види се најбоље из тога, што се у многим градовима оснивају приватни аеродроми и набављају авиони, Што се већи број лица још ве користи авидном томе више нису узрок страх и неповерење, већ опала куповна снага.

Авиовски саобраћај има данас нарочити значај за новинарство. Велике редакције светских листова располажу авионима за обавештајну службу и за разношење новина. Новинари, због свога позива, били су први, који су без икаквих предрасуда прихватили ново саобраћајно сретство и допринели његовом популарисању. Они су исто у положају, да се морају користити само авионом, иначе не могу обавити посао. Због тога они готово у свима земљама, у којима је развијен авионски саобраћај, уживају специјалне повластице. Изузетак чини наша држава. И поред тога што се југославенско 'новинарско удружење обраћало неколико пута за повластице, до данас их још није добило. Ми не видимо разлога што се новинарима не излази у сусрет, јер они имају највише заслуга за пропаганду авионског саобраћаја и њихова служба, више но и једна друга, захтева коришћење овога брзог саобраћајног сретства.

БИТИ НИВОЕ РУРЈТРИРНИ А

Borba deflacionista + пас onista u Belgiji

Nastupila je pre kratkog vremena grupa, čija je parola bila deflacija. I ako je glavni uzrok te promene političke prirode, ipak je u nekoliko doprinelo i jačanje inflacionističkog pokreta. Deflacioni front su napustili socijalisti, jer neće da dopuste da se i dalje smanjuju nadnice i pomoći na osnovu socijalnog zakonodavstva. I privatne banke su se ofđuprle programu dejlacije kamatne stope. Najzad po sebi se razume, da se u toj grupi nalazi i cela izvozna industrija, koja bi od toga imala smo koristi.

U cilju favoriziranja izvoza stara je vlada imala za program obaranje proizvodnih troškova, obaranje kamatne stope, poreza i nadnica. Zahtev industrijalaca za obaranje nadnica zasnovan je na činjenici da u poslednje vreme opadaju jače detaljne cene. Ministar rada izjavio ie, da su makaze između cena na veliko i onih na malo delimično prouzrokovane visokim nadni-

HO БЛАГОСТАЊЕ

Страна 409

cama. Vlada је bila uspela da dobije pristanak radništva za smanjenje nadnica od 5—10%. Dalji pokušaji u tom pravcu naročito u ugljenoj industriji prouzrokovali su otpor i štrajkove.

Odnosno zahteva za smanjenje kamatne stope izjavljuju banke, -da bi on imao za posledicu ne oživljenje investicione delatnosti, kao što je slučaj u Francuskoj, već samo obaranje kamatnog tereta za postojeće zajmove. Delimično je postignuto smanjenje kamatne stope: službena diskontna stopa Narodne banke smanjena je od 3.5% na 3% i kod kreditnih ustanova koje stoje pod nadzorom države smanjena je kamatna stopa i ostala sporedna davanja. Ali se privatne banke nisu pridružile.

I porezi su uzrok visokih proizvodnih froškova. U Belgiji ne bi bilo teško smanjiti poreze, kao što je to bilo u Francuskoj, pošto je finansijsko stanje Belgije povoljnije no Francuske. Ministar finansija je već izradio program smanjenja роreskih tereta, pri čemu se manje cilja na smanjenje opterećenja radničkog dohotka, a više na poboljšanje položaja izvozne in-. đustrije. Izvoz će se osloboditi poreza ma promet. Liksuzni porez na poslovni promet smanjiće se. Isto tako će se izvrŠiti revizija telegrafske i telefonske takse kao i željezničke i tramvajske tarife.

Sve je to bio program vlade, koja je pala. Međutim novu vladu je obrazovao g. Brokvil, pretsednik vlade koja је dala ostavku. Na osnovu toga bi se dalo zaključiti, da inflacioniste nemaju šansa.

На конференцији о трансферу одржаној између Немачке и њезиних иностраних поверилаца, није могло доћи до сагласности. 3600 тога је Рајхсбанка предузела на своју руку да једнострано уведе

Тешкоће трансфера у Немачкој

ИАЕА УЛ СЕНТИ ПА РАИ А РНЕЛШЕЈ

у живот предлог, који је она учинила на конференцији трансфера, а који није наишао на одооравање од стране свију поверилаца. Немачка обуставља трансферирање камата и ануитета свију обавеза пре-

ма иностранству па и на Дозов и Јангов зајам. Већина тих плаћања вршена је до сада у конверзиону касу у Берлину. Питање амортизације остаје резервисано. Изузимају се обавезе Рајхсбанке, Голддисконт-банке и камате за мораторијалне раније регулисане обавезе, и за плаћања из робног промета. У вези са мораторијумом трансфера одлучила је Немачка да смањи каматну стопу.

Ако би трговачки биланс Немачке ишао истим током као за првих 5 месеци, онда би његов дефицит изнео 425 милиона марака. Од услуга се не може очекивати ове године вишак већи од 250 милијона марака. Из ове ситуације а с обзиром на то, да Немачка нема више злата, нити може добити кредита на страни, не остаје друго но или морато= ријум трансфера или повећање извоза. Последње се пак не може решити ни дефлацијом, јер је Немачка то већ покушала 1932 године, а још мање девалвацијом, како се то препоручује са других страна. За' сада је наступило извесно олакшање отежавањем увоза сировина, што је омогућено врло великим лагерима тих добара у Немачкој. . Али с друге стране прете опасности од стране Швајцарске и Холандије, обе земље прете строгим компензацијама путем клиринга, То би изазвало губитак у немачком билансу плаћања од 200 милијона Рм. у виду смањења извоза. У осталом гко би извозом требало да се омогући поново трансферирање, онда би то повећање морало бити огромно јер данас 1/4 целокупног извоза не доноси у опште девизе већ се обавља против замрзнутих потраживања иностранства — скрипта.

Они који препоручују девалвацију марке веле да је депресијација већ и иначе наступила, према томе треба продужити само у том правцу путем девалвације. Међутим