Narodno blagostanje

i

4. август 1934,

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 501

ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕМИ

amar S MM

шкенезкним. |J bi: 28 0..C. doneli smo član“ čić „Problem sitnog novca”, u kome smo konstatovali da kod nas ima nekih vrsta novca isuvi: še, a drugih malo. Pedesetica i niklenog: novca ima mnogo. U desetcama i v:ada ogromna oskudica; njih još ima u ехопта Narodne banke, odakle ih banke i ostali mogu dobiti, ali će ı ona ubrzo ostati bez njih.

Povodom foga dob:o je naš urednik pismo sledeće sadržine: _

„Poš:ovani gospodine profesore,

Pročitavši vaš cenjeni članak o cskudici дезепса ! пасоmiianosti „glomaznih i neupotrebljiv h poča od 50 dinara” uzimam: slobodu .da se kao sitan treovac obrafim Vama i zamolim Vas da Vašim stručnim znanjem bar u mesto nas niže školovanih-ljudi budete dobri razraditi nekoliko redaka i o pofrebi šireg i opšteg uvođenja novčića od 0.25 dinara.

Danas kad je robi pa a cena i kad se is:a nmiože određivati na 0.25; 0.50; 0.75 itd. potrebno je apsolutno imati u opticaju доуо:јпо оуогс поуса.

Na našm pijacama оде je paprika po 20—30 komada za: 1 dinar, jednom siromahu dosta je da je kupi i za 0.25 kao i parče hleba, čija polovina i onako iznosi 1.25.

Druga je stvar što je kod naroda nesimpatično primljen današnji novac od !|+ dinara. To je usled toga što je iste veličine Као зкото komad od 1 i 10 dinara, pa se mora dobro zagledati Šia se prima a šta se daje. Uz to bar da nema recke sa strane, pa bi se pod pristima i u mraku osećao „lIrta'jče”.

Svi se mi sećamo i svakom beše simpatičan predratni srpski marjaš, pa bi se u formi ioga novčića moglo iskovati za današnju poirebu i pijacu 0.25 dinara, koji bi našao veliku prođu na s:tnom pazaru.

Opet o problemu sitnog novca

|

Vaš poštovatelj iz beogradske čaršije”. Mi rado objavljujemo gornje pismo, jer se slažemo sa potrebom iskivanja pogodnih vrs'a novca od 0.25 dinara iz razloga, što je kupovna moć dinara u zemlji ogromno porasla.

аи

Планска привреда или сна-

жна државна интервенција у Белгијиг

Смањење народног дохотка за неких 40% од почетка кризе до данас претставља за Белгију најважнији економски и политички проблем. Опадање спољне трговине тешко је погодило и ову сразмерно пренасељену земљу, која је и по својој економској структури и по традицији упућена на међународну размену добара. Са 35 милијарди франака у 1929 увоз је пао на 15 милијарди у 1933, а извоз са 32 на 14 милијарде франака. Индустријска производња опадала је нешто слабије (за 33%) него извоз (за 55%), али су и цене на велико јако пале (за 41%). Тешкоће су порасле због 350 хиљада незапослених и због сразмерно слабијег опадања цена на мало (пад износи око 19%). ·

„Стабилности новца не прети опасност, јер је белгијски франак покривен са неких 69%, а ни депресијација долара није Белгијској банци нанела никакав губитак, јер је на време заменила девизни део покрића златом. У току "1933 покриће је чак порасло за 680 милиона франака, док је' оптицај новчаница смањен за 1,1 милијарду. Почетком 1933 и државни буџет је уравнотежен. Летећих дугова према иностранству нема, али је укупни државни дуг од 57 милијарди, од којих долази 39,5 милијарди на консоли-

dvadeseticama .

довани дуг, доста тежак. Фискалне терете у износу од 12 милијарде (око 25% народног дохотка) осиромашена привреда тешко подноси, па је због опадања државних прихода и буџетска равнотежа поновно доведена у питање. (С друге стране знатан је и обим приватних дугова, па није чудо што су се иу Белгији појавили присталице девалвације и инфлације, али инфлационисте немају шанса, као што смо већ саопштити у броју од 23 јуна о. г., јер се влада г. Броквила одлучно противи сваком монетарном експериментисању. "Социјалисте траже етатизацију банкарства и кредита, саобраћаја и базичних индустрија које су већ удружене у снажне концерне, али је јавност приличво скептична у погледу целисходности и ефикасности сошијалистичког плана, иако они за извођење тог плана предвиђају чисто капиталистичке мере, као што је учешће државе као акционара у приватним предузећима.

Међутим, код свих је већ сазрело убеђење да су за оздрављење привреде потребне нове мере, па је и влада израдила свој програм. Како она у парламенту не располаже сигурном већином, која би јој према потреби одобравала све строге мере које ће се морати предузети, затражила је врло широка специјална овлашћења на пољу економске и финансијске политике. Пошто би после пада владе г. Броквила вероватно дошло до ванпарламентарне владе или би власт прешла у социјалистичке руке, чији је програм далеко радикалнији, скупштина је 20 о. м. дала тражена овлашћења и поред својих сумња у погледу мосућности извођења предвиђених мера. Са сигурношћу се може очекивати да ће и сенат прихватити закон о специјалним овлашћењима. Белгија стоји тако пред једним економским експериментом, чији ће резултати бити поучни за целу европску привреду.

Према поменутом закону о специјалним овлашћењима влада ће у току следећих 6 месеци путем обичних уредаба моћи да смањује не само државне издатке, већ и оне општина и департмана. Моћи ће да мења пореске стопе и закључује зајмове. Не постоји намера да се приступи принудној конверзији државног дуга, али се желе створити услови за извршење добровољне конверзије. У том циљу влада ће настојати да се снизи тржишна каматна стопа за све врсте кредита. У погледу приватних обавеза, нарочито хипотекарних, које су закључене пре кризе, влада намерава омогућити дужницима да успоставе нову равнотежу. Влада ће утицати и на проширење кредита, али ипак изгледа да неће вршити директну пресију на приватне заводе. Ради уређења „новчаног тржишта предвиђа се заштита штедиша и преуређење ефектних и робних берза, као и доношење новог закона о трговачким друштвима. На пољу производње државна интервенција биће још снажнија. Према владиној изјави, Белгија треба да остане извозничка земља, али мора редуцирати и вишак производње. Због тога ће влада у споразуму са већином заинтересованих дисциплиновати производњу и успоставити равнотежу између разних привредних грана. У том циљу приступиће се оснивању принудних картела који ће ограничити конкуренцију у земљи, а влада ће потражити и средства ради 34штите потрошача од монополских цена. Влада добија пуну слободу и за уређење царинских питања, а ради оживљења спољне трговине предвиђа се закључење нових трговинских уговора на бази реципроцитета и принудно стварање ризико фонда који ће служити покрићу губитака извозника.

Осим тога, наставиће се с обарањем цена робе и транс-

портних тарифа, али се не жели систематско обарање надница и чиновничких плата, осим у случајевима очиглед-