Narodno blagostanje

3 новембар 1934.

| НАРОДНО 0

Страна 71.

Градње железница, путева и

водопрадње 19.346. 361. _—_ 950 __ 4, Градње над земљом (високе) 15.097 2, 70 — 4.632 —23,5 Графичка индустрија 7.972 1,51 + 530 + 66 Хигијена 14224 270 917 + 65 Општински послови " 25.931 491 — 1.753 — 6,3 Трговина | 51.100 073 ____ 87 02 Новчани, осиг. заводи и сам. а о

канцеларије _____ (о 24 _ | OJ Кућна послуга 58.769. 1117 + 2.200 ! 38 Укупно 528.033 100 +20261 + 41

У првом полгођу ОБ (било. је 528. 033 осигураних код Сузора, те је пораст према истом периоду прошле. године за 20.261 односно 4,1%, (према просеку од 5,2% за друго тромесечје о. г.). На групу услуга—продаја,. која обухвата 9 грана (јавни и приватни саобраћај, угоститељске радње, хигијену, трговину, кућну послугу, новчане заводе, самосталне канцеларије, разно и донекле општинске послове) отпадало је 41,30% према 42,30%, а на лпроизвођачкопрерађивачку групу, која обухвате осталих 17 грана, 58,70% према 57,70%, те је удео других порастао за 1%.

Пораст запослености је код 17 грана и највећи је код: шумско-пиланске индустрије (за 10.698 или 22,7%), текстилне (за 8.572 или 21,2%), папира (за 767 односно 17,2%), коже и гуме (за 559 или 14,3%), одела и чишћења (за 3.034 или 12,5%), хемијске (за 1.158 или 11,8%). Код осталих се креће пораст између 1,7% и 8,9%. Опадање је код 9 трана и то највеће код: индустрије дувана (за 5,347 или 37,2%), градњи над земљом (за 4.632 или 23,5%), а код осталих између 0,2% до 6,3%.

Изузимајући грађевинску делатност, индустрију дуБана и прераду коже и њених сурогата код свих осталих произвођачко-прерађивач. грана видимо пораст, док је из групе продаја—услуга пораст преко 4%, једино код приватног саобраћаја (7,2%) и хигијене (6,5%). Скоро без промена је трговина, новчани, осигуравајући заводи и самосталне кавцеларије, затим метално-машинска и дрводељско-резбарска индустрија.

Грађевинска, делатност у првом полгођу о. г. била је гора и од оне у истом периоду прошле године, која такође није била ни мало задовољавајућа. Број запослених ког. градњи над земљом је скоро за четвртину мањи него прошле године. Такође је опадање код градњи железница, и путева, као и код општинских радова. тално-машинске и дрводељско-резбарске, као ћи индустрије стакла и неких грана хемијске је Текође“ последица : опале грађевинске делатности.

Изузимајући шумско-пиланску индустрију, пораст је већи код оних индустријских грана, које. раде за домаће тржиште. Тиме се потврђују и подаци о. много већем порасту домаће потрошње него извоза.

о -______- ----_---( (ИСО 56 nokolko godina Rumu

nija trudi Svima silama da Obezbedi što veću aktivu trgovin-

skog bilansa. Prvo se · pokušalo

sa kontingentiranjem, ali OVO, kao što se. moglo očekivati, nije dalo željene rezultate i ako je skoro 80% celokupnog uvoza stavljeno pod kontrolu Miništarstva irgovine. Zatim se počelo sa uvođenjem izyoznih premija ina važnije izvozne proizvode, koje. opet, nisu bile. isplaćivane uredno i potpuno. Sve je ovo ostalo bez rezultata, Овтатсауаnje uvoza „dalo je podstreka, гату ки уазнје industrije, što je opet imalo za posledicu sve veći ·porast uvoza sirovina, polulabrikata i mašina. uvoz za prvih & meseci 1932 Dio je 7. 134, a u istom Pi 0. g. 8.157 mil. Леја Мо znači da 5 se povećao

Nov trgovinsko-politički eksperiment u Rumuniji

Стагнација! код ме-

· Компликације због пада

za ПА. 3%. Dok je uvoz rastao, izvoz je po vrednosti, a kod mnogih proizvoda i po količini, stalno opadao. Zbog toga је ovogodišnji aktivni saldo trgovinskog bilansa na kraju 8 meseca pao na 46 mil. leja prema 1.267 u istom periodu” prošle _ godine. Gubljene aktive pogoršavalo je finansijski položaj zemlje i dovodilo u pitanje stabilnost valute, te su zbog toga potraženi drugi načini da se pošto poto obezbedi aktivni saldo.

Umesto. U nih) mera za. ograničavanje. uvoza“ ili unapređivanje izvoza sada se uvodi novi sistem spoline trgovine, koji se zasniva na dva principa: prvi je, da se uvoz može Obaviti::tek. pošto. se izvrši izvoz i drugi, da vrednost uvoza mora biti niža od:one izvoza. Primenom fa dva principa treba da se automatski obezbedi što veći aktivni saldo. Glavne odredbe vladine: naredbe o novom sistemu spoljne trgovine izgledaju ovako:

Od 15 novembra uvoz će se moći obavljati samo na osno„u prethodnog izvoza i to za najviše 60% njegove vrednosti. Izvoz se može рјасан зато тобтатт уапшата, а 5уе devize, Које 42 оуоса potiču, moraju se predavati Narodnoj banci, koja će ih upotrebljavati po sledećem ključu: 1) 40% protivvrednosti izvoza petroleuma, žita i drva biće upotrebljeno za potrebe države; 2) 40% protivrednosti izvoza svih ostalih proizvoda za isplatu starih robnih dugova i njihovih kamata u inostranstvu; 3) ostatak deviza biće upotrebljen za plaćanje uvoža; 4) umesto postojećegz ureda za regulisavanje uvoza sivara зе ured za izvoz; 5) novi izvozni režim stupa na snagu ] novembra.

1 ako još nisu izdate detaline naredbe i uputstva za Sprovođenje novog režima spoljne trgovine u Rumuniji ipak.se već sada može da nazre novi mehanizam. Izvoznici će dobijati cer-

tifikate glaseće na 60% vrednosti izvoza, koji će davati pravo

na uvoz u odgovarajućoj vrednosti. Nijedan zaključak o kupovini robe u inostranstvu neće se moći obaviti pre no što se kupi

·uvozni certifikat.

Novi režim spoljne trgovine u Rumuniji znači sistem koncesioniranja i maksimiranja uvoza po pokretnoj skali, Која se unapred nikada ne može predvideti. Otuda је njegova glavna karakteristika besprimerna neizvesnost kakva ie do sada bila nepoznata u kapitalističkom režimu. Njegove posledice po dalji ekonomski razvitak biće dalekosežme. Čitava spoljna irgovina biće birokratizirana. Ovaj režim pretstavlja istima sigurno sretstvo za obezbeđenje aktivnog salda trgovinskog bilansa ali će ipak bezuslovno imati za posledicu smanjenje ne зато имога, nego i izvoza. Naročito će biti težak položaj onih industrijskih grana, koje su upućene na uvoz sirovina i polufabrikata. Njihove teškoće mogu imati za posledicu smanjenje proizvodnje i povećanje nezaposlenosti. Isto tako će nepovolino dejstvo novog sistema biti i u tome, što on isključuje mogućnost nabavke na kredit. Problem je i u tome, kako се novi režim delovati na cene. Nije isključeno, da će imati za posledicu

znatan porast cena industrijskih proizvoda, što bi još više po-

remetilo sadanji odnos razmene industrijskih i agrarnih proiz-

Voda i zaoštrilo poljoprivrednu krizu.

Присталице пораста цене Cpec бра у Америци тврдили су, да ће њихова акција допринети“ повећању куповне снаге четвртине човечанства (у. КиВА | ни, Индији. и Мексику), да ће самим тим наступити и опште привредно побољ» шање. Ми смо у своје. време рекли, да овај аргуменат има своје | лице M наличје. Свакако, Сједињене Америчке

цена сребра

srama er Ear те о arm

Државе. и Европа имале би од овога пораста куповне снаге знатне користи, Али још Брик сенатор Рогер у своме