Narodno blagostanje

| ен 40.

Питање пензионог осигурања приватних намештеника није племенско, већ „социјално-политичко. Добро је познато, да код социјалног и пензионог осигурања. једну од главних улога игра број, Исто тако ове се организације свуда. изво-

де --на дентралистичкој основи (ради. уштеде у расходима и.

повољнијег материјалног ефекта за осигурање. Начелно би било врло тешко негирати ово гледиште, Отуда — словеначки намештеници своје гледиште оправдавају другим равлозима, који би, конзеквентно спроведени, могли да важе и за све друге установе. Ми се сећамо да су задругари из ових крајева годинама устајали противу ценрализације задругарства истичући, да је њихово задругарство на знатно вишем нивоу. После тога времена су се променила и данас је целокупно задругарство на равној нози. Ми бисмо се са словеначким намештеницима могли сложити у томе, да успех једне установе зависи од људи, којима је поверено њено управљање, Али то не значи да би се Словенци у заједничком раду могли осећати као мањина, нити да су сви остали · Југословени гори од самих Словенаца.

Америчка политика куповања сребра имала је да повећа куповну снагу Кине, а у ствари је упропастила кинеску валуту и учинила Кину слабијом но што је икада била. Пошто је овим експериментом на тај начин постигнуто баш обратно него што се хтело, куповање сребра је привидно престало; о томе, смо писали у једном од ранијих бројева.

У међувремену је постало јасно да неуспех није утицао на америчко Министарство финансија како треба; оно и даље иде за ревалоризацијом сребра, само другим путевима. После првог наглог и снажног пада цене сребра наступила је сада извесна стабилизација на округло 45 цента. Међутим, ова цена је од нарочитог значаја за понуду. Кинески јен стабилизован је сада на 30 цента. Он садржи око 3j4 унце сребра. Кинески кријумчар може дакле да купи сребро по 40 цента и да га понуди у Лондону за 44 до 45 цента, урачунавши 10% трошкова за превоз и ризик. Цена од 45 дента вије дакле примамљива за кинеске спекуланте; заиста се у Лондону кинеска понуда смањила, Али америчко Министаротво финансија свакако је хтело само да спречи илегални извоз сребра: из Кине. Осим тога је оно за то време стално куповало нове количине сребра, иако не у Лондону. Купило је не само ново америчко сребро по одређеној повлашћеној цени, него и нову производњу у Мексику, Перу и другим земљама. Постоји мишљење да су С. А. Д. на основу постојећих уговора приликом ових куповина платиле веће цене него што је она на Лондонском светском тржишту која је данас само номинална.

Према томе није искључено да америчко Министарство финансија намерава да и у иностранству примени разликовање новог и старог сребра чега је до сада било само на домаћем тржишту. Старо сребро се добија путем демонетизације, а то се, разуме се, противи жељи за ремонетизацијом сребра; зато се за старо сребро плаћа виша цена, и врло је вероватно да због тога уопште неће бити никаквог обрта. Виша цена плаћа се само за новопроизведено. сребро, а то може бити само на основу нарочитих · уговора. Интересантно је код нове фаве америчке политике сребра, да се Министарство финансија услед досадашњих неуспеха ипак више не усуђује на самосталан рад, него жели помоћу уговора да покрене све интересенте на заједничку акцију. Треба да се створи, тако рећи, сребрни блок који истица не би употребио сребро за валутни метал, јер би то још више отежало валутну ситуацију, него само као покриће, Министарство, изгледа, сматра да се за тај план могу при-

С. А. Д. настављају екс. перимент сребром

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 3

добити земље које производе (сребро, тим пре што их САД. за њихово учествовање могу наградити већом ценом при куповању сребра. С друге стране, Америчани рачунају и са

пристанком Кине, ако [јој се обећа да америчка политика неће ићи за повишењем цене сребра, које би имало дефла-

ционистичко дејство.

Изузев изјаве појединаца у Америци према којима би сребрни блок имао да послужи за борбу против стерлинг блока, не види се код новога плана никаква намера у погледу валутне политике. Тиме је нестало и последње неизвесности о правом карактеру сребрног експеримента. Сада је потпуно јасно да је једини мотив сопствени интерес произвођача сребра. Циљ за којим се пошло чисто са гледишта С. А. Д.-и који је имао. да донесе велики добитак, није постигнут; зато се Америчани сада задовољавају мањим добитком и хоће да га обезбеде стварањем сребрне сарадње.

Vrhovni sud u 35. А. р. од = kom od 6 januara oglasio je sa 6 glasova protiv 3 protivustavnim zakono A.A.A.!1) zajedno sa svima dopunama i izmenama koje je Ruzvelt učinio posle osude Nire 27 maja 1935, da bi A. A. A. prilagodio ustavnim propisima.

Posle Nice Т А. А. А.

. Ovom presudom učinjen je kraj celoj A. A. A. čije je ciljeve, način rada i uspehe tek nekoliko dana pre toga izložilo Ministarstvo poljoprivrede u svome godišnjem izveštaju. Prema tim izlaganjima, A. A. A. imala je dva zadatka. Prvi je bio da kupovnu snagu farmera što pre podigne na visinu iz 20dina 1909 i 1914. Drugi zadatak sastojao se u obezbeđenju stalnog kontrolisanog viška proizvodnje koji i pored svoga znatnog obima ne bi smetao. Da bi se sve ovo postiglo, trebalo je planski urediti celokupnu poljoprivrednu proizvodnju i preudesiti je više za domaće poirebe nego za izvoz. Glavno sredstvo bilo je dobrovoljno ograničavanje proizvodnje celog niza biljnih i životinjskih proizvoda; država je ovo ograničavanje potpomagala naročitim premijama koje je frebalo finansirati pomoću poreza na preradu dotičnih proizvoda.

Presuda je pala kao posledica tužbi industrije za preradu protiv poreza na preradu; ona je razumljiva kada se uzme u obzir da je snažni individualizam u S. A. D. preživeo i krizu i da je ponovo digao glavu, čim su se prilike opet poboljšale. Istina, manjina sudija je priznala da A. A. A. nije bila samo izuzetna mera u korist jednog dela privrede na račun ostalih; teško stanje u poljoprivredi znači krizu u celoj zemlji, i zato su državni izdaci za borbu protiv krize ustavni, jer služe opštem dobru. Po gledištu većine, međufim, porezi na preradu nisu u skladu sa ustavom koji se u obrazloženju presude suda tumači individualistički. Nedopuštenim prenosom 7акоnodavnih funkcija na izvršnu vlast oglašeno je sada čak i vladino ovlašćenje da određuje i visinu poreza na preradu u granicama koje bude propisao kongres; to ovlašćenje je već ranije, posle osude Nire, pretrpelo ograničenja. Još jasnije izbija individualističko shvatanje iz obrazloženja da su porezi ma preradu profivustavni, jer služe svrsi koja nije ništa drugo do protivustavno mešanje centralne vlade u nadležnost pojedinih država. Po ustavu Unija nema. prava da reguliše ili kontroliše proizvodnju. Do ovoga prava ne može ona doći ni putem takozvane »dobrovoljne saradnje« koja je u stvari prinudna mera, jer se preko plaćanja premija vrši izvestan pritisak na farmere. Plaćanje premija služi jednoj protfivustavnoj svrsi, i prema tome su profivustavni i porezi na preradu kojim se one finansiraju. U protivnom slučaju mogla bi Unija sličnim merama da

1) »Agricultural Adjustment Administratione — Zavod · za poljoprivredno planiranje.