Narodno blagostanje
Страна 612 | НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ _______ Bp, 98 Петролеум 17.9 218 –- 34 a ostvareno 9.005.96 mil. din. ili 87.3%. Kretanje pojedinih Жижице | 26.6 281 — 3,5 grupa prihoda izgleda ovako (u mil. din.): O. Цигарпапир 202 19.5 = 0,7 | | Procena Ostvareno “2 razlika Ако изузмемо приходе од жижица и цигарпапира, ко- Neposredni porezi 763.33 294.36 — 22,
ји у укупном монополском приходу не играју тако велику Posredni porezi 855.70 845.20 .—. 138 улогу, видимо да је највише подбацио приход од дувана. Мопорон 652.00 614.75 —. 5.8 Једино приходи од соли и петролеума показују извесно Sitni prihodi 43.567 _ _ 1932 _____ 55.8 повећање. Смањивање прихода од дувана утицало je Ha „Državna privreda || 193557 931.67 say IZ.
стално подбацивање укупних монополских прихода у овој
према прошлој години, што се види из следећег прегледа (у мил. дин.): -
— % 1986
1956 1935 према 1935 Април - 149.8 152.1 = 1.6 Мај 152.1 165.9 — 84 Јуни 153.4 157.8 — 2.5 Јули 159.2 165.7 — 6.1
О ”M;jnjstarstvo finansija objavilo Državni prihodi i rashodi u je pregled državnih prihoda i julu i za prvu frećinu bu- rashoda za mesec juli i za
džetske 1986/37 prva četiri meseca budžetske 19936/97 godine. Rashodi u julu mesecu bili su predviđeni sa 860.29 mil. din., dok su efektivno izvršeni za 757.05 mil. din. ili 88% od predviđene sume. Neisplaćenih obaveza ostalo je za 42.27 mil. din., te se ukupna suma državnih rashoda u julu penje na 799.32 mil. din. ili 92.9% od predviđenog. Prema junu rashodi su se povećali za oko 100 mil. din. Zbog povećanja ličnih rashoda i isplata Ministarstvu inostranih dela i Ministarstvu poljoprivrede. Na lične rashode u julu utrošeno je 410.31 mil. din. (99.558% od budžetom predviđenog kredita) ili 54.0% od efektivno izvršenih rashoda. Na materijalne rashode utrošeno je efektivno 346.73 mil. din. prema predviđenom od 448.01 mil.
Prihodi u julu od 777.71 mil. din. nešto su se popravili prema junu i čine 90.4% od predviđene sume (860.29 mil. din.). Kao i u junu, i ovoga puta, izuzev ftrošarinu, svi su ostali prihodi podbacili. Neposredni porezi dali su 151.00 mil. din., dok je budžetom bilo predviđeno 151.58 mil. din. Prihod od trošarine bio je 75,5 mil. din. prema 68,9, od taksa 80.3 prema 86.5, carina 57.1 prema 58.3, monopola 159.92 prema 163.0 mil. din. Prihod od državne privrede bio je 244.35. mil. din., dok je budžetom bilo predviđeno 280.89 mil. din. Najvažniji prihod — od železnica — dao je 164.07 prema 167.25 mil. din. koliko je budžetom bilo predviđeno.
Kad uporedimo sumu efektivno izvršenih rashoda sa prihodom, dobijamo mali višak prihoda od 20.66 mil. din. Pošto ovaj višak treba umanjiti za sumu neisplaćenih obaveza i za iznos, koji državna privredna preduzeća nisu predala državnoj blagajni, to se kod jula javlja deficit. Ako uzmemo u obzir samo neisplaćene julske obaveze, onda deficit iznosi 21.61 mil. din.
Za četiri meseca — april|juli — izvršeno je efektivno državnih rashoda za 2.607.69 mil. din., koja se suma sa neisplaćenim obavezama od 72.53 mil. din. penje na 2.680.16 mil. din. ili 77.80% od sume budžetom predviđene (3.441.17 mil. din.). Na lične izdatke upotrebljeno je 1.639.69 mil. din. ili 62.9% efektivno izvršenih rashoda. Predviđeno je, тедиtim, bilo 1.649.09 mil. din., što znači da je predviđanje ostvareno sa 99.483%. Na materijalne rashode bio je predviđen kredit od 1.792.07 mil. din.,, dok je utrošeno u efektivno isplaćenim računima 967.90 mil. din. odnosno 54.01% i u neisplaćenim obavezama 72.53 mil. din. što čini ukupno 1.040.46 mil. din.
Državni prihodi za četiri meseca budžetske 1936/37 godine kretali su se ovako: predviđeno je bilo 3.441.17 mil. din.,
Prema proceni naiboljie se drže prihodi od posrednih poreza. Za ovima dolaze monopolski prihodi. Ostali prihodi osetno su podbacili prema predviđanju. Prihodi državnih pzivrednih preduzeća po glavnim grupama pokazuju ovakvo kretanje (ul mil: din.): . 1 Ostvareno % razlika
Procena Državne železnice 669.00 609.24 :— 9. Rečna plovidba 29.03 22:52 —: 22.4. Pošte, telegraf i telefon 178.29 149.72 —-28.9: Državna klasna lutrija 12.38 0.82 — 98,5. Šume 34.09 21.76 - — 26.2 Rude · 86.43 69.58 -= 19.8 Soc. i zdravstv. ustanove ИТ 510 — 70.0.
Kad uporedimo efektivno izvršene rashode ха сени
meseca sa ostverenim prihodima, dobijamo višak prihoda od isplaćene obaveze od 72.53 mil. din., čime se ona smanjuje na 325.20 mil. din. Kakav je pak definitivan rezultat budžeta na kraju jula meseca ne može se tačno znati, jer u izveštaju nije navedeno kolika је suma za ovo vreme predata državnoj blagajni, odnosno koliko su privredna preduzeća zadržala kao obrtni kapital za naredne mesece.
Г. Св. Станковић, министар
Ближа обавештења о про- пољопривреде, дао је сарад-
јектованом регулисању се- нику љачких дугова
„Политике“ неколико података о начину, на који ће се регулисати сељачки дугови, који омогућавају да се много јасније оцрта кон-
тура претстојеће Уредбе. Оно што је најважније у изјави ·
г. Станковића, то је, да ће се сељачки дугови разврстати у три категорије према природи поверилаца и у две категорије по величини дуга.
Што се тиче прве поделе, она ће бити заснована на тројству поверилаца према њиховом економском свој ству: једна група ће обухватати новчане заводе, друга задруге, а трећа све остале повериоце. Код задруга се предвиђа аутономија задруга у погледу регулисања њихових кредитних односа са сељацима. Изгледа да Уредба неће прецизирати услове, већ да ће то бити остављено самим задругама. | S.
Ова подела поверилаца има једну врло важну идеју за основу. Изгледа да ће само потраживања новчаних завода од сељака бити пренесена на Аграрну банку, а да у кредитне односе између осталих категорија поверилаца и сељака неће бити убацивања никаквих посредника. Аграрна банка ће имати за функцију да .потраживања новчаних завода од сељака учини „банкабл“, односно ла их оспособи за реесконт код Народне банке... Из овога би се дао извести закључак да Народна банка намерава — што би било сасвим природно — да преузме од Аграрне банке сва банкарска потраживања од сељака:и тиме изврши санацију нашег банкарства, — уколико. је, болест дошла услед мораторијума сељачких дугова. У овом. случају ће се појавити питање каматне стопе и врло је-вероватно да ће Народна банка своју есконтну стопу морати да спусти на ниво оне која се уредбом утврђује. за дужника. - . - АЕ саопштења: прво да ће бити отписивања дугова и. друго да ће држава предузети један део. тих дугова. Према
Г. министар Станковић је, даље, учинио. два важна,