Narodno blagostanje

21. новембар. 1936

само. економске, него и административне и техничке. На првом месту је отсуство, "одговарајућих проф. организација послодаваца и радника, које би је проводиле и неефикасност законске примене. Злоупотребе се не би спречиле.

Мора се констатовати да је довођење у за-

вршну фазу законског решења 1 минималних над-

ница и колективних уговора највећим делом дошло као последица врло обимне акције, која је вођена последњих година. Постојао је јак психолошки разлог да се то питање скине с дневног реда, иако њиме нису решена главна питања, а то из простог разлога што нису ни могла бити решена. · Увођење минималне наднице може се правдати само социјалним и хуманим разлозима. За-

__ НАРОДНО. БЛАГОСТАЊЕ

" дела радника,

Страна 763

иста, такве наднице које се косе са достојанством

човека, а којих има код нас, свакако треба онемогућити. То су нпр. наднице сезонских пољопривредних радника од 3 и 4 дин. какве на пр. по- · казује статистика за Словенију, затим оне у неким предузећима шумске индустрије у Босни од 5—7 дин. на дан које су поменули индустријаци на бледској конференцији. Такође и наднице највећег који су по Сузоровој статистици назвати шегртима, са надницом испод 8 дин. итд. Морамо одмах констатовати да су тако мизерне

" наднице најчешће и најбројније у оним гранама,

које неће обухватити Уредба о минималним надницама или у оним које законске одредбе никад не обухвате.

ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕМИ

KK М тлабагофуо finansija objavilo je izveštai o kretanju državnih rashoda i prihoda za mesec septembar, odnosno 2а ргvu polovinu budžetske 1936/37.

Državni rashodi u septembru izvršeni su efektivno za 782.8 mil. din., a ostalo je neisplaćenih obaveza za 17.07 mil. din., te, prema tome, ukupni rashodi bili su 799.9 mil. din. ili oko 7% manje od predviđene sume. Prema septembru 1935 efektivno izvršeni rashodi bili su manji za 72 mil. din. Od efektivno isplaćene sume izdato je na lične rashode 399.69 mil. din. ili 51%, dok je ostalo — 883.14 mil. din. ili 40% utrošeno na materijalne izdatke.

Prihodi u septembru dali su odlične rezultate što je sasvim razumljivo, jer je ne samo prinos polioprivrednih proizvoda bio dobar, nego su i cene bile relativno povoljnije, a unovčavanje vršeno je brže i bez znatnijih teškoća. Ostvareno je 918.6 mil. din. ili nepunih 7% preko predviđene sume. Prema septembru prošle godine prihodi pokazuju povećanje za 66 mil. din. Svi fiskalni prihodi dali su više no što je budžetom bilo predviđeno, a to se vidi iz sledećeg uporednog pregleda: Državne finansije u prvoi polovini budžetske 1936/37

Predviđeno Ostvareno + % - mil. dinara Neposredni porezi 191.5 196.8 27 "Trošarina 68.9 85.8 211 Takse 86.5 99.8 15.2 Carine 58.8 67.8 16.1 Monopoli ~ 169:;05. 169.2 9.8

Državna privredna preduzeća dala su prihod od 297.927 mil. din. prema 280.88 koliko je budžetom bilo predviđeno. Najveći deo prihoda kod državnih preduzeća otpada na Železnice (202.0 mil. din. prema 167.2 koliko je budžetom bilo predviđeno). Od pošte, telegrafa i telefona prihod je bio 33.59 mil. din., a badžetom je bilo predviđeno 43.3 mil. din. ____Када se прогеде rashodi sa prihodima javlja se razlika od 118. 69 mil. din. koja bi trebalo da predstavlja suficit. Međutim, ova suma nije predata državnoj blagaini, već su je zadržala pojedina preduzeća, _ Za prvu polovinu. budžetske. 1936/37 god. efektivno je izvršeno rashoda 4,196.1 mil, · din., a neisplaćenih obaveza bilo je 123.6 mil. din, 6 su ukupni rashodi izneli 4,949.75 mil. din. ili 17.060% manje no što je budžetom bilo predviđeno. Prema

istom periodu budžetske 1935/36 efektivni rashodi povećani

su. 24. 40 mil. O 94 efektivnih izdataka na lične” rashode

Za materijalne din., a utrošeno je

utrošeno je 2,449.3. mil. din. ili nepunih 60%. rashode bilo je predviđeno 2,688.1 mil. 1,676.7 mil. din. ili 38% manie.

Prihodi u ovom periodu bili su 4,826.84 mil. din. dok je budžetom bilo predviđeno 5.161.75 mil. din. Prema tome, prihodi su ostvareni sa 93.5%. Prema istom periodu budžetske 1935/36 prihodi su veći za nepunih 150 mil. din. Po grupama prihodi su se ovako kretali:

Predviđeno „Ostvareno += Ш—%. mil. dinara Neposredni porezi 1.449.5 1.004.5, „— 26.6 Posredni porezi 933.2 933.9 Саппе . 350.3 362.0 ai OPA Мопороп . 978.0 9647 — 14 Sitni prihodi 65.3 316. — 524 Državna privreda 1.685.3 1.4009 — 12.8

Kao što se vidi, osim carina, svi ostali prihodi podbacili su prema predviđanju. Neposredni porezi su za četvrtinu dali.manje, dok je kod posrednih ostvareno onoliko koliko je bilo predviđeno. Prihod od trošarine, prema predviđanju, dao je Više za nepuna 3%. Prihodi glavnih grana državne privrede kretali su se ovako:

Predviđeno „Ostvareno + ili — % i mil. dinara Železnice 1.003.5 9658. — 58 Rečna plovidba 48.5 2900 249 Pošte t. t. 259.8 220.5 — 15.2 Šume 51.0 290 | __ 95.5 Rudnici 129.6 1089. — 16.0 Klasna lutrija 18.5 11.1 | —36.8 Kada se uporede efektivni rashodi sa prihodima na

koncu prvog polgođa tekuće budžetske godine pokazuje se višak: prihoda od 700.72 mil. din. Od ovoga treba odbiti iznos neisplaćenih obaveza za ovo vreme u sumi od 193.6 mil. din. Ostatak je čisto knjigovodstven, jer taj iznos verovatno nije ni predat državnoj blagajni, već je zadržan za pokriće rashoda državnih privrednih preduzeća u narednim mesecima. Ss. Mogononcćkw приходи у септембру O. кг. дали су 169,2 мил. дин. те су према истом месецу прошле год. порасли за 0,72 мил. дин. или 0,4%. Приходи од дувана су после вишемесечног опадања, по казали у овом месецу пораст према истом месецу прошле

Пораст монополских прихода у септембру о.г.

љатнненевнвиинаентаниНЕј рате