Narodno blagostanje
25. септембар 1937,
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
Страна 619 _
обрт је био већи, а смањио се кад су после априла курсеви пали. У јулу обрт се опет повећао кад су курсеви скочили. Обрт ренти попео се на 439 у марту, у априлу пао је на 321, мају 206, јуну 175 и јулу 178 милиона долара.
SOCIJALNA POLITIKA
— Kadnici u topioničkoiind. u Francuskoi zatražili su povećanje nadnica za 12% zbog poslednjeg povišenia cena. Odbor za kontrolu cena dozvolio ie да се сепе уџсепој ма роvise za 120—220 franaka po toni, presovanom čeliku za 190220, a čeličnim cevima za 10%.
— 0а 1 зертетрга o. g. radnici i nameštenici koji su osigurani kod Suzora obavezni su da plaćaju prirez u iznosu od 1/5 prinosa za slučai bolesti prema 1/10 ranije.
— Између Трбовљанског угљенокопног друштва и радника дошло је до споразума, по којем ће друштво од 1 октобра о. г. платити радницима додатак на скупоћу. Тај ће изнети на месечну зараду за ожењене раднике | категорије 330 дин. за неожењене 250, у П категорији 250 и 210, у Ш 210 и 180 а у ЈУ иу 150 без разлике. Осим тога је друштво пристало да ревидира неке акордне ставове.
— Posle velike propagande i mera poduzetih za čuvanje zdravlia u rudokopima u Engleskoj je postignuto da su lakše ozlede glave, očiju, ruku i nogu za poslednje 3 godine smanjene za 35%. Mesečno dobije oko 12.000 radnika tvrde šešire, i dosad ih je dobilo oko 300.000 radnika. U tri rova gde se vodila statistika ozlede na glavi zbog upotrebe ovih šešira smanjene su za 78%. Za zaštitu ruku i nogu upotrebljavaju se naročite rukavice i čizme.
АУТАРКИЈА
— U Nemačkoi upotrebljavaju se otpatci od koža, koji nastaju krojenjem cipela, za pravljenje veštačke kože. Lošiji otpatci upotrebljavaju se za pravljenje takve materije koja može da zameni strunu, i to ne samo za madrace nego i za pravljenje četaka. Za ovo se upotrebljavaju i oni delovi kože koja je inače neupotrebiva, n.pr. od glave. Kod učinjanja kože ima mnogo otpadaka od tetiva i mase koja se nalazi na unutrašnjoj strani kože. Ovakvi delovi upotrebljavaju se та ргауЦепје materije koja može da zameni creva za Коbasice. — Za izolaciju cevi od velikih promena temperature upotrebljavali su se omoti od jute. U Nemačkoj su počeli da proizvode izolacioni materijal od treseta kao osnovne sirovine. Vlakna treseta stave se u cev pletenu retko od tanke, pocinkovane železne žice. Širina ie 20 do 40 milimetara. Naročita prednost ovog izolacionog materijala je da ne trune i ne škodi
mu voda, tako da je trajanje izolacije vremenski neograničeno. TURIZAM
— Za prvih šest meseci o. g. naša turistička mesta розе о је 296.697 Нса, за 1,4 ти. noćivanja. Broi turista se povećao za 15.000 prema istom periodu prethodne godine, a broj noćivanja se smanjio za 27.000. Poseta stranaca je povećana za 5.000, dok je broj njihovog noćivanja smanjen za 18.000.
— Но подацима банске управе у Нишу бање и туристичка места Моравске бановине посетило је у 1936 г. 71.715 лица, за 2266 више него у претходној години. Број ноћивања ове године износио је 820.670, за 7.800 мање него претходне године. Банска управа цени, да је привреда
Моравске бановине добила у овој сезони од туриста близу 72 мил. дин.
SAOBRAĆAJ
| — Plan da se trgovačka flota SAD poveća za 300—350 lada i da tako bude sposobnija za konkurenciju sa stranom,
neizvodiv je zato što brodovlasnici nisu sposobni da doprinesu. svoj deo kapitala. Vlada je bila obećala da će dati kredite koji bi pokrili 75% troškova. A ukoliko troškovi američkc proizvodnje budu veći ona bi dala pomoć koja se mogla popeti do 33% svih troškova. Ali zato je vlada tražila da lađe imaju naimanju brzinu 18 čvorova, i da palubu imaju građenu tako sigurnu da se mogu montirati topovi. Pošto pomoć za pogon lađa ne sme biti veća od 25.000 dolara, izlazi da ie pravi razlog ustezanju brodovlasnika taj što se boje rizika, a ne nedostatak kapitala. | 58
— Tel-Aviv nije imao izgrađenu luku, i zato se nije mogla svaka roba pretovariti u luci. Radovi su uglavnom dovršeni tako da je engleski visoki komesar dopustio transport svake robe, a uskoro će biti predan saobraćaju i deo luke:za putnike. Tel-Aviv će u buduće konkurisati Jafi, koia je dosada imala tri puta veći promet.
— Parobrodarska preduzeća u Japanu tražila su da država odustane od kontrole parobrodarstva. Ona ie ipak zavedena, tako da je zabranjeno prodati ili iznaimiti lađe strancima, kao i graditi lađe za inostranstvo. Vlada Rkontroliše tarifu, red vožnje, pa i samo pomorsko osoblje. Zabrana uvoza starih brodova u Japan ukinuta je.
— Бугарска трговачка поморска пловидба располаже са 8 лађа од укупно 26,450 тона. Саобраћај се врши на. домаћој обали, затим постоје линије са египатским, средоземним и северо-европским лукама. Саобраћај морем У сталном је порасту. У 1986 г. превезено је 134,531 тона према 104,565 у 1985 г., 66,522 у 1934 и 53,259 у 1938 год. Број путника био је 1986 г. 35,410 према 28,464 21,789 и 19,145 у претходним годинама.
— Nemački brodovlasnici kupili su pre kratkog угетеna 3 stara parobroda, a početkom septembra još dva. Brodogradilišta ne mogu da izliferuiu koliko je potrebno lađa, a parobrodarska preduzeća hoće da iskoriste konjunkturu transporta. ..
— Londonski ulični saobraćai postepeno se oslobada nepokretnog tramvaja i prelazi na električna kola sa trolom kao i tramvaje ali bez šina. Na tai način kola su mnogo pokretljivija. Ova vrsta kola zameniće po svoj prilici i autobuse, koji zbog sagorevanja benzina i raznih ulja znače opasnost po narodno zdravlje. Na 1922 milie pređašnjih tramvaiskih linija saobraća sada 448 komada ovih kola. U svemu će se zameniti 330 milia i uvesti 2500 novih električnih kola. Текоškovi ovog modernizovanog saobraćaja iznosiće 10 miliona funti šterlinga.
— Zbog vojnih manevara i jačeg prevoza polioprivrednih proizvoda nemačke železnice ne mogu da stave rudnicima na raspoloženje dovolino vagona Za prevoz uglja. U tu svrhu potrebno je dnevno 44,424 vagona, a od tog za samo morsko područje 28.000. То је za 28% više nego prošle godine. Gornja Šleska treba dnevno 7630 vagona, 25% više nego 1936. Očekuje se da će u oktobru i novembru biti još veća potreba za vagonima jer će tada biti veće porudžbine za privatnu potrošnju.
RAZNO i
— Engleski odbor za osiguranje na moru za slučai rata odredio je da se transporti na sovjetskim i španskim lađama osiguravaju po posebnoi tarifi i koliko će ona biti viša od osiguranja na drugim lađama može odbor da samostalno odredi s vremena na vreme. U saobraćaju s Kinom već ranije obustavljeno je osiguranje mašina i ratnog: materijala, a sada i petroleja.
— Prefsednik komisije za unutrašnju trgovinu u SAD,