Narodno blagostanje

2. септембар 1939,

Из уредништва

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Страна 541

Први корак темељном преуређењу неше државе

— Југославија на путу ка демократији —

[ ЗАДОВОЉЕЊЕ ХРВАТА НАЈВАЖНИЈИ ДОГАЂАЈ ОД УЈЕДИЊЕЊА

Споразум Цветковић-Мачек, којим се решава хрватско питање, претставља у животу државе најзначајнији догађај од 1918 до данас. Пре двадесет година наша држава настала је у низу великих мебународних промена и код утврђивања облика, који је она тада добила, имали су удела такође и ти спољни догађаји. Каснији њезин живот и развој показали су да државно-правни проблеми нису били решени на начин који може да задовољи сва племена у Југославији. То је била подлога на којој су ницале разне опозиције владама за двадесет година. Опозициони став Хрватске сељачке странке био је одувек најозбиљнији. Нерешеност хрватског питања значила је уствари да се државно-правно уређење не може сматрати дефинитивним, ако се жели да државна заједница остане неповређена и да се у сарадњу увуку сви њени чланови.

Нема никакве сумње да се код нас увиђало, да решење хрватског питања значи преуређење државе, па и онда кад се то није признавало. Баш зато није му се ни приступало. Одбијање квалификовано је од стране Хрвата политиком хегемоније, захтеви за преуређењем државе квалификовани су од одговорних политичара политиком разбијања државне заједнице. Разни пактови могли су с времена на време да ублаже супротности Београда и Загреба, али

пошто никад нису захватили проблеме државног преуређења, они су имали привремено дејство. Споразум Цветковић-Мачек разликује се у том погледу битно од свих претходних (Марковог протокла који је био политичка спекулација и споразума ПашићРадић, који је настао у неравним односима, као и оног споразума који је омогућио кратак живот Давидовићевој влади). Зато смо означили споразум Цветковић-Мачек најважнијим догађајем од 1918 године до данас. Тада је држава добила дефинитивне границе, и једно уређење које се сада први пут мења, и судећи по свему, с тенденцијом да буде дефинитивно.

У члану првом споразума Цветковић-Мачек каже се то изричито. Нова влада има задаћу да у сагласности с меродавним факторима припреми све што је потребно за преуређење државне заједнице. У члану другом каже се да ће се дефинитивни обим Бановине Хрватске одредити приликом преуређења државе, водећи при том рачуна о економским, географским и политичким околностима. У члану четвртом опет, пошто су побројане извесне надлежности које прелазе на Бановину, каже се да ће дефинитивне компетенције бити одређене приликом преуређења државе.

П ДРЖАВНО ПРАВНИ КАРАКТЕР ПРЕУРЕЂЕЊА ЈУГОСЛАВИЈЕ

Преуређење државе је најзначајнија промена коју доноси решење хрватског питања. Али као што се види из читавог текста споразума оно ће се остваривати постепено. Промене које су већ настале претстављају само први корак, оно што је сматрано најнужнијим, тако да засада немамо још све елементе на основу којих би могли извршити и правну класификацију новог државно-правног уређења. Али с друге стране нисмо у том погледу ни у потпуном мраку. Сам текст споразума, а још више Уредба о образовању Бановине Хрватске и друга о том да се одредбе ове уредбе могу пренети и на друге бановине, показују довољно јасно у ком би правцу имало да се изврши дефинитивно преуређење државе.

Нећемо се задржавати на подели надлежности између државе и Бановине Хрватске, јер из тога не сазнајемо још ништа о правном значају државног преуређења. | Бановина Хрватска добила је чланом ТУ Уредбе законодавну власт у стварима своје надлежности, а врше је заједнички Краљ и Сабор. Управну власт врши Краљ преко бана. Судску власт врше судови, а пресуде и решења изричу се у име Краља.

Сваки писмени чин краљевске власти у стварима надлежности Бановине Хрватске премапотписује бан и сноси одговорност.

Сабор састављају заступници изабрани општим, једнаким, непосредним и тајним гласањем.

Народни посланици уживају имунитетно право. Сабор се сазива Краљевим указом и заседа у Загребу. Краљ има право да распусти Сабор, али указ о распуштању мора садржавати наредбу за нове изборе и нови сазив Сабора. Указ о распуштању сабора премапотписује нови бан.

Краљ поставља и разрешава бана указом који премапотписује нови бан.

Бан решава коначно у питањима своје надлежности. Против његових аката допуштена су правна сретства само на управне и редовне судове. То важи и за службенике који су на државном буџету, а врше послове из бановинске надлежности. Целокупна политичка служба на подручју бановине потчињена је бану. | ·

Административне спорове из надлежности Бановине Хрватске решава Управни суд у Загребу, а на њега се за те ствари преносе надлежности Државног савета у Београду. Претседник Министарског савета може поднети у законском року тужбу на Управни суд у Загребу, када сматра да је актом бана или које друге власти Бановине, која је предмет решила коначно, повређен државни или бановински закон на штету општих државних интереса.

За оцену уставности закона и спорова о надлежности између државе и Бановине Хрватске надлежан је Уставни суд, који ће бити установљен Краљевом уредбом.