Narodno blagostanje

Страна 548 ,

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 35

У оним стварима, у којима је држава надлежна само за доношење закона, може централна власт издавати општа упутства бановини за примену тих закона. У циљу надзора над извршењем тих закона од стране бановинских органа, може централна власт слати своје органе власти Бановине, а с њеним пристанком и нижим властима. Бановинске власти су дужне на захтев централне власти уклонити неправилности учињене у примени државних закона. У случају неслагања може држава као и бановина тражити решење Уставног суда.

Изложили смо на основу Уредбе све важније моменте организације власти Бановине Хрватске. Бановина Хрватска је назив за једну нову државноправну јединицу, која нема више ничег заједничког са осталим бановинама. Остале бановине су самоуправе, и као такве стоје под контролом надлежног министра и Министарског савета. Међутим Бановина Хрватска по организацији своје власти има све елементе државне суверености. Прва ознака суверености је установљење њене територије, на којој је она добила законодавну власт. Њу врше Краљ и Сабор заједнички. Сабор је претставник народа, а то је осигурано начином избора народних претставника и имунитетом који уживају. Управну власт врши Краљ преко бана, којег именује и разрешава Краљ. Бан је опет одговоран само Краљу и Сабору. Сваки писмени чин Краља премапотписује бан. То су све елементи суверене државне власти која припада Бановини, и по том је она у правном смислу држава, која овде има само име бановине.

Сувереност долази до израза у том што је власт бановине коначна у пословима који су пренесени у њену компетенцију. То је у Уредби прецизно изражено. Тако централна државна власт нема никаквог начина да се меша у послове Бановине и да тим доведе у питање њену сувереност. Суверени карактер бановине није окрњен тим што држава може да шаље своје органе који ће вршити надзор над извршењем њених закона од стране бановинских органа. То је само подела суверености коју сусрећемо у свим случајевима сличне државне организације, али да би сувереност била загарантована предвиђа се да за вршење контроле државни органи морају добити одобрење Бановине. У неким државама предвиђена су средства која стоје централној влади да присили државе на извршење постојећих законских одредаба. Д-р Тасић (Политика 11 августа 1939) наводи да у Сједињеним Америчким Државама, по одлуци Врховног суда, савезна власт може употребити сва сретства потребна за примену закона на свим тачкама своје територије. У Немачкој савезна држава има право да силом натера на послушност мале државе. ; |

Образовањем Бановине Хрватске место унитаристички уређене државе добијамо за прво време доста оригиналну државну организацију. За онај део територије који не улази у склоп Бановине Хрватске нема никакве промене у погледу законодавне и извршне власти. Међутим, на подручју Бано-

Ш. ПРОБЛЕМИ

Хрватско питање решено је у принципу. Али зато што оно за собом повлачи преуређење читаве државне заједнице отворен је тим читав низ питања која чекају на своје решење, Могло би се рећи

да решавање једног питања изазива потребу да се

вине Хрватске појављује се нова, самостална законодавна власт. На територији Бановине Хрватске постоје две законодавне власти, и служећи се терминологијом уредбе једна је државна, за послове државне надлежности, и друга бановинска. На том делу државе југославије суверена власт је подељена. Уколико би дошло до спора о компетенцији решава га Уставни суд и у том је дошла такође до израза сувереност бановине. Држави и бановини припада једнако право да траже решење Уставног суда. Друкчије је на осталом делу државне територије изван Бановине Хрватске, где је државна власт неподељена и сва је у рукама оне исте владе која дели власт на подручју бановине с овом.

Према томе засада не постоји на читавој државној територији јединствено државно уређење. У оквиру државе образована је Бановина Хрватска која с атрибутима државе има изузетан положај. С таквим уређењем Југославија се засада не би могла сврстати под тип савезне државе. јер на територији савезне државе постоји известан број држава, свака са својом територијом које се све заједно поклапају с територијом савезне државе. Није нужно да оне буду равноправне као што је случај у Сједињеним Америчким Државама, где су се разликовале територије (у државноправном смислу) од држава. Територије су биле нека врста кандидата државе.

Тешкоћа код одређивања државног типа постоји само дотле док се положај Бановине Хрватске посматра као изузетан. Међутим, као код сваког законодавног чина и овде је врло важна тенденција коју је законодавац имао код преуређења државе. Та тенденција дошла је до израза у Уредби о проширењу прописа који важе за Бановину Хрватску на остале бановине. То се може учинити Краљевим указом и том приликом могу се спајати постојеће бановине и њихова територија може се мењати. У принципу дакле могућно је, а и вероватно да ће се у извесном времену остварити до краја ново државно уређење, тако да ће и на подручју изван Бановине Хрватске бити образоване друге бановине са истом суверености као и ова. Тада ће се територија свих бановина поклапати с територијом читаве државе, у којој би централна влада остала надлежна само за оне послове који нису прешли у надлежност бановина.

Државно преуређење састоји се дакле у том да је Југославија постала савезна држава. Тако стоји ствар начелно. Друго је питање што то није одмах и спроведено него само делимично. Ово преуређење је такво да оно повлачи за собом нужно и промену Устава. Да се то имало у виду код споразума види се из тачке ЈУ где се каже да ће надлежности и положај Бановине Хрватске бити загарантовани и нарочитом уставном одредбом која се неће моћи мењати без пристанка ове Бановине. Пошто ће то важити и за остале бановине образоване по "примеру Хрватске, добиће оне тиме још више у суверености, јер се без њихове приволе неће моћи мењати њихов статус у савезној држави.

И ПРОГНОЗА

реши низ других. Али у том решавању прешли смо од објављивања споразума у другу фазу. До тада проблеми су решавани између претседника владе и претседника једне политичке странке. Кад је образована заједничка влада решавање питања држав-