Narodno blagostanje

_ Страна 102

stvo trgovine i industrije, a и роседи slobodnih cena.

važi.Uredba o suzbijanju skupoće u nadležnosti Mini-starstva socijalne politike. Lista od 25 artikala može se i povećati, pa dosledno i smanjiti, a tim samim pre·skače artikal iz nadležnosti jednog ministarstva drugom. „Сепе ovih 25 artikala me mogu se slobodno povisivati od. obnarodovanja Uredbe. Za ostale artikle to ne Važi. Time je maksimirana cena za 25 artikala, ali ne definitivno, jer uredba dopušta da se ispita je |i bio opravdan skok cena ovim artiklima za poslednjih nekoliko meseca, i da se po tom propiše maksimaina cena koja može da bude manja od sadašnje cene па iržištu. Ubuduće cene se mogu povišavati ovim artiklima na osnovi dozvole vlasti, koja će ispitati pre toga Opravdanost zahteva. | Po brzini kojom stu cene skakale mi dolazimo na čelo zemalja. u Evropi. Uredba o kontroli cena trebala je da bude odgovor vlasti na tu pojavu. Šta imamo stvarno? _ Cene su skočile basnoslovno, svim artiklima donekle opravdano, dobrim delom neopravdano. Uredba o kontroi cena izuzela je 25 artikala, i to samo u pogledu cena na veliko, tako da je ona potpuno pasivna pred činjenicom da su sve cene skočile. Time su dignute ruke od problema skupoće, i podeljen blagos!ov svima onima koji su iskoristili situaciju gde se mogio i neopravdano podići cene. To ne važi samo za 25 artikala, za ubuduće, i to ukoliko merodavni nađu. da treba oboriti njihove cene. )

Po kakvom kriterijumu je iz tolikog broja artikala odabrano svega 25 ne znamo, jer njihova lista do ovog momenta nije objavljena. Prodavci će se požuriti da im podignu cenu pre nego što se izgradi aparat i stupi u funkciju. Kod evidencije koju mi imamo o kretanju cena biće teško dokazati ma kome da se ogrešjo o propis da ne sme da povisuje cene. Trebalo је uzeti mnogo veći broj artikala, ako je već bilo razloga da se kontrola ograniči na izvesne, ne samo zato

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр:7

što su cene skočile svim artiklima, nego i zato Što ce

se kretanje cema slobodnim artiklima održavati i na troškovima proizvodnje kcntrolisanih. Cene artikala stoje u međusobnoj vezi, pa će neopravdano роуесаnje kod artikala izvan kontrole ući u troškove proizvodnje kontrolisanih, i time dobiti sankciju. S druge strane slobodne cene izazivaće isto tako česte promene kontrolisanih, što znači da ureba neće postići cile. Cilj može da bude samo jedan, da se suzbije skakanje cena u začaranom krugu. Ako nadležne vlasti budu išle za tim ciljem one će morati da proširuju listu kontrolisanih artikala čim nemirna cena Koga slobodnog artikla dovede u pitanje kontrolisane cene. To znači tek onda kada se na privrednom životu odraze posledice ovakvog dvostrukog režima cena.

Ministar trgovine i industrije g. Andres rekao je da se novi sistem kontrole cena odlikuje jasnoćom, jednostavnošću i praktičnošću. Ako se jasnoća i |ednostavnost postignu fime što se ne zahvati ceo problem nego samo dotakne, onda one nisu prednost. Praktičnost u tom slučaju može da bude u onom smislu kako je shvata onaj koji se ograničava da preduzima samo najmanje. Mi tu praktičnost ne vidimo, jer gledamo na problem cena u celini, i smatramo da је пајпергакtičniji zato što je dvostruk i u kompetencijama raznih ministarstava. Zašto da postoji aparat za kontrolu cena posebno od aparata za suzbijanje skupoće. Ako se cene uspešno kontrolišu, ovaj drugi aparat nema šta da radi. Ako ikontrola ne uspe, ovaj drugi aparat neće znati šta da počne, nego da hapsi.

Uredba o suzbijanju skupoće, iako se pokazala neefikasnom, ostaje na snazi. Po njoj će se kontrolisati cene u detaljnoj trgovini, rekao |e ministar trgovine g. Andres. Gotovo smo u iskušenju da kažemo да 2. ministar nije ni čitao ovu uredbu, jer se u njoj uopšte ne govori o kontroli cena. Ona samo predviđa dJjnošenje takve Uredbe. Pa ako se ipak kaže da će se cene na malo kontrolisati po toj uredbi, to je samoobmana, koja može da se osveti u praksi.

|

ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕМИ

Чим је објављен финансиски закон за 1939/40 ми смо критиковали одредбу о на плати специјалног доприноса зато што је увела пау-

Прогресивна стопа доприноса за народну одбрану

шално оптерећење пореске основице, и због тога се морала пореска основица раставити у скалу од 67 степени. Паушални начин оптерећења је примитиван, не одговара духу нашег пореског законодавства, с неправичан је, јер стопа оптерећења варира између 26 и 4096 у истом степену, Погађа неправично, и зато што није било прогресивно, напротив, у вишим степенима обрнуто прогресивно. Код највишег степена је дегресивно, јер је оптерећење било процентуално, а не паушално, и то 959/) док се иначе кретало између 26 M 50%, а у првом степену је било 1509/%. ; | | Просто је неразумљиво како се могао одабрати најнеспретнији и најнеправичнији начин оптерећења. а! је било разумевања код надлежних, одредба се могла изменити пре ступања на снагу. Тек код последњих пореских реформи прихваћена је наша критика, јер. је паушално оптерећење замењено прогресивном стопом. оптерећења. |

Али ни ова коректура није без замерке. Слажемо се што је стопа прогресивна, али самој прогресији могло би се приговорити уопште да иде превисоко, до 60%, а затим, да је требало увести више степени, тако да разлике између горње и доње основице у једном истом степену не буду велике. Кад је паушална скала могла да иде до 67 степени, да на врхунцу заврши са пореском основицом од 15 милиона, прогресивна није требала да остане само код

"20 степени за основице између 25 динара до 12 милиона.

Прогресија од 10%о до 60/е у 20 степени је врло велика и тим самим не може да буде правична. Та неправичнаст је у нижим као и у вишим степенима, например у четвртом степену, где је доња основица 100 а горња 300 стопа изHocH 16%o или у 18 степену где је доња 3 милиона а горња 7 милисна. На Огромна је разлика у оптерећењу по новој уредби према одредби финасијског закона за крупније пореске обвезнике. За највиши разред стопа је била 9590, а сада

609. Ако је паушална стопа требала да сакрије да нема

прогресије, сада је прогресија готово као казна зато што је није било раније. Са процентуалним оптерећењем на основици овај допринос добио је још јаче карактер приреза, а овог пута он је за извесне категорије пореских 06