Narodno blagostanje

OBRA O сз

4 фебруар 1944. ____-___

|_______ _____D_DŠO MoniMC организације снабде' __Диригент. односно _

Италији. - намирница у Италији посталисање“ производње, · расподеле и потрошње није задовољило. За примену појединих мера било је више надлежно сти које су се на сваком кораку сукобљавале; организација,

техника и администрација нису били јединствене, мере које.

је предузимала једна надлежност нису употпуњаване одговарајућим мерама других надлежности, услед чега су поједине мере стварно остајале без примене; до споразума између појединих надлештава долазило је споро.

И упркос строгих мера, у земљи се створило и иле гално тржиште, на коме су се могли снабдевати само они који су били у могућности да плате више цене. Подељеност компетенција у области исхране и снабдевања била је сметња да се дође до прегледа стања у читавој земљи и да се расподела и рационирање могну да изврше успешно и пра-

_вично. Појава да у једном крају има довољно неке робе, а. да истовремено други крајеви пате од оскудице, била је

све чешћа, Да би се томе стало на пут почетком јануара објављен

је декрет који је целокупно снабдевање животним намирни-

цама концентрисао у Генералној дирекцији исхране при

министарству пољопривреде на челу са диктатором снабде-

вања. с Диктатору је поверена јединствена команда над снабдевањем земље животним намирницама, а под овим подразумевају се све мере за обезбеђење производње жчвотним намирницама, расподеле и рационирања потрошње. Он има најшира овлашћења, далеко шира од појединих министара, која задиру у компетенције које су до сада имали не само поједини министри него и сама влада. По овим овлашћењима диктатор снабдевања може да предузме све што нађе за потребно да би обезбедио прехрану војске и цивилног становништва. (Он издаје наређења 2 попису и пријављивању залиха, доноси одлуке 6 куповању свију животних намирница у земљи и иностран-

ству, стара се о снабдевању војске, утврђује потребе по:

јединих провинција и на основу тога додељује им одређене количине, контролише пољопривредна и сва друга предузећа која се баве производњом и дистрибуцијом животних намирница, прерађивачкој индустрији животних намирница утврђује квоте прераде и на основу њих снабдева ову сировинама, доноси наредбе о рацизнирању потрошње,

у случају потребе врши реквизицију приватних саобраћијних сретстава, као и магацина и складишта односно, у недостатку ових, сваког простора који за ово може да по-

служи. Посебна овлашћења односе се на мере противу

шпекулације и у бласти политике цена.

__Да би се ови задаци што ефикасније спровели предвиђене у двоструке санкције: према лицима која не следују или избегавају да се повинују издатим наредбама и према органима власти којима је поверено спровођење односних мера; За прве је предвиђена као највиша смрт-

на казна, Органи власти који спроводе мере у области _ снабдевања, без обзира којој грани државне администра-_ ције припадају, потчињени. ty, непосредно диктатору снаб-

девања: _—_-——__НН__ Ogroman je prostor Кој je Zar je moralo tako biti грозуе а bila hrvatska štampa

152

===

See Te. pozadini kampanje po pitanju” apravlianja ovim državnim preduzećima bili su motivi. koji

- HAPOJIHO БЛАГОСТАЊЕ _

свања и рационирања потродиктатор исхране у | 155. најважнијих животних

вио се од првог дана уласка Италије у рат. Међутим регу-.

nešto. ranije Šipadu, a ч ро: TD. 0 Pislednje :vreme „Jugočelika.- |

__Страна 75)

nisu dolazili uvek na videlo. Kao- veliki rezultat te жатранје“ došlo je rešenje da se sedište Šipada Dr iz: Sarajeva.. u Zagrebi a Jugočelika: u Beograd. ~ - :

Šipad obavlia veliki deo poslova na 'teritoriji- banoVvine Hrvatske. Po političkom triteriumu bilo bi "ртахо да sedište pređe u Zagreb, samo zašto da se taj kriterium uopšte: postavi za jedno preduzeće koje treba da pravi' što bolje poslove. Borba između Sarajeva i Banja Luke o sedište Ši-" pada završena je u korist trećeg, a udaljavanje od pod-' ručja na kome se vođe полом može da buđe samo. na На hovu štetu. : _

To u mnogo većoj meri Važi za »Jugočelik<. · код тера шта i jedna krupna promena u upravi preduzeća. 'Upra ni odbor raskida ugovor sa generalnim direktorom g. Rankom' Despićem i prenosi njegovu dužnost na Izvršni odbor. Pored” upravnog odbora javlja se tako još jedna kolektivna мрга-_ va u ovom velikom preduzeću pred "kojim se паја2е како krupni zadaci. To će biti samo na štetu "ekspeditivnosti i . stručnosti u vođeniu posla. Ako je to samo privremeno rešenje dok se ne nađ> zamenik, onda sama činjenica što mu se mora:o pribeći pokazuje da . je bilo teško naći drugoga” koji bi po sposobnostima bio ravan g. Despiću. -

Док се још само водил: по-. Ипак се углавном добро лемика о реформи Народне. свршило банке изгледало је. да ће она_ бити опсежна и радикални o MebyTHM Уредба којом је 19. питање скинуто са дневног реда ограничила је на "реформу | састава и постављања Управног одбора и на права акцион: ра на главној скупштини и у погледу дивиденде. С инт сом очекивано је постављење новог Управног одбора, | се сматрало да ће министар финансија искористити до краја. право које му Уредба даје. Међутим, изгледа да се К |. наименовања чланова новог Управног одбора пошло са“ становишта да промене треба да буду минималне. -

Сам избор новог гувернера је карактеристичан . „за. критериум по коме је састављен Управни одбор. Враћа: јући г. др. Радосављевића на положај. гувернера на коме. је он био од 1935—1930, госп. Министар финансија задр-. жао је у Управном одбору све његове досадашње чланове, изузевши четворицу. Од ових двојица су интересантна, ке. мислимо толико на њихов положај у привреди, колико на · познато њихово становиште у питањима монетарне поли. тике. Обојица су познати. дефлационисте. Др. Влада Map: ковић познат је широкој јавности после Светског рата пој својој тези да треба вратити динару куповну снагу коју је имао пре рата. Други, Милорад Ђорђевић, Ka министар финансија проводио је политику дефлације са убеђењем. i. Обзиром на нашу садашњу монетарну политику одлазак таквих људи може се жалити, али, обзиром на састав“ Управног одбора њихово место није остало празно.

Место да на челу банчине управе и у Управном од-_ | бору сусретнемо нова лица, која нису у традицијама | њеног рада, имамо управо супротно, враћање на стару“ листу. То је сигурно најбољи пут којим се уопште могло“ поћи. Оцењујући састав банчине управе могли би само да пбновимо речи нашег уредника са прошлогодишње“ куп-“ штине акционара, да је Народна банка имала "најбољу управу кад се налазила У рукама "тројице људи: Летица ЈУ Радосављевић-Белин. | о