Naša književnost

кои

5 а

И МР но И НИ Та НА и та Ева

МУЗИЧКИ ПРЕГЛЕД

ГОСТОВАЊЕ ДРЖАВНОГ АНСАМБЛА НАРОДРИХ ИГАРА СССР

Руски балет, та уметност тако присна народима у Совјетском Савезу, може се. идентификовати са појмом праве и савршене уметности. Јаких и широких трздиција, са кореном у изразитим наклоностима народних маса према тој уметности, балет је добио у социалистичкој држави свој нови, пун оправдања смисао, своју употребну вредност и нове изражајне могућности,

Нажалост, кинески зид који нас је десетинама година одвајао од свих културних стремљена у Савезу није нам дозвољавао да пратимо развој и да се упозвамо са овом граном руске уметности у послереволуционарном времену. Зато су нам постигнућа која је показао Државни ансамбл игара — упркос очекивања и наслућивања — била откровење и уметнички доживљај.

Који су елементи уметности Државног ансамбла2 Мајсторство у стилизацији, У одмеравању граница између сировог народног и дотераности уметничке, измеБу ивица површности и баналности и уздигнућа уметничког; кореографски и режијски смисао који иде за тим да ниједан покрет не буде празан нити узалудан, нити без унутрашњег смисла или своје визуелне, музичке или ритмичке оправданости; најзад, свеукупност изражајности целог тела, при чему се никада не истичу поједини, од целине независни покрети само једног дела тела, него су сви, У сваком тренутку, повезани у јединствен плесни и мимски смисао.

Класичан балет, неприродан и извештачен у изражајним средствима — јер везан за средину и време свог постанка, за аристократске дворове, за лажност односа у друштву, за оно што чини суштину стила у коме се највише развио, рококоа — носећи све карактеристике тога друштвеног стања и времена, ипак 48 оставио каснијим балетским правцима једну позитивну вредност, технику, без које ниједна права уметност не може да опстане, Технику владања телом, технику покрета, нарочито ногу, али технику која изражава тежњу за дематеријализовањем у овој чисто телесној уметности. (Није ли уздизање на врхове прстију симболика и плод тежњи за бежањем од стварног, овоземног у „више сфере“ 2) Наслеђем технике класичног балета користили су се касније, примењујући је У адекватнијим формама и стварнијим изражајним средствима, многи балетски правци. Служећи се тим техничким тековинама, у споју са здравом народном изражајном снагом; Игор Мојсејев је дао своју плесну концепцију.

Велика снага његове кореографске инвенције и присност његова са изворном народном уметношћу дали су једну јединствену резултанту У којој смо упознали и радну дисциплину овог ансамбла и колективну свест и уметничко озарење. Поникла из исконских дубина манифестација народних, а уоквирена у одговарајући артизам, ова уметност подједнако је приступачна и народном колективу и префињевом познаваоцу. .

У низу успелих остварења овог ансамбла треба истаћи „Киргиски плес“, у којему су се показали на врхунцу виртуозно владање сваким нервом и сваким мишићем, резултат идеалног споја плесне технике и проживљеног израза. Тај плес, иако толико телесно моторичан, био је израз снажне продуховљености, Даље