Naša književnost
зирном попут горскога поточића, делује као Бранко Радичевић у нас, као песник који пева у почетном раздобљу једне поезије а не у њеном пуном расцвату. Једна од његових најлепших песама која се најчешће находи у антологијама, Млада жетелица, најчистији је образац тога наивнога и у исти мах дубоко песничкога израза:
Сунце на небу стоји високо, жарко милује мајку земљицу.
· Тужно девојци, =: тешко у пољу,
мучно жети јој
класје ражено.
Сву је сажегло поље омарно, жарко гори јој лице блеђано.
На груди спушта главу жалосну, а клас пожњевен руци измиче...
Што ми девојка жање, не жањег Што се замисли гледећ странчицом 2
Јао, јадној 101 срце млађано, боли је силном бољком незнаном!
Јуче пошла је у дан недељни, у луг је пошла брати јагоде.
С њом се нашао млађан јуначе, први пут није што се састао.
Ја л' се састао, ' ја л се сусрео, стао, гледао,
па уздануо.
Наша_
књижевност
Па је запево
тужно, _ пој се лугом
А њој
жалосно, далеко разлег'о.
у срцу,
срцу дубоку, пој одјекнуо,
у њем
остао.
Тужно, тешко ј01
тешко мучно 2 класје
· "Поред оваквих
ју пољу, жети 101 ражено.
стихова, Кољцов је
у овом истом наивном, али дубоко осећајном изразу дао и горке стихове 2
тешкој сељачкој ским јармом. У он пева судбу силом, по за недрагога. У једнога
сељака,
судбини под спахиРуској песмн
јадне девојке коју су спахијиној
наредби удали Размишљањима мужик оплаку-
је своју „судбу горку“, ропство које му је разорило сву његову „снагу голему.“
ИМ све је то велики народни песник Кољцов дао у израду народних руских умотворина, дајући им печат своје лич
ности и једну
оригиналну
стилизаци-
ју због које се Кољцов никако не мо-
же назвати подражаваоцем
него вели-
ким уметником који превазилази своје
узоре.
Б.К.
М. Јовчук — „Основне црте руске класичне филозофије ХЈХ века“. — И
поред свих мање
више успелих поку-
шаја и делимичних, мање или више на-
учно правилних осврта на руску
сичну филозофију
клаХ1Х века код нас,
данас пред нама још увек стоји велики и значајан задатак да се тачно и
исцрпно упознамо
са развојем руске
филозофске мисли, која је, нарочито у Х1Х веку, ослањајући се добрим делом на тековинама науке и филозофије у самој Русији, као и на тековине научне и филозофске мисли целокупне културне историје човечанства, допринела у великој мери развоју научне и филозофске „мисли уопште. Тај период на-
=