Naša književnost
дан. ПВТ ЛЕ о Рава та ма МИА АМАН ЕР АЕ је 5 Ки
Социјалистички реглизем 169
„Успеси совјетске литературе — рекао је друг Жданов у своме говору на првоме конгресу совјетских писаца —- условљени су успесима социјалистичке изградње. Развој совјетске литературе израз је успеха и постигнућа нашега социјалистичкога поретка. Наша је литература најмлађа од литература свих народа и свих земаља. У исти мах она је и најпознатија, најнапреднија најреволуционарнија литература. Нити има нити је икада било литературе, осим литературе совјетске, која би организовала трудбенике за борбу за коначно уништење сваке и свеколике експлоатације и јарма класнога ропства. Нема и никада није било литературе која ставља у основу тематике својих дела живот радничке класе и сељаштва. Нема нигде, ни у једној земљи на свету, литературе која би бранила и штитила равноправност трудбеника свих нација и која би стајала на бранику равноправности жена. Нема, нити може бити, у буржоаској земљи књижевности која би доследно разбијала свако назадњаштво, сваку мистику, сваку поповштину и ђаволштину, како то чини наша литература. Тако напредна, идејна, револуционарна литература почела је да бива и дочела је да буде у ствар ности само совјетска литература —- месо од меса и кост од кости наше социјалистичке изградње.“
На тај начин нове историске околности стварају и нов уметнички метод. Неразрешљиве супротности капиталистичкога друштва одредиле су и за уметност немогућност да се развија најслободнијим и најпотпунијим начином. Ограничавајући уметников видокруг, бацајући га у животне супротности које се нису могле отстранити под датим историским условима, оне му нису дозволиле да обухвати стварност са највећом потлуношћу, оне су га гониле да стварност изображава једнострано на реалистичком плану, или да је једнострано преображава на плану романтичном.
Међутим, појавом историске силе која, уништавајући класе, коренито решава друштвене супротности и ствара услове за пун процват појавом социјалистичке револуције, та се једностраност у уметности може савладати. Отуда и долази развитак новог уметничког метода, чији је утемељач Максим Горки. Овај метод друг Стаљин, у разговору са писцима, назвао је социјалистичким реализмом.
Општечовечански садржај социјалистичког реализма
Социјалистички реализам је метод социјалистичке уметности, пе уметности која има сасвим други садржај него уметност прошлости, Социјалистички реализам бави се новим формама људске делатности — социјалистичком изградњом, и новим људима — градиоцима социјализма. Само под условима социјализма људски карактер добија мо. гућност пунога процвата. И тиме је социјалистички реализам метод
з3у | == —оррива ис - ~ __ УЧИ
3