Naša književnost

262 : 54 с н Књижевност

јер и данас, после више од сто година, имамо исте те песме забележене од наших мелографа са малим разликама. Те разлике се могу објаснити променом коју често изводе разни певачи, великим временским размаком, сељењем мелодије из покрајине у покрајину, али исто тако и не сувише изоштреним осећањем Мирец= кога за дух наше народне мелодике и ритмике. Но узевши у обзир да је Мирецки био професионални музичар који је морао тачно да забележи и да су разлике између његових и каснијих записа мале, морамо закључити да су песме забележене тачно онако како их је Вук певао, тј. онако како их је у оно време и у оним крајевима народ певао. ·

У запису Мирецкога у првој песми Под ноћ“, у поређењу са записима Вл. Ђорђевића и Фр. Кухача, метричке су разлике незнатне; утолико што је такт од 2/4 претворен у записима Ђорђевића у 4/4, док је и код Кухача такт остао у 2/4. Амбитус кварте вадржавају записи Мирецког и Ђорђевића, док је код Кухача забележена квинта. И у погледу завршетака сви су записи слични: изузев код Кухача, и први и други период мелодије завршава се на другом ступњу, завршетку карактеристичном за наше народне мелодије.

Запис Мирецког

5.

Под ноб бо------ бо 1 ба се

о. јебња, а Ево === а 3 Паз - = ен - а: == ње.

Запис Вл. Ђорђевића

Поа _коћ. бо----ђо __ миз бо-ље, О) јање мо----18 моз бо ---ље.

Пођ моћ бо--ђе _ миз бо-ље, о; јав---ње _ ма---је, чиз ба---ље.