Naša književnost

Књижевност

400 : ' =

ни да слути да ја знам. У томе и лежи хармонија брака, што једно друго не узнемиравамо“. Оцену карактера буржоаског брака и брачне верности, допуњује Спасоје Благојевић: „Преотимање жене није кривично дело, то је денас један спорт и ништа више.“

Новаковић се подлачки држи према свом пословном ортаку и другу из детињства Павлу Марићу и вара га са његовом женом. Кад Павле то открива, он му савршено мирно одговара: „Зар ти ниси кадар да трезвеније гледаш у живот» То је живот, такав је живот... Ја сам случајно имао времена; имао сам можда и начина да јој укажем пажњу... Не видим зашто тебе све то узбуђујег Има случајева са којима се човек мора мирити у животу. Упорство у сваком случају право је дивљаштво“. Међутим, тај човек трезвеног гледања на живот и спреман да се мири са разним (случајевима у животу, баш због трезвеног сагледања капита_ листичке стварности, такође је спреман да одмах изврши самоубиство ако му пропадне уложени новац,

Приватна својина се указује у овсј комедији као поставка, од које све полази, фетиш за који сви живе. „Шта је углед него имање... одузимате ли ми имање, одузели сте ми част“. МИ Нушић прича како се господин Спасоје Благојевић невероватно упорно, спретно и сналажљиво борио за своју част, односно како се борио курјачким средствима да задржи отето имање. Очигледно, новац императивно даје смисао људским појмовима и делима, па и људској части, без обзира што је тако стечена част нељудска и бесмислена.

Капитал, регулишући све односе, диференцира појаве које су по форми исте. Спасоје Благојевић је фалсификатор, Анта Милосављевић је кривоклетник. Први је фалсификованим уверењима и лажним сведочењем стекао големо богатство, други се кривоклетством ратосиљао позамашног дуга међутим први надмево и поучно говори другом: „Друго сам ја а друго ти. Заклео си се криво па шта Ко си и шта си сад! Нико и ништа, имаш у џепу кслико ти треба за трамвај и то ти је сав капитал. Друго је то да си ти од оних десет хиљада направио сто хиљада, а од сто двеста и од двеста четири стотине и тако даље! Друго је то, имам да ти скинем капу и никад да ти поменем кривоклетство. Шта је то кривоклетство Кад ти стојиш на осамстотина хиљада капитала“ — Спасоје „стоји“ на осам стотина хиљада динара; Анта је сиромах; Анта је кривоклетник, Спасоју свако скида капу.

Ако је основни услов угледа, части и опстанка у друштву приватна својина онда је стицање и поседовање главни друштвени императив и све се дозвољава, све је другостепено и неважно, све је дозвољено кад је новац у питању. Можда то није јасно формулисано у глави сваког човека капителистичког друштва, али ту формулацију сугестивно налаже друштвена пракса и није чудо што Спасоје Благојевић пева похвалу неваљалству: „Па неваљалство, дабогме, него шта ви мислите... Мислите ВаалСтвО ће вам помоћи. Учио сам и ја у хришћанској науци ваљалство, ал друго је хри-– шћанска наука а друго је живот... Неваљалство је сила Оне господине и то старија и јача од самога закона.. Разуме се, закон је капиталистички устројеном друштву неопходан и це-

.