Naša književnost

У У

Борба за нову социјалистичку културу и умјетност + 561

њеном“ виду, — намијењена мануелним и интелектуалним радни– цима — као средство обмане, заглупљивања, тровања, завађања радних људи, као средство борбе за спасавање империјализма, за. проширивање сфере његовог утицаја. И ми, према својим могућностима, морамо водити борбу против идеологије империјализма, јер је то идеологија непријатеља, јер је то средство и форма његовенепомирљиве борбе против радног човјечанства, против социјалистичког фронта, против нас самих, и јер социјалистичка револуција и изградња социјализма ни у једној земљи нису и не могу бити самесеби циљ.

2. Декадентна буржоаска умјетност, у првом реду декадентна буржоаска умјетност са Запада, настоји да се користи једном традицијом некадашње велике реалистичке западно-европске умјетности: њеним угледом међу народима, помоћу кога би хтјела да и себи обезбиједи углед и утицај, степен „мјерила и узора“. Зато ми, према својим могућностима, морамо водити борбу против западноевропске и америчке декадентне умјетности, морамо доприносити“ њеном разобличавању, њеној детровизацији — како нигдје и ни за кога у радном и културном човјечанству не би била узор у позитивном смислу ријечи, како би као узор, као мјерило, као нова свијетлост сијала на видику читавог свијета нова, социјалистичка умјетност, у првом реду умјетност Совјетског Савеза.

3. Водити борбу против декадентне, формалистичке умјетности“ у капиталистичком свијету, — то значи, најзад, водити борбу против. сваке могућности, сваке форме, сваког израза њеног утицаја у нашој земљи, земљи која се бори за социјализам и социјалистичку културу.

У борби против западноевропске и америчке декадентне и реакционарне умјетности, против њеног утицаја у нашој земљи, нарочиту пажњу треба посветити америчком реакционарном и декадентном филму. Амерички реакционарни и декадентни филм, тај страшни и разорни холивудски опиум, има данас, у ери заоштравања социјалних сукоба у САД и другим капиталистичким земљама, неодложни, првостепени задатак да скрене пажњу и свијест људи са социјалних проблема на проблеме психопатолошке, да свијест људи отрује, загуши или „зачара“ сценама смрти, убијстава, кошмара, привиђења, порнографије и „домаће идиле“, да у људима одгаји зоолошка расположења, атавистичке инстикте, дивљење злочину и злочинцима, страст према гангстерским „доживљајима“. И зато ми против америчког реакционарног и декадентног филма морамо употријебити своја најоштрија средства критике и детронизације. |

,