Naša književnost

И И ЕР а у еР "ИЗ 7“

Борба за нову социјалистичку културу и умјетност 559

марксистичко схватање културног насљеђа и његовог значаја за нову, социјалистичку културу. Она враћа умјетност радном народу, и од тог враћања рађа се плодоносно изненађење и радост и у радном народу и међу уметнипима. Централни комитет руководи свим важнијим теоретским јавним дискусијама међу лијевим културним радницима, повезује се преко својих чланова с најистакнутијим антифашистичким писцима и умјетницима, рјешава важније спорове и сукобе међу њима. Мишљење Комунистичке партије о умјетничким

_ проблемима постаје чинилац о коме воде рачуна и пријатељи и нс-

пријатељи; оно, све шире, постаје мјерило, закон не само за комунисте, него и за све савјесније и напредније културне раднике. И тако се, чак и по овим чињеницама, могло увидјети или осјетити ла у Партији ради сигурна рука, да се Партија упорно и свакодневно спрема на преузимање власти, да се час њене побједе сигурно п брзо приближава.

То је ствар о којој сам, прво хтио да кажем неколико ријечи на овом конгресу. ~

П

Борба за нову, социјалистичку културу и умјетност претпостевља и борбу „против утицаја буржоаске реакције на нашу културу , борбу против декаденције, формализма и лажног „новаторства“, једном ријечи: „против заосталости сваке врсте“. Ја бих да кажем неколико ријечи о неопходности, о разлозима, циљевима те борбе као пгртијске активности и задатгка које Паргија свакодневно рјешава и мора рјешавати свакодневно, и сваког дана све шире, организованије и одлучније. у

Водити борбу против декаденције и формализма у умјетности, то значи борити се против (1) декадентне и формалистичке „умјетности“ капиталистичких држава Западне Еврдне и Америке; против (2) остатака декаденције и формализма који долазе из неких. з6маља народне демократије, и, (3) против остатака и рецидива декаденције и формализма у самој нашој држави.

Водити борбу против савременог формализма и декаденције у умјетности, као идеолошког израза и средства реакционарне монополистичке буржоазије, то, — према поставкама совјетских естетичара, — значи борити се:

против антиреализма — као одрицања значаја објективне стварности, њеног постојања, њених закона и могућности њеног познавања ;