Naša književnost
КО ПРАВЕ а - 3 5 Слља о а а тј 7
128 / | Књижевност
крустовој постељи њених начела, наша филмска уметност, која је
већ на самом почетку постигла резултате који нимало не заостају
за резултатима у другим уметничким областима, бива на узвишен
начин сакаћена, често баш на оним деловима где се, тражећи свој
сопствени пут, покушала отети схемама и шаблонима. Против такве
критике, која не помаже развитак филмске уметности, него га, под
маском борбе за високу уметничку изражајност, кочи и спречава, ћ треба се, већ у почетку, најенергичније борити.
Оно мало добре, марксистички писане критике, која посматра | поједине филмове и са ширег гледишта, као уметничко дело које одражава живот, и са ужег, као једно специфично дело, у коме се | општа законитост уметности манифестује на свој посебни начин, пи- | сали су досад код нас, махом, или наши познати критичари, књижевни и позоришни, или сами филмски уметници, руководиоци филмске производње, писци сценарија и редитељи. Међутим, с обзи> ром на значај филма, на његове могућности деловања на масе глоз далаца, с обзиром на његову масовну распрострањеност У социјалистичкој култури, ми морамо створити посебан кадар стручних филмсвих критичара. Критичара који ће, полазећи од теоретских основа марксизма-лењинизма, посветивши се изучавању законитости филмске форме уметности, моћи критички пратити развитак наше и свет-
_ ске кинематографије, уочавати проблеме, сигнализирати опасности, борити се за победу здравог и народног у уметности, учити гледаоце шта треба да виде у појединим филмских делима, васпитавати њихов укус у духу који одговара социјалистичкој стварности наше земље. новом типу човека који се у тој револуционарној стварности рађа.
Тај процес стварања и неговања истински напредне, на науч- | вим поставкама засноване, са стваралачким осећањем писане крити“ ке, не сме бити стихиски, О томе како и на који начин подизати кадар спремних, одговорних и даровитих критичара требало би да се позабаве оне установе и организације у чију надлежност то спада. А да том задатку треба приступити одмах и с пуним осећањем одговорности, о томе говори и досадашњи развитак наше филмске умет-
ности и стање у нашој филмској критици.
Ели Финци