Naša književnost

ВУ Ре

ПРЕ 7

Извори „Чубрановићеве цингареске 241

из своје прошлости моменте које би доживеле независно од својих друга. Јеђупка, напротив, преко патњи свога племена прелази журно. Унадокнад томе, она износи сопствене јаде, подуже описујући страдање својих синова, управо онако како то чине жене цигана у намери да изазову сажаљење и да буду милостињом обдгрене; када пред женама рони сузе сећајући се несреће своје деце, она уверљивије, и потпуније, претставља истински чергарку но маска у коју се је угледала. Отуда, наш песник већ у уводној песми своје цингареске показује несумњиву самосталност у свом песничком стварању, и способност да верно оличи најзначајније особине превејане циганке.

ж

Изневши несретан удес свога племена и своје невоље, Јебђупка женама прориче судбину, открива тајне и дели савете. И маска Линајуолина контраста је гатара.

Међутим, гатања у нашој најстаријој цингарески већином су настала угледом у реално гатање циганки и под утицајем локалног сујеверја, и литературе која је за ренесансе задовољавала радозналост празноверне светине.

Најранија дубровачка јеђупијата испевана је под утицајем „сибила“ и гатања сановника; разноврсност пророчанстава тих књига уветовала, је „Чубрановићевој цингарески необичан став; у „сибилама“ били су претказани удеси и појединим особама, и аутор ове јеђупијате нашао је у множини и разноврсности народних „судбина“ идеју да састави гатања за разне жене. Тиме је својој цингарески дао потпуно нов облик; испевавши множину татања, он је у ствари испевао збирку покладних песама, маскерату по композицији сасвим необичну У карневалској поезији свога времена.

Поједина врачања и претказивања будућности назвао је „срећама“, како беху названи и хороскопи у пучким рожданидима и вашарске „вентуре“, но у њима није наводио разноврсна претказивања као Линајуола у свом контрасту и незнани песник у цитираној фротоли, већ је појединој госпођи претказао само један по њу сретан моменат, изнео је само једну тајну, па та поједина гатања зачинио љубавним ласкањем и љубазним саветима.

Изнимно, у својој првој срећи надахнуо се гатањем Линајуолине дциганке“.

Маска најраније сијенске цингареске одабраној жени прориче да ће имати деце. Угледом на њу, такво претказивање износи својој дами и маска анонимне фротоле. И Јеђупка, у својој првој маскерати уверава неку госпођу да ће имати два сина, којима ће судбина бити веома склона, они ће бити „многе среће, многе чести“, заузимаће највише државне положаје и биће од господе веома цењени. »

па

Ди