Naša književnost
249 : 4 Књижевност
Занимљиво је да је у једној позној сијенској цингарески маска прорекла некој девојци да ће имати два сина, управо онако славна као и она којима Јеђупка претказује будућност у првом свом гатању:
Нага! до тазсоћп, азза! сепић, ФазреНо «опог е 4! Ут атајоп, атан да зетом, 5 Фаћо ргестоло.
Међутим, ти стихови аутору „Чубрановићеве“ маскерате никако нису могли бити познати. Цингареска којој они припадају настала је почетком седамнаестог века, не раније.
ж
Ни у једном свом гатању „Чубрановићева“ маска није према женама толико фриволна као у својој другој маскерати.
Да би изазвала пријатно расположење дама, Јеђупка једној међу њима одаје неверу њеног мужа, који потајно „прихвата туђе ладе“, са њима по целе ноћи љубује, раздаје им њене хаљине, и када пред зору дође да спава, изнурен, буде равнодушан према њеним дражима.
Маскерата је опевала моменат обичан у љубавном животу старих Дубровчана, и случај што је један међу њима,.„средином осамнаестог века, био оптужен да је даривао своје љубовце хаљинама своје жене, сасвим незнатно допуњује истину о неверству дубровачких мужева.
Друга песма најраније дубровачке цингареске наговарала је одабрану даму да свом неверном мужу „узврати врхом зајма“. Услед тога, певана једном некој жени под њеним прозором, би· ла је увела певаче у несретну авантуру.
„Станца“ другој госпођи била је имитована и парафразирана. Ван сумње, међу дубровачким покладним песмама, у карневалском весељу била је најчешће употребљена.
и
Маска „Чубрановићеве“ цингареске девојкама говори о вештини љубавног завадања и упућује их како да сачувају своје девојачке чари; помиње им лековите траве и биље тајанствене моћи. _
У своме чарању Јеђупка се ни мало није повела ни за фирентинским маскератама ни за сијенским цингарескама.
Веровања у чаробну моћ биља нису у време ренесансе по италијанским покрајинама била ни бујна ни занимљива, и у тосканским маскератама нису имала скоро никаква одраза. Од