Naša književnost

5

_Јован Јовановић Змај “ 15 -

налних задатака; деспотију и апсолутизам у друштвеним врховима, . = а апатију и опортунизам у редовима некада борбене интелигенције. Његове либералне идеје су се потпуно слагале са његовим републи-. канством; тако је он испевао низ незаборавних песама о Јутутунији И Јутутунцима, уствари о монархији Обреновића: неке од њих спа"дају међу најбоље сатиричне песме које је овај даровити песник икада написао. У читавом низу ингениозних сатиричних песама на-_ ругао се улизицама, трчилажама, чанколизима, готованима и устарабариме којих је било и с једне и с друге стране Саве; Змај ту није штедео ни некадашње сараднике и пријатеље, ако су у тешким данима после 1884 преврнули вером, — а било је таквих. Најзад, опе-, вао је Милетића и његову „свету руку“: устопице га је пратио кроз“ тешку борбу од скоро четврт столећа, пратио његова тамновања и ослобођење, његову мрачну судбину, превремено повлачење и смрт Када се-Милетићева странка, у борби за народна права, логично нашла као противник прквене хијерархије, Змај је постао до краја дсследан борац против клерикализма. Највад, доследан идеји брат- | ства и јединства међу јужнословенским народима, а првенствено · | међу Србима и Хрватима, присталица конфедерације јужнословен- 6 ских народа (из које заједнице он, природно, није искључивао ни Бугаре), Змај је, и у годинама тешких искушења, када то није био ни лак ни захвалан посао, жилаво и доследно заступао идеју слоге ој и што тешње сарадње између Срба и Хрвата, најпре у хрватскоме | Сабору. Може се слободно рећи да током читавога његова књижев- | нога рада није било ни једнога важнијег догађаја — друштвеног, 6 културног или политичког — а да Змај својим духовитим пером;није | обратио на њ пажњу Срба, будећи у њима осећање одговорности за 4 јавне послове. Листајући његове сатиричне часописе, данас већ тако ретке а по спољашњем изгледу тако скромне (техничка опрема - књиге у Х1Х столећу и код Срба је у декаденцији), читалац прати не само историју Јужних Словена; него и историју главних европ- | ских догађаја, па-и њихову реакцију у нашем друштву. Ти листови | _ су одиста били школа политичког морала и друштвеног достојан- | _ ства за неколико нараштаја Срба. Најбоље Змајеве сатиричне песме још су и данас то, а остаће у томе“ сјају непромењене још дуго. Посматрана из историјске перспективе, очевидно је да је Зма- – јева политичка и сатирична поезија одиграла крупну васпитну улогу | | у нашем друштву, и не само у Војводини. Висока политичка свест Милетићева круга давала је Змају морално право да на махове говори у име читавога српског народа, да се у својим најбољим тренуцима уздигне изнад принудних граница неколиких царевина и краљевина у којима су живели Срби, а своју сатиру усредсреди на. · сметње општенародноме прогресу и бољој будућности, — онако како их је он схватао. МШаравно, и у овој области Змајева рада, и можда више него и у којој другој, има много безначајног, од интереса пролазног и локалног: има сићушних провинцијалних 'зановетања ш преклапања (овај последњи јетки