Naša književnost

- Музички преглед ____- пе 346

нејаких ногу које готово стравично подражавају мужевне покрете оца, игри детињској која открива сазрелог заменика очевог (дечја игра из Дацића, _ околина Иванграда). У том истом троуглу тавори, запиње и зноји се из дана У дан за плугом, младић, који се“ понекад уме и разгалити игром е:'пушком, игром сигфридовске младалачке снаге али дионизијске ведрине, игром у којој убојито оружје и само игра: игра штовану седу матер, игра будно штићено девојаштво сестре, игра нежношћу обасипану врелину вољене девојке, — та.

пушка пажљиво разгледана, брижљиво чишћена, образом милована, на - срце притискивана. У том истом трсуглу живе обичним, гтрудним, свакидањим животом и она два мирна и вредна ратара, два скромна Шиптара, који стрпљиво чекају дан одмора, дан предавања сновима, дан игре. А када он дође, један од двојице је Тарсиас, други Аполон, под кршевима Чакора, У Ругову крај Пећи. Борба коју-они тада воде за девојку — један старији и мрачнији, ослоњен на · неко давнашње право или преимућство имућности, други млад и витак.

балкански -Антеј који црпи снагу из једва наговештеног опредељења девојач=

ких очију — борба је на живот и емрт, борба за живот. Драма елементарно. људске силе нагона, укуса, интереса и пркоса, драма поноса и неустрашиво сти, драма залагања без устука прерашћује у овој незаборавној шиптарској игри оквире конкретне тематике. Она израшћује у фантастични симбол борбе. _коју обасипају бљештаве светлости и наткриљују мрке сенке. Та драма, у игри два примитивна човека, сусреће се са драмом какву је овим средствима · приказивао Њижински, Лифар, Лабан, Курт Јос. Моћна игра, силовита плесна. - креација за сваког. А за научника- фолклористу она је и то и један претешки

проблем, који би се можда могао формулисати: шта учену, професионалну, технички виртуозну уметност спаја са примитивном, импровизационом, ама· терском народном а шта је од ове одељује, када су оне толико различите и. толико сличне у исти мах».

Павле СТЕФАНОВИЋ