Naša književnost

5 ~ + 5

Џери Елиота — деци, као створењима која такође учествују у животним патњама -(Давид Коперфилд, Николас Никлби, Оливер Твист, Ма-

ла Дорит; Филип, Кит (Стара.

продавница реткости), Бен Ален и Арабела (Пиквиковци), Том Пинч и Рут о артин ТЕ азлуит). Тако је ни у овом роману, који је тек сад објављен на нашем језику (издање Ново поколење) =— иако по општем признању спада у најбо-

ље и најомиљеније романе Дикенсо"ве, као једна од оних његових дела

у коме су најбоље очувани јединство

"и повезаност радње кас и целина

композиције, — јунакиња романа дете, мала Нел, једна од најљупкијих

— личности у енглеској литератури. На-

равно, уколико се овде може говорити о једном јунаку тог дела у коме упоредо теку неколико разних радњи са својим носиоцима. Како је постао овај Дикенсов роман и његов наслове Аутор је 1839 покренуо један недељни часопис = по „узору на чувени ресфаћог А4фзоп-а и Сгееје-а под насловом Мајег Нит-

ратеу'з Соск (Сат Мајстор Хамфри--

ја). Доцније је роман под тим на-

словом подељен на два, Стару.

продавницу "реткости и Барнаби Рап. Многи Дикенсови · покалитети и епизоде су у самој ствари и сами такве старе старетинарнице, извучене из прашине деценија. препуни залуталих старудија, реткости и ситницај- често необјашњиве употребе и намене (а све то Дикенс оживљује, карактерише и описује са истом љубављу као и личности својих романа), осббењака и човечуљака који у њима и уз њих, као уз какве живе ствари, са приврженошћу бораве. Тако и саме те ствари,. зграде и старине често у Дикенса играју улогу живих створова као да и они неким магичним и мистичним дејством учествују у самом току радње. :

И по самој радњи овог романа · види се да је то један од оних Дикенсових романа у којима аутср. показује живу склоност према тајан-. ственом. Деда мале Нел отвара старе-

; „тинарницу, а да би зарадио. што ви- |

"ше новаца-које би оставио својој вољеној унуци, он се одаје картању, али без среће, те при томе изгуби своје оскудно имање које себи присваја његов поверилац, наказни ке-

х

Књижевност

пец Квилп. Стога сен са својом унуком сад напушта своју кућу и Лондон те обоје лутају без циља.- Том приликом их неки сеоски учитељ

прими к себи. Брат старог старе-

тинара, кога су сматрали изгубљеним, а који се међутим био обогатио, налази их, али тек по смрти Нелиној. Старац је овим догађајем. тако потресен, да једног пролетњег дана и сам умире на Нелину

„гробу. Ова главна радња испрепле-

тана је другим споредним епизодама 'и њиховим носиоцима, као што су на пример Квилпов помагач, варалички адвокат-буџаклија Брас и његова сестра Сали, честити дечак Кит Шабла. жртва лажне оптужбе, као и неосзбиљни и лакомислени али непокварени обешењак Дик Суивепер. Његове су досетке, узречице и погрешке истина смешне, али читао-

_ца ипак највише привлачи доброта "његова срца. Најзад ту је и мала

служавка „Маркиза“ која спасава својсм негом Дика а својим заузи-= мањем, трчањем и сведочењем Кита који је невино осуђен и затворен. Чувен је опис како она хита да изврши једну поруку: „Као што голуб

~ гласоноша, „кад га пусте на слебо- |

ду на непознатом месту, најпре пеко

"време неодлучно кружи у ваздуху,

па тек онда полети као стрела пре-

"ма месту у које је упућен, тако је и

маркиза обазриво кружила унаоколо док није мислила да је изван опасности, па се тек онда брзо упутипа према улици у коју су је послали“. Незабораван је и опис Мелина лутања, кад безазлена и насмешена, мако без дома, са бескрајом преданошћу одлази са својим старим дедом из магле и дима енглеске престонице у свеже зеленило шума и ливада. Њу он прати кроз цео трновит пуг њене одисеје. Дубоко потресан је призор у коме се описује како старац седи поред де-

_ војчина одра: и беспомоћно посма-

тра безнадну борбу слабог организма са смрћу која се приближује. Види се да је тај опис потекао из најдубљег осећања ауторова. Те. је све дубоко проживљено осећање, без ни-

- какве сентименталности.

А оно је доиста имало и“ свој АЈ

бок и лични узрок и основ. Ни код

једног романописца нису наиме 0собе, карактери и доживљаји његових личности у тако тесној вези са самим писцем, као што је то случај.