Naša književnost
КАКО ЈЕ СТВАРАН „ГОРСКИ ВИЈЕНАНЕ
На самом почетку овога чланка намеће ми се једно слободно -
поређење. Велика песничка дела слична су великим рекама чији су извори на висинама, непресушни и вечни, а дубина им је све
већа уколико дуже теку. Њима време не одузима, већ додаје.
Штавише, њима је са ширином времена и обим шири и ле_ пота свестранија. Отуда и оно свестрано интересовање за њих, као да у њиховим дубинама. и простор и време огледају свој лик.
Од појаве „Горскога вијенца“ прошло је већ више од ето година. Литература о њему прилично је развијена, али, разуме се, јошт увек недоволвна. Џисало се о „Горском вијенну“, као фи-
лозофском делу, о њему као драми и као спеву високих песнич-=
ких квалитета; коментарисан је и јошт увек се коментарише. По= стоје подвојена мишљења о појединим местима у њему, па се „(отуда све више шири круг оних који учествују у стварању литературе о овом знаменитом спеву. О самом постанку и стварању „Горског вијенца“, међутим, мало је говорено. Тим питањем, додуше, бавио се његов дугогодишњи коментатор, Милан Решптетађр, али се његово писање о томе углавном своди на лингвистичко
приказивање самога текста, без дубљег интересовања о спојној
и унутрашњој структури Његошеве творевине. Он није улазио
у питања саме грађе која је песнику пружила и прву инспира-=
пију и прву духовну концепцију. А за штире познавање „Гојрскога вијенца“ тај основни мотив и то „„извијање искре“ врло
су важни, јер то су врата кроз која се улази у суштину Њего- _
штеве драме. -
Разуме се да у формирању једног тако песничког и мисаоног дела, као што је „Горски вијенац“, има више ствајралачтих компонената, па су према томе и идеје у њему проширене и сложене. Зна се да веће уметничке творевине најчешће постају комбинацијом слика и идеја. То раде и творци ликовне уметно= Сти, а песници и књижевници поготову. То је могао радити и Његош у припремању евота најважнијег дела. Основна пак замисао код њега је очевидно — присно везана са народном про-
штлошћу и народним жељама, па је, према томе, и његова концеп-
· ција јасна.
Како је, дакле, наш највећи песник стварао своје највеће дело; Шта му је дало прву замисао и како се та замисао формирела у његовој души, док није добила свој пуни облике Одговор