Naša pošta

131

авиона из даљине, помоћ, ултракратких радио-таласа. Нарочито су унапређени радови око контроле електричних и осталих мотора помоћу ултракратких таласа из највећих даљина. Тако ће се, то кажем бев и најмањег претеривања, већ кров годину-две дана моћи из марсељског пристаништа, на пример, управљати лако бродом који полави из Аустралије и путује за Европу или Америку. Најтачнија мерења и контроле су при томе могуће.

Што се тиче самих ултракратких таласа, вева са другим планетама би се могла успоставити: они су довољно јаки ва то. Али, Маркони додаје, стварање такве везе не вависи само од нас људи, већ од многих и многих природних закона и других појава, које у ствари немају никакве везе са радиом и електрицитетом. (Лравда)

У тој журној акцији једнако се продужују научна испитивања, пробе, усавршавања.

Амерички проналавач на пољу електротехнике Ели Томсон добио је од Америчког инжењерског удружења поклон од 500.000 долара (око 28 милиона дин.) као знак признања за свој седам стотинити патент па пољу електротехнике. — Народно веће у Канади образовало је комитет ва радиотелефонска испитивања, по угледу на такве организме који постоје у Великој Британији, Аустралији и другим земљама.

Пред оваквим стањем п перспективама будимо будна. Оружајмо п ма нашу службу, пратимо научно испитивање и напредак т. т. технике у свету.

НЕ.

ЗА ИСТОРИЈУ ПОШТА

Политика, 27. ТУ, саопштила је у изводу предавање које је г. Димитрије Ц. Ђорђевић одржао на радиу у Београду: „Султанова шетња телеграфом кроз Европу. — Како је султан Абдул Азис, 1858 г. за два сата прошетао телеграфом кров целу Европу“. Иако вазална онда кнежевина Србија играла је велику улогу на путу првих телегр. веза између Запада и Истока. „Србске новине“, од 11 јануара 1855 говоре о подизању телегр. линија, у окружју алексинач ком — покрај таковваног цариградског друма. Затим су отворене прве три телегр. „штације“ у Србији: Београд, Алексинац, Крагујвац (17 марта 1855). Указо постављању првих шест телеграфиста потписао је кнев Александар Карађорђевић „а по представленију Попечитељства Внутрени Дела“. Станица у Београду била је смештена у једној кући која је припадала кнежевом двору, и то баш на оном месту на коме се данас налази стари Двор. Преко Србије је ггрунуо цео међународни телегр. транзит ивмеђу Европе и Истока — Индије.