Nova Evropa
Када ће знаност да одговори на та питања 2 Позитивна знаност уопште никад, будући да се она налазе с ону страну њена знања. Убити веру у души словеначког народа, значило би, дакле, одвести га у таму сумња и незнања, И моралну моћ црпе словеначки народ из католичке вере. Не кажемо, међутим, да нема и у словеначком народу доста моралне некултуре. У човечјој природи сиже наиме зло тако дубоко да га је врло тешко надвладати. (Хришћанство објашњује ту трагику догмом о источном греху. Код неког народа јавља се то зло више на један, код другог опет на други начин, неком народу превлађује сексуалност и жеља за уживањем, У другом себичност, у трећем охолост и осветљивост, ит,д.. Вера све те нагоне укроћује, код појединаца их побеђује, а код народа их током времена савлађује; с времена на време појављују се те тамне нагонске силе опет на светлост дана. У словеначком народу нарочито су јаки; сексуалност и жеља за уживањем (алкохолизам), па отуда долази много зло, Али је чињеница и то, да је вера словеначком народу велика моћ. Ако она не победи зло, шта би тек било без њег Католичка Црква даје наиме моралу вечну санкцују и, како је барем сама уверена, божју моћ, А која би знаност могла надоместити божју моћ и вечну санкцију 2.,.
Католичка вера даје словеначком народу моралну моћи по изгледима које она пружа. Протестант F, W. Еоегзјег истинито каже овако у свом последњем делу „Christus und АЧаз тепзећИсће Геђеп": што за човечју културу значи ушбо ттатасмјаја, то далеко превазилази све оно што је створила техника у новије време. Техника влада вањским природним силама, Безгрешна Девица пак светом нагона! Даље вели Ферстер још ово: „Ко може рећи, да му је Гетеов култ дао снаге у тешким кушњама и потешкоћама7 Кога је Гете одвратио са свом својом лепотом од какова нелепа дела7 Да ли је Гете кога већ обратио у унутрашњости његовој од греха; да ли је коме повратио његову унутарњу хармонију и јединство 2" А управо таку утеху даје католичка вера словеначком народу у тешким часовима његова живота, Ко познаје душу словеначког народа, тај знаде да му је често уистину једина окрепа Бог и Жалосна Мати Божја, те да нема заиста ништа друго што би га могло утешити. Како је чудесна преданост са којом трпе словеначки очеви и матере ! Тек ту човек право упознаје унутарње богатство што га даје вера.
Католичка вера је словеначком народу и најчистије врело поезије. Ко се од оних који потичу из сељачких редова не сећа сетним чувством срећних младеначких часова, кад су се ређали сами празнични дани пуни лепота2 Оно што је нама
ила тек младост, то је словеначком верном сељачком пуку
187