Nova Evropa

ključe i odrede, da se odmah počne poučavati slovenačkim nastavnim jepikom u svim predmetima, na svim dotada nemačkim javnim osnovnim i gradjanskim školama, gdegod je to moguće s obzirom na narodnost dece, te da se odmah urede slovenački osnovnirazredi; a za decu prave nemačke narodnosti, ako ih imade dovoljan broj (40 na razred), da se lim razredima pridodadu рагајејКе 5 пеmačkim nastavnim jezikom i s državnim jezikom Као obaveznim predmefom, Jedino u školama koje polaze isključivo deca prave nemačke narodnosti u dovoljnom broju {40 na razred), ostaće nemački nastavni jezik, ali se ima odmah u njih zavesti i slovenački jezik, kao obavezni predmet, Sve privatne drugBojezične škole, odnosno razredi s pravom javnosti, koje ne polazi gore mavedem dovoljan broj dece prave narodnosti, imaju se rasturiti, a deca iz tih škola (razreda) da se školuju u javnim školama dotičnih školskih opština,

Do izvršenja ovih zaključaka trebalo je, naravno, svladati mnoge zapreke; ali se nakon dve godine pokazao uspeh: dok je bilo Još godine 1918 i 1919 po 60 škola sa nemačkim nastavnim jezikom, imamo ih godine 1920 samo 16, a privatne osnovne škole pale su godine 1918 od 13 na 1, Medjutim, nemački se jezik nije odstranio iz osnovnih škola, Ako su roditelji zahtevali nemački Jezik, te se za nj prijavi barem 15 dece, uči se u četvoro- i više-razrednim školama (па severnoj бтаnici u svim školama) kao neobavezam predmet, po 3 sata na nedelju, Slovenački je jezik obavezan na svim školama narodnih manjina {nemačkim i madžarskim), te se poučava u istom obimu kao što se pod Austrijom učio nemački jezik u slovenačkim školama,

Godine 1921 uvedena su u škole još dva nova obavezna predmeta, i to: srpsko-hrvatski jezik, i dečački ručni rad, Srpsko-hrvatski uči se od 3, školske godine, u trećoj godini po 1 sat, a u svim višim razredima po 2 sata, Dečački ručni rad na osnovnim školama zavodi se tamo gde ima za nj osposobljenih učitelja, te je Nastavna Uprava proširila plan za poljoprivrednu pouku, koji je dotada važio samo u bivšoj vojvodini Kranjskoj, na celu slovenačku teritoriju, i izdala posebnu naredbu kako se ima da upravlja školskim vrtovima, Godine 1922, učenici su radili u školskim vrtovima u 377 škola,

Teže je bilo pribaviti nemačkim i svim novo-osnovanim školama potrebne nastavnike, osobito kad se ima na umu da smo 1919 preuzeli još i slovenački deo Koruške i slovenačko Prekomurje, gde s retkim izuzecima nije bilo slovenačkih učitelja, Da se popune praznine, koje su nastale samo usled otpuštanja nemačkih učitelja u Celju, Ptuju i Mariboru, trebalo je oduzeti učitelje s pokrajinskih škola, i to najbolje, tako da

191