Nova Evropa
U školskoj godini 1923/24 imale su slovenačke škole u 1. razredu 1928 učenika, u 2, razredu 1447, u 3, razredu 1145, i u 4. razredu (tih je razreda svega 22) samo 613 učenika, medju kojima 441 devojčica. Iznimku čini Ljubljana, koja sama ima osam {8} »nastavnih« razreda, i u njima 270 dece, tojest 49% od celoga broja, |
Najvažnija promena u pogledu gradjanskih škola, po ujedinjenju, jeste ua ovome, Austrijska gradjanska škola bila je donekle obavezna škola; u mestu gde je bilo takove škole, morala su je posećivati sva deca koja su navršila 5, razred. osnovne škole sa dovoljnim uspehom, Sadašnja slovenačka gradjanska škola nije obavezna:uprvirazred primaju se učenici ako su svršili sa opšte dobrim uspehom 5, školsku godinu na javnoj osnovnoj školi, ili na privatnoj sa pravom javnosti, Uslovi prijema su strogi: učenik mora, izmedju ostalog, imati u svedodžbi iz nastavnoga jezika i iz računice najmanje dobro, a svaki dovoljni red mora izjednačiti s vrlo dobrim iz kojeg drugog predmeta, Ova se strogost osobito oseća u provinciji, gde se osnovno školstvo nije oporavilo od Svetskog Rata, i gde nažalost mnogi roditelji ne šalju decu ređovno u školu, tako da zaostaju, a onda roditelji zahtevaju da im se prime deca odmah u gradjansku školu, U većim gradovima {kao Ljubljana, Maribor, Celje) tolika je navala, da su prenatrpani svi razredi i kraj svih strogih uveta prijema, te treba svake godine otvarati nove paralelke, ili naprosto odbijati decu zato što nema dovoljno prostora, ili zato što nema pokrića za plate učiteljima.
Od 17 devojačkih gradjanskih škola 9 je privatnih, sa 35 razreda, koje vode i snabdevaju redovnice {školske sestre i uršulinke), Te privatne gradjanske škole posećuju 1452 devojčice, dakle 42% od ukupnog broja učenica (3402), Taj veliki broj objašnjuju sledeće dve glavne okolnosti: 1) Javne devojačke gradjanske škole u Mariboru, Celju, i Ljubljani, prenapunjene su, a u njih se, po zakonu, primaju, u prvom redu, devojčice iz okoline, 2) Privatne devojačke gradjanske škole imaju, sem dveju, internate, U tim su internatima devojčice, uopšte, bolje + jeftinije zbrinute nego po djačkim stanovima.
Nacijonalni odnosi pre Rata nisu davali poticaja učiteljima da. polažu teške ispite za gradjanske škole: jer kod kuće nije bilo za njih izgleda na službu, ako nisu hteli zatajiti svoje narodne svesti i svoga jezika, Te su ispite polagali učitelji i učiteljice jedino iz ljubavi prema nauci, pa su zato i dalje služili po selima, Otud dolazi da je u godini 1918 na gradjanskim školama bilo samo 24 učitelja i 13 učiteljica sa propisnim ispitom osposobljenja, a i ti su bili većinom Nemci, Da bi se ovoj oskudici doskočilo, nastavna je uprava otvorila, 1919/20, na učiteljskim školama u Ljubljani i Mariboru tečajeve za ispit osposobljenja za
194