Nova Evropa

је велика уметност постајала основом пучкој уметности увек тек за једно или за више доба касније, ито у свему: M y градитељству, кипарству, сликарству, и у ношњи, покућству, оруђу и посудима, у првом реду на њиховој орнаментици,

Словеначка кућа стоји, у великој мери, под утицајем оних култура које су се стицале и крижале на нашем земљишту. Уза сву ту чињеницу, она је стварала и властите облике, примењујући их на узоре које је примала из других крајева. Прво начело кметском градитељу била је смотреност и употребљивост, што је у сваком случају другачије; зато ни две куће нису једнаке, све ако се и ослањају углавном на исти тип, Сваки домаћин одлучивао је какав ће му бити тлорис, и деобу простора, посве индивидуално. Психологија „свесности“ игра код сељака велику улогу! У већини случајева одлучује већ сама конструкција углавном тектоничну лепоту. Пропорције су код старих кућа већином угледне, а увек добре. Орнаментика је дискретна и карактеристична: даје главне обрисне црте (н, пр, цокул је тамно бојадисан, ако је дрвена кућа подзидана; ако не, тумачи смер црте уздуж положени балван; исту улогу игра подстрешница; ходник својим упорнинцама и оградама раживљава зид, и извршује практични задатак, да омогућава опход око зида, уколико овај досиже; прагови и преграде на вратима увек су акцентујисани, на којигод начин, истотако и оквири на прозорима. И т,д. Средиште словеначке куће у старо време било је, а и сада је, огњиште, Начин његова намештења тесно до врата од пећи доказује да имамо пред собом стару традицију која почиње код првобитне куће, т. ј, покривеним простором са једним местом за ложење, Из тога се старинског дома теком столећа развила словеначка кућа,

Још више него вањски обрис старе сељачке куће изненађује нас декорација и њезини облици: свугде је словеначки пучки градитељ удахнуо и естетско осећање своје душе. Што не могу сами облици, допуњава боја. Ако је кућа зидана, добићемо контраст између вештачки обељена зида и природно тамна крова, А где је зид још и данас вештачки украшен, ту имамо углове измоловане, као да су из резаног камена; под кровом је често насликан зубат пас, а у прочељу куће слика Матере Божје или Св. Флоријана (каткада обојеј скоро увек у барокном оквиру црвене боје, Кућни број је обично крупан, истакнут оквиром или венцем, У словеначком народу није ниједан стил оставио тако снажних реминисценца као барокни: наш сељак осећа још и данас у дубини своје душе само оно што је барокно. То доказују и свежи резбарски радови, уколико су рађени руком, Кућна су врата често резана и богато измалана, као и пре 50 или 100 година,

207