Nova Evropa
иноземних творница, да би имала господарица благданско одело: платно, сукно, баршун, свилу, брокат, чипке, везове, тканине, злато за „авбу“, и т, д.. Ковинари су се старали за крижиће, медаљице, минђуше, прстен, и тешку веригу око паса. У све ово благо удахњивани су такови облици, да буду у складу са крепком појавом здраве и свеже сељакиње: хармонија живота и естетике!
На Долењском — управо већ од стране Горјанаца, ако ту рачунамо и Љубљану — све је, што је у дотицају са пучком уметношћу, мање самостално него на Горењском, Куће се не подижу до одлучности облика, нити до јасности раздеобе; украси се обично не истичу, — једино што цветови оживљавају вањштину сељачких домова. За кућом, исто тако, следи све остало: неговање тела, одело (које узима тек поједине делове од горењске ношње), кућна опрема, оруђе и посуђе, С ону страну Горјанаца је друкчије: знакови бивају јаснији и одлучнији; али то није више словеначка самосталност, већ превлађивање хрватског и српског уплива, разуме се у ограничену обиму. Уметнички фолклорист има ту још много посла да посвршава, док разабере форме од конструкција; прве су народне, друге, у много случајева, то нису,
елокрањска ношња има још много старих почетака у своме кроју и својим украсима; она потиче из римског и византијског доба, а очувала се је по непрекинутој традицији у тим крајевима, који све до године 1912 нису били спојени ca другим деловима народа, остајући тако готово неприступачни развијенијој култури, Права се идила разоткрива посетнику тих крајева, када дође — например у недељу — у какво белокрањско жупно село, непосредно по служби божјој: као беле голубице из голубињака, тако извиру женске из цркве, и када се разиђу на раскршћима по пољу, чини се као да се цело поље пуно бела цвећа повија по зеленилу, А кад погледамо изближе белокрањско одело, указује нам се обиље извезених делова на празним сукненим пољима; ту налазимо мотиве који воде своје порекло још од коптичких везова. Пред Ускрс, домаће женскиње приправљају „писанице" урешене геометријским украсима истога стила као што их виђамо на везовима. с орнаментима каткада у две до четири боје. И свака проста девојка уме да измисли духовите комбинације ликова и боја.
ви ти везови на оделу, на писаницама, на украшеним преслицама и вретенима, доказују да је Белокрањац у својој пучкој уметности стајао на вишем степену у оно време кад му се није требало такмичити с покрајинама у којима данас ускоравају вишу културу добра прометна средства и изуми цивилизације,
Пучко-уметничким културама горењске и белокрањске стране прибраја се још и Рибничка Долина са својим сусед-
211