Nova Evropa
stvorio za: kratkog doba svoje mladosti, stvarali su u drugih naroda mnogobrojni stvaraoci generacijama, Kad pregledamopojedine slikarske probleme, temelje stvaranja. ostalh slovenačkih slikara, osećamo, da ih je Jakopićev harmonički razvoj iz temelja preudesio u visokoj koncepciji, te da je on upravo. bio onaj potrebni faktor za kontimujirani razvoj, | Ovaj razvoj pokazao se u slovenačkom slikarstvu upravo tradicijonalno s reakcijom na tehničkom radu Jakopićeve беneracije, Rascep plohe zaustavila je linija, duhovni vidik se zgusnuo u telovitost plastičke egzistence, Namesto stvara-. lačkog subjektivizma počinje se primenjivati čovečja objektivnost, To je nov začetak razvoja, koji je odlučnošću svog nastupa bio odgovorom na dozrevajuću žetvu sadašnjeg doba, — poziv u eru novog stvaranja, I opet se javlja paralela sa stvaranjem na Zapadu, iako se činilo da je Veno 5: Топ tek Токајап роја, s osobinama svoje, u jasnim formama i s ritmom svojih plastičkih masa, izražujuće se domovine, A i on je plod života, sin onog intelektualnog zapadnjačkog sveta, kojemu je moderno slovenačko slikarstvo dalo zaokrugljenu generaciju, plod i znamenje duševnih puteva kojima korača narod,
F. Mesesnel.
Slovenačka narodna muzika u staro doba.
Ako stoji tvrdnja, da se kultura čovečanstva može meriti Do upotrebi sapuna, to onda još u većoj meri stoji tvrdnja, da je merilo čuvstvenogS života prostonarodna muzika, Čovek daje oduške svome osećaju glazbom, ukoliko ga ne može izražavati govorom, To je kod svih naroda jednako, razlika je samo u dobu. i u meri: neki narodi počeli su upotrebljavati složene tonove ranije a neki docnije; jedni obilnije, drugi skromnije, Koji narodi u tome prednjače, a koji ih slede, to bi mogšla reći samo dokumentima potkrepljena istorija, Ali te istorije nemamo i nećemo je mikad mi imati, budući da bi najbolji dokumenti bili upravo sami glazbotvori, upravo one pešme prastarih vremena koje još nisu umeli zapisivati u note, te su stoga nestale u vazduhu, iako su ih ponekad ponavljali i predavali usmeno s kolena na koleno.
Što se tiče slovenske stare narodne pesme i glazbe, mi smo o njima i o njihovu razvoju slabo poučeni, osobito što se tiče glazbe, Razlikovati moramo, pre svega, opštu slovensku glazbu i pesmu pojedinih slovenskih plemena. O južnim Slovenima smemo fTvrditi, da su sačuvali najstariju tradiciju epske pesme; kod nijednog drugog kulturnog naroda пе nalazimo te pesme u tako klasičnoj izvornosti kao što ih nalazimo upravo kod Srba ili Hrvata, Narodni guslar slaže i peva
218