Nova Evropa
у Новом Саду. То је био немачки нацијонални конгрес, на којем су били заступљени сви Немци из целе Југославије. Наша им влада није чинила никакве запреке, него им је, штавише, ортанизацију потврдила, поступајући сасвим конзеквентно и ставивши се на демократско становиште, да ми у својој држави не требамо ни подјармљених ни подређених грађана, већ да сви треба да. будемо равноправни и једнаки грађани ове државе, Темељ државни поткопавају потиштени и потлачени, а како смо и сами вековима били потлачени, умемо да ценимо слободу и за себе и за друге. То је начело за нашу државу од велике важности, и ми га не само слободно исповедамо нето хоћемо да га се и дословно придржавамо.
„Kulturbund“ je одмах започео своју делатност и то прво на просветном пољу. Још јула месеца, ове године израдио је свој школски програм, и предао га Министарству Просвете, у нади да ће још за ову школску годину бити усвојен. У том су програму опширно образложене жеље наших Немаца у погледу школског одгоја њихове деце, и то почевши од забавишта па све до виших училишта. Он полази од становишта, потпуног нацијоналног одгоја своје омладине, и то несамо речима. нето п душевно, сматрајући да он не спада само у дужност родитеља, нето п друштва и државе, Даље тражи да се »напоредо има да стара за буђење и оживљавање домовинске свести — без икаквог наметања, али свакако већ почевши од забавишта, Што се тиче државног језика, То треба с подуком истога тек онда започети, када је дете довољно очвресло у својем властитом народном осећању, и када је матерњи језик несамо довољно научило читати и писати, већ такођер и љубити, дакле тамо после четврте године основне школе. Али се зато касније у толико већој мери и с већом интензивношћу има прионути око њега, тако да апсолвенти немачких средњих школа буду у стању служити се њиме п тако владати да та у говору и писму радо употребљују«.
· Према данашњем духу времена, према данашњим нашим политичким п нацијоналним, културним и економским приликама, ми можемо ово становиште да усвојимо, можемо да се поставимо не либерално становиште и да дозволимо Немцима обуку у свом матерњем језику све до свршетка основне школе, тражећи да тек у средњим школама започне интензивно учење и државног језика. Лудо би било и помислити, да би нам каква немачка иредентистичка. пропаганда могла бити за вратом, и да би нас могла довести у опасност, јер су Немци у огромној мањини према нама, а при том и силно географски одвојени од матере земље,
Обазримо се сад на остали део њихова школског програма. Споменуо сам већ да с обзиром на наставу у основној таколи они траже да ова буде На матерњем језику до четвртог разреда. а онда, пошто „Ка игбипа“ претпоставља шесттодишњи школски течај; да се настави с интензивним учењем нашега, језика, и то е 4–5 часова у недељи, К томе придолази још вахтев да учитељи у основним школама
•
380