Nova Evropa

буду народности својих ученика т, ј. Немци; а с обаиром на броји место, они траже на сваких 50 ученика по једну основну школу, као и на сваких 10 ученика изнад тога броја један разред. Пристају на спајање разреда, и на коедукацију мушких и женских ученика, 0с0бито тамо тде је мален број ученика. — С обвиром на забавишта, ЊИхов је захтев, да се на сваких 40 немачке деце успостави по једно забавиште, и ту, наравно, да забавиље буду Немице. — За грађанске коле тражи тај програм чегверотодишњу, школску обавезу с тим ла се српско-хрватски језик подучава у два нижа, разреда 4—5 часова недељно а у трећем и четвртом разреду да се само домовинска (наша) историја предаје на матерњем (немачком) језику. На овим би школама такођер сви учитељи морали припадати народности ученика, једино би вредела изнимка за учитеље из математско-природописне струке. Што се тиче стручниг школа, у које убрајају пољопривредне, трговачке, занатлијске, обртничке и њима сличне школе. траже, на првом месту, да се одржи постојећа аутономна немачка сио о социјалном и привредном напретку немачког пучанства. Засад траже отварање такових школа у Новом Саду и Вел. Бечкереку.

Од гимназија, (средње школе) тражи њихов програм, да се постојећа маџарска школа у Новом Врбасу претвори у немачку, и то већ са почетком школске године 1920/21 у свих осам годишта. Даље тражи, да се у Апатину успостави једна нижа гимназија, која. би се у случају потребе имала сукцесивно да развије до једне потпуне средње школе, аналогно оној у Новом Врбасу, док за Нови Сад траже прикључење државних немачких паралелки уз постојећу вишу српеку гимназију. Ово су захтеви за Бачку. — У Банату траже, на првом месту, да се одржи постојећа аутономна немачка "реална, гимназија у „Комбољи, а да се успостави немачка паралелка као самостална средња школа у Вршцу, док уз постојеће државне школе у Вел. Бечкереку, Белој Цркви, и Панчеву, траже успоставу немачких паралелних разреда. — У Срему треба да се отвори потпуна, немачка средња, школа, и то или у Земуну, или у Инђији, или у Руми; а за све ове средње школе тражи се — ако иначе буду испуњавале све законске предлоставке — јавно-правни положај, као и право одржавања испита зрелости.

Претарандију траже по једну у Бачкој, Банату, и Срему, у сврху изображења немачких учитеља.

У погледу гаколског надзора, Немци траже постављање немачких надзорних органа, сматрајући да ненемачки надзорни ортани не би могли удовољити захтеву да ученици у сваком случају буду одгојени у чисто надијоналном немачком духу. Категорички траже они ово за основне и грађанске школе, док за стручне и средње школе и препарандије допуштају и наизменичност јужнословенских и немачких инспектора, наглашавајући тиме изричито да они не желе избећи никаковој контроли са стране државних власти, Притом траже још и успоставу једног одељења за немачко школство код Министарства Просвете, с једним посебним немачким

381