Nova Evropa

____ >Braća Hrvatskog Zmaja« priredila Su | ___Zrinsko-Frankopansku, i proslavili su ove godine uspomenu na po___gibiju Zrinskog i Frankopana, koje je naša narodna istorija ozna_ čila kao buntovnike i veleizdajnike protiv Habsburgovaca. Sada se _ ponovo spremaju, ista braća, da prirede proslavu 300-godišnjice od ___ rodjenja Petra Zrinskoga, ~ | БН __ ___М: сто, додиве, ч пабеји prolivni tolikim narodnim blagda|___ nima i proslavama, medju kojima se već teško razaznajemo, jer se |. svaki čas kite domovi zastavama i prestaje s radom. Ali Zrinskog i Frankopana stavljamo u isti red sa ostalim ličnostima iz naše narodne ___ historije, pa, kad se slave drugi, nema razloga da se ne slave i oni. | _____Samo, rado bismo znali, u kojem smislu »Braća Hrvatskoga Zmaja« | ___ ___koji uzimaju inicijativu u svima ovim proslavama — žele da se | _____sećamo Zrinskog i Frankopana: da li kao buntovnika i veleizdajnika |_____protiv Habsburga, ili možda drukče? Jer, ako se ne varamo, »Braća ___Hrvatskoga Zmaja« izdala su, u Zagrebu 1914 godine (dakle pre |__ rata) — kao XXVIII svezak svoje knjižnice — raspravicu {preštam|___ panu iz 0. i 7- broja »Hrvatske Prosvjete« od iste godine) pod naslo| _ vom: »Pomilovanje Petra Zrinskoga i Franje K, Frankopana god. -1687«, kao »epilog tragediji Zrinsko-Frankopanskoj«, u kojoj pisci,

GG. E, Laszowski i Dr. V, Deželić, dokazuju, da se Zrinski i Fran-

kopan ne smeju više slaviti kao veleizdajnici. U toj knjižici (na str,

___10) stoji doslovce ovo:

»Prihvati li se općenito sadržaj ovih redaka, koji je dovoljno obraz-

i ložen na osnovi zakona ugarsko-hrvatskih, bit će slavljenje Zrinskogša i па Егапкорапа gledano skroz u drugom svijetlu: ne slavljenjem veleizdajnika _i buntovnika, već slavljenjem narodnih junaka i mučenika, koji su svoju kazan pretirpili, ali opet uspostavljeni, s kojih je skinuto rek bi državno prokletstvo, i opet postali dionicima pravice i povraćeni svomu kralju, na-

rodu i domovini,« 55

Dakle, godine 1914 nisu veleizdajnici i buntovnici protiv Habsburga, a godine 1920 opet jesu, — biva li to? IH, ako su ipak i do |___ danas ostali »opet uspostavljeni, s kojih je skinuto rek bi državno | _ prokletstvo« Austrije, kakva razloga imamo mi Jugosloveni da ih | · danas slavimo; ili, upravo, kakva razloga imaju »Braća Hrvatskoga | ___ Zmaja« da ih i danas slave?! i

Ne vodi, još uvek, samo jedan put u Rim; iako, kako se čini, danas nije najpraviji. put ujedno i najkraći. : -

| Naša je javnost, kako smo se nadali, dočekala obaveštenje o kolektivnom koraku našeg katoličkog episkopata u Rimu po predmefu Svetojeronimskog Zavoda, iako nije dočekala da čuje baš ono šlo je želela. Službeni komunike {»Katolički List« od 12, maja), koji ie izdan posle konferencije jugoslovenskih katoličkih biskupa u Zagrebu, javlja, medju ostalim i ovo: lj OE - »Što se tiče zavoda Svetog Jeronima u Rimu, koji je još uvek pod - sekvestrom talijanske Vlade, Sveti Otac je, još za našega boravka u Rimu, opet poduzeo korake, da nam se zavod vrati, a biskupima dao savet, da još u tome pitanju zatraže pomoć naše kraljevske Vlade u Beogradu.

dad eu Raa aa