Nova Evropa

сталних наставника, док су опет у Београду именовани стални наставници али нема школе! -

Кад је држава могла отворити експортну академију свеучилишног значаја за наше банкаре, индустријалце и трговце; па кад може постојати и ветерина свеучилишног значаја, —- опда тек ваљда југословенско учитељство, наше више пучке и учитељске школе, заслужују институцију академског значаја. Како нема, нити може бити, науке вишега и науке нижета реда, тако да је апсурд да ув наше остале високе школе буде Висока педагошка школа. научна институција нижега реда; осим тога тешко да би она и имала слушача, јер ниједан учитељ — а сад се примају само најбољи — неће хтјети радити по четири године баш као и сви слушачи високих школа, па да онда стече тек неку нижу академску квалификацију.

Слушачи надаље траже, да педагогија. буде са својим помоћним наукама њихова темељна дисциплина. У томе је галоп 4 сте Високе педагошке школе; иначе би она, крај филовофског факултета. могла постати сувишном. Висока педагошка школа -је прије свега. стручна школа, која. хоће да спреми научно спремног уворног наставника, док је највиши задатак филозофског факултета да створи научењака. Мени се чини, да ће од пријеке нужде, у скорој будућности, превладати и овде — компромис. Очигледно је, да филовофски факултети ријетко постизавају свој највиши задатак: пракса. показује да се на појединим свеучилиштима, из неких дисциплина. кроз више деценија, не развије баш ви један озбиљан научењак, па. нема смисла, да ради свога идеалног задатка, који се тако ријетко постизава, филовофски факултет одвише мало води рачуна о педагогији и о стварању ваљаних наставника. Уосталом, проучавајући развитак изразитих научењака, обично видимо, да је удес њихова живота био ријешен већ у средњој школи: они су од ваљана. средњошколског наставника. примили клицу, из које се на. свеучилишту развио њихов научењачки значај. Без ваљаних средњошколских наставника неће нам ни свеучилиште створити добре научнике. Студиј педагогије има, држимо, на нашим свеучилиштима сувише подређено значење. У новије вријеме опажа. се да се и њему придаје мало више пажње, што је нужно већ ради великог пораста. слушача. Филозофски факултет загребачког свеучилишта, нашример, шред:о“ жио је Министарству креирање нове катедре за експерименталну педагогију. Нема сумње, да од наших високих школа. најхитније и највеће реформе потребује филозофски факултет, да би се макао из старих калупа; а сигурно је да ће, према духу и потребама, времена, педагогија стећи у студију филозофије важније мјесто. Зато можемо у том погледу одобрити у начелу резолуцију слушача Више педагошке школе, о студију педагогије; само би она морала бити прецизније изречена, са мање претјеривања. Мислим, да би на Високој педагошкој школи педагогија морала бити основном дисциплином за. све слушаче у прва два годишта, а у посљедња. два: тодишта, имали би да уче даље ту дисциплину само они, који ће бити професори педагогије на учитељским школама: јер, да је сви уче

54