Nova Evropa
Ali ni ljudi oko »Others«, i kraj svih svojih toliko naglašenih ambicija u tom pravcu, nisu uspeli da budu dovoljno moderni, Trebalo je otići još dalje, prekinuti i najtanju vezu sa svim konvencijonalnostima, i u znaku najpunije modernosti izdati knjigu futurističkih pesama kao što je »Spe ctr a«, Naslov:
SPECTRA
a book of poetlic experiments by Anne Knish and Emanuel Morgan —
ina dnu nacrtana dva ravnostrana trougla kako se prožimaju,
Kako se za ovih zadnjih trideset vekova pesnici obično potpisivali bilo svojim pravim imenom, bilo takvim pseudonimom za koji bi se odmah poznalo da je pseudonim, to onda pesnici iz »Spektre«, kao sinovi budućnosti, ne bi ni na koji način da učine nešto tako banalno, I zato oni pronalaze pseudonime koji nimalo ne liče na pseudonim, već na sasvim normalno ime. Anne Knish zove se u stvari A, D, Fiske, a Emanuel Morgan jeste W. Bynner, Ali ni to još nije bilo dovoljno, Pesnici »Spektre« otkrivaju još čitav jedan kontinenat poetskih emocija, Naime, oni neće više da stavljaju naslove svojim pesmama, Sasvim je dovoljno ako se na te toliko genijalne redove stavi Jedno prosto »Opus 1«, »Opus 2«, »Opus 3«, itd, Da li se, doduše, iaj pronalazak »pronalazio« još u 16, veku i da li je to zloupotreba
jedne stare konvencijonalnosti iz neke posve druge umetnosti, o tome
ovde nije reč, A najzad ni ova pisma ne smeju da se shvate kao napad na pravi modernizam u savremenoj lirici, Ona su samo napad na lažne poze moderniziranja, na maske što su pokrile živo lice, na zardjali lanac kojim se okovao život, To je samo produženje one akcije što je za dve-iri zadnje godine vode, preko časopisa »The New Republic«, Francis Hakett, i odličan kritičar, mada ne i tako odličan pesnik, L. Untermajer, Pesnici iz »Spektre« imaju i emocije i izraza, U njihovim se pesmama, i kraj svih okova lažnog »novog«, oseća onaj pravi i neporecivi lirski kvalitet, Njihov je program u mnogome: opravdan; kao što je moguće i tretiranje pesničkog objekta onako kako to oni pokušavaju :
»Objašnjenje izraza »spektričan« treba da naglasi nešto o prirodi tehnike koju opisuje, »Spektrično« ima, u tom smislu, tri posebna, ali blisko svezana zna'čenja. Na prvom mestu, ono govori umu, o onom proces difrakcije po kome su disartikulisani više obojenih i druđih zrakova iz kojih je sastavljena svetlost, Ono naznačuje naš osećaj da tema pesme ima da зе smaira kao kakva prizma, na koju pada bezbojna bela svetlost beskrajne egzistencije, i lomi se u sjajne, lepe, i jasne boje. U svom drugom smislu, izraz spektričan odnosi se na ·refleksne vibracije fizičkog vida, ı sugerira sjajnu pojavu koja se ukazuje kada izložimo oko intenzivnoj svetlosti, i, po. analogiji, naglašene boje pesnikove začetne vizije, U svom trećem smislu, »spektrično« sadržava naglaske, konture, ili spektre koji
stvaraju za pesnika sve objekte vidjenoš i nevidjenog sveta, — 3«one nejasne
253