Nova Evropa
Намера нам је, у наредном излагању, да истакнемо само ту општирност проблема, како бисмо једно добро постављено питање сачували од сувише једностраног и скученог разумевања.
Три су битна момента у раду на заштити деце: 1) Заштита, детета, пре зачетка, Т. Ј. заштита људске клице; 2) Заштита, детета, за време женине трудноће; и 3) заштита детета после рођења. Да, пређемо укратко, сваки од њих. — ва
1.) Заштита детета пре зачетка.
_ На родитељима, се има извршити први заштитни корак за, децу. " даштита људске клице подразумева. борбу свих узрока који штетно утичу на плодну ћелију. Међу штетним болестима, највидније место узимају три: алкохолизам, сифилис, и туберкулоза. Борба, против њих представља најсигурније средство да се човечја клица заштити од највећег дела дегенеративних узрока. То се често пренебрегава, и зато се велики део снаге троши да се заштите деца наследно неспособна, и дегенерисана, уместо да се отклони први и битни узрок, који стоји још пре њихова зачећа у самим родитељским оплодним ћелијама. Хитан је задатак, дакле, заштитити децу од незаслужена мучења на, свету, од родитељских грехова, јер се извесна деца, по порођају могу увијати и у свилу и хранити меденим колачима, па, ипак нико није у стању да им уклони болове и муке, да их заштити од дејства, њихове »нечисте крви«. Пред нас излази, дакле, у свој својој речитости доказана, и непобитна истина, да сваком није дана могућност да, буде родитељ. На друштвеном је уређењу, да устроји закон о склапању бракова, по коме би се пре брака тражио обавезан преглед брачних кандидата, пред нарочитом државном лекарском комисијом (састављеном од женских, односно од мушких лекара). Непоколебљива, смо мишљења, да је за, то потребна, снага, закона, који би неумитно тражио од сваког брачног кандидата лекарски званични претлед, као што данас војни закон тражи преглед сваког младића, (регрута) дораслог за војску. У склапање брака, мора се лекар умешати са онолико исто права са колико се меша и свештеник. Ако свештеник заступа свету вољу и црквену религију, лекар мора, заступали биолошку вољу и друштвену религију. По нашем мишљењу, улога лекара у склапању брака треба чак да буде важнија и претежнија. од улоге свештеника, јер у браку значе више биолошке него духовне везе. КЕ | ;
(Према исходу лекарског прегледа, кандидати би били подељени на три групе: а) на јединке, којима се сваки брак мора коначно или привремено забранити (садисте, мавохисте, перверзне индивидуе, и они који су у цвету какве заразне болести); 6) на, јединке, којима, се брак допушта, али рађање деце забрањује (хроничке болести опасне по живот жене, хронични алкохолизам, сифилис ит. д.); и в) на јединке, којима се брак и рађање деце допушта, и које чак у томе заслужују потпуну.и најширу потпору и помоћ друштва и
државе.)
227