Nova Evropa

Inače, ova velika knjiga pisana je dosta tečno i jasno, Može da služi kao neki rečnik ekonomskih izraza, kao tumač raznih derinicija i pojmova, Ali nomenklatura nije još nauka. » Wirtschaitskunde« nije Politička Ekonomija. Ova knjiga možda bi mogla poslužiti donekle za trgovačke škole, ali ne zadovoljava za Univerzitet,

Mirbo M. Kosić.

· Pregled najnovijih privrednih publikacıja.

lng, Zdravko Vasković: Gradnja novih željeznica i naš izlaz na Jadransko Miore., ај

Ova knjižica je preštampana iz »Tehničkog Listas od prošle godine, a i neki dnevnici doneli su iz nje veće izvatke, Sama tema G. Vaskovića može se podeliti na dva dela: u prvome se podvrgava kritici dosadanji rad naših pozvanih faktora na ovome polju, dok je drugi deo konstruktivan te pokazuje kojim bi se putem, naravno po piščevu mišljenju, imalo ići pri izvodjenju našeg novog Žželjezničkog programa. I ovaj se pisac, kako već i naslov пјебоуе гадпје даје па- | slutiti, bavi uglavnom takozvanom Jadranskom prugom.

Odmah izjavljujemo, da nam se prvi deo ove knjige čini da je daleko bolje uspeo nego li drugi deo; za ovaj drugši deo, dapače, usudili bismo se reći, da nas je, posle razlaganja u prvom delu, razočarao. Dok se radi o kritici rada drugih osoba, Ings, Vasković ima tako zdrave pojmove, tako dobar pogled na stvari, da na slično što retko nailazimo u našoj stručnoj literaturi, ali čim autor prelazi sam na konstruktivan rad, pa počne s iznošenjem vlastitih osnova, upada skoro u iste pogreške koje u prvom delu tako lepo prikazuje kod svojih predšastnika,

Mana je celokupne naše javnosti, počevši od pozvanih faktora pa do najširih slojeva, što svi mi mislimo da smo nešto naročito na ovome svetu, te da možemo pomišljati na ostvarenje nečega što druSim narodima na našem mestu ne bi ni na um padalo. Svi naši željeznički projekti idu u miljarde i miljarde dinara, a niko ni ne pomišlja kako i otkuda ćemo mi danas doći do tih iznosa, Pa sve kad bi nam i uspelo da dodjemo do jednoga većeg zajma, pitanje je da li nemamo baš sada, u ovome času, prečih izdataka nego što je gradnja nekih, skoro bih rekao, romantičnih željeznica, Danas mi nemamo sredstava ni da naše postojeće pruge dovedemo u red, u takovo stanje da se promet može nesmetano razvijati, a kamoli da gradimo nove pruge, Karakteristika je, medjutim, svih projekata za Jadransku Željeznicu, da svaki predvidja po jednu kombinaciju pruga koje bi išle i uzduž i popreko, i

Po projektu Ing. Vaskovića, naprimer, naša glavna pruga išla bi negde iz doline Mačve (ušće Drine. u Savu), pa duž Drine i Lima, da tamo preko Plava i Gusinja u Boki izadje na more. Dužina takve pruge, po njegovu računu, iznosila bi nekih 650 kilometara.

Ostavljajući za drugu zgodu da problemu Jadranske Željeznice posvetimo više pažnje (naravno sa čisto ekonomskog stanovišta),

82