Nova Evropa

jima, sa fim dinarskim mentalitetom i tom psihologšijom; koji su — da to navedemo u korist opšte narodne pesme — sve to širi, dublji, i lepši, ukoliko se dinarski tip spušta ma jug i ide ka Sari, Prizrenu, i Jezerima, Po drugome, po svojoj filozoliji i ostalim shvatanjima, oslanjajući se na tu dinarsku psihologiju samo delimično, Njegoš je ličan i svoj, Naravno da i u svemu tome ima, u mnogome, onog specitično crmogorsko-hercegovačkog shvatanja, snažnog kao što su njihove stene, nečeg ivrdog, brdjanskog i oštrog, onog shvatanja morala, onih narava i običaja, shvatanja života i smrti, časti i »obraza«, »čojstva« i junaštva, slobode i mezavisnosti ličnosti i maroda, shvatanja pravde, nepravde, i tako dalje, Ali, tako isto naravno, ima i njegove snažne i jake vlastite ličnosti, koja prevazilazi to lokalno gradivo, kao i osobeni izraz, kao i sve osnovne koncepcije naroda, povodom koje se i dao na veliki put razmišljanja i pevanja o prirodi, o čoveku i svetu, o dobru i zlu, o slobodi i ropstvu, o Bogu i religiji, I tu izbija prava njegova ličnost: retko nadabnuta, »prepuna Boga«, ponesena do najuzvišenijih ivari, koja treperi vrlo spiritualno, laća se svih pitanja i pokušava da odgoneta i najteže zagonetke, Tu se om izvija visoko iznad uske nacijonalne, socijalne, i moralno-etičke sredine i atmosfere naroda iz kojega je dzašao i iz njegove filozofije, socijologije, etike, istorije, I tu leži ono veliko po čemu je on velik čovek, >

I to je prvo o čemu treba govoriti, — o tim mekolikim momenfima kad mu je nad glavom lebdeo nevidljivi »plameni jezik«, U to nekoliko mahova (naročito u monologu vladike Danila o Bogu, i u dva monologa igumana Stefana: »Ja imadem osamdeset ljetah,..« i »Ja sam proša sito i rešeto,..«) izlazi Niegoš iz, da tako kažemo, zainteresovane filozolije i etige, u čistu, »nezainteresovanu« i apsoluinu filozofiju i etiku, U svima drugim slučajevima je zainteresovanost za jednu rasnu i nacijonalnu koncepciju stvari i kategorija vrlo jaka; ponekad toliko jaka da smeta skladnosti i savršenosti jednoga dela koje je, inače, velikih razmera, To dolazi vrlo mnogo od toga što je osnovna po{ka, na kojoj je sve otkano, lokalnog karaktera, specijalnog interesa, i sa maročitim i osobenim oznakama; i pokraj svega toga što je osnovica grandijozni sudar Istoka i Zapada, Islama | Hrišćamstva, sve je projektovano na tako mali teren, i okreće se oko tako malog dogadjaja, da Njegoš i nije modao, sem u mekoliko slučajeva sa vladikom Danilom i igumanom Stefanom, da /zamahne pofpuno svojim krilima i pusti ceo svoj genije u alcciju, — u akciju koja je naravno, kad je najviša, oslobodjena:od rase, naroda, religije, dogadjaja, i tako dalje, Na mnogim se'mestima i u mnogome oseća da je »mnogo vafre« a da je »mali lonac«, Njegoš muči muku sa svojim ograničenint gradivom, i sa njegovim sitnim dogadjajem. Kako je pak uzeo

| 10

Ку 1557